کد خبر: ۴۲۴۲۳
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۲
یک مداح اهل بیت(ع) گفتآن چیزی که به ذهن بنده می رسد را در چند محور می توان بحث کرد نکته اول اینکه عزای امسال درنوروز می باشد و این قابل انکار نیست، نه نوروز را می توان انکار کرد و نه عزای حضرت زهراسلام الله علیها را می توان انکارکرد.
مصاحبه حاج محمد رضا بذری با نشریه روضه با موضوع تقارن فاطمیه ونوروز مصاحبه ای کرده است که در ادامه می خوانیم:

نظر خود را درباره تقارن فاطمیه و نوروز را بفرمایید.
آن چیزی که به ذهن بنده می رسد را  در چند محور می توان بحث کرد نکته اول اینکه عزای امسال درنوروز می باشد و این قابل انکار نیست، نه نوروز را می توان انکار کرد و نه عزای حضرت زهراسلام الله علیها را می توان انکار کرد.
به نظر بنده این کار هم درست نیست که بگوییم نه نوروزی است و نوروز را بخواهیم زیر سوال ببریم و صورت سوال  را پاک کنیم تا عزای فاطمیه جلوه پیدا کند، این کار اشتباهی است و از طرف دیگر عده ای هم عزای حضرت زهرا را فراموش کنند این هم کار اشتباهی است، که متاسفانه برخی از مسئولین دولت هم گفته اند استقبال از بهار نباید به بهانه های واهی کمرنگ شود، این را یکی از مسئولین دولت گفته است، عزای حضرت زهرا را بهانه واهی بدانند!! همانگونه که سال گذشته هم عزای حضرت زهرا  در 13 و 14 فروردین بود و حضرت آقا در پیام اول سالشان توصیه کرده بودند و گفته بودند که مردم ما حرمت فاطمیه را نگه می دارند. به طریق اولی توصیه امسال مقام معظم رهبری بیشتر خواهد بود و عمل به این توصیه برهمگان واجب است. چه خوب است  شعاری که دوستان هیئت روضه الزهرا پیشنهاد داده اند را عمومی کنیم « نورزتان فاطمی» خیلی زیباست، و بنده هم وقتی به شهرمان بابل برگشتم به دوستان توصیه می کنم این را کار کنند..
نورزتان فاطمی هم به ماهیت نوروز می پردازد و هم حرمت داشتن برای عزای حضرت زهرا، چه اشکالی دارد ما در ایام نوروز به رسمی که خود حضرت زهرا و دیگر معصومین به ما یاد دادند به فامیل هایمان سربزنیم و دیدو بازدید کنیم اما امسال کمی متفاوت تر است و دید و بازدید های ما به جای اینکه با لباس نو باشد با لباس عزای حضرت زهرا است و دید و بازدید های ما هم فاطمی باشد در نوروز، و این خیلی مهم است که همه چیز سرجای خود باشد. نه افراط و نه تفریط نه انکار نوروز و نه انکار عزای حضرت زهرا، هر دو با هم باشند و از این جهت تأکید بنده این است که در این ایام که مجالس برای اهل بیت زیاد هستند بیشتر مایه بگذارند و بیشتر توصیه کنند، و بر سر در خانه ها پرچم عزای حضرت زهرا نصب کنند، لباس تحویل سال ما هم لباس عزا باشد چه اشکالی دارد، لحظه تحویل سال در مجالس عزای حضرت زهرا باشیم. تعداد جلساتی که لحظه تحویل سال برای حضرت زهرا هست باید بیشتر شود. توقع می رود لحظه ی تحویل سال برای خانم حضرت زهرا مراسم بگیرند و سال بچه ها فاطمی باشد، هرچند روز اول سال برنامه هست اما شما لحظه ی تحویل سال را باب کنید و بچه ها زیر خیمه حضرت زهرا باشند خیلی خوب است.

روش شما برای روضه خوانی در ایام فاطمیه که بر اساس سخنان آقا در مورد حفظ وحدت چگونه است؟
این قضیه دو جنبه ظریف و بسیار مهم دارد الان یک عده دنبال این هستند که شهادت حضرت زهرا را افسانه جلوه دهند، در حالی که اینگونه نیست و همان گونه که  از اسم افسانه پیداست چیزی است که واقعیت ندارد و خیلی هم روی آن مانور رفتند که اینگونه شود، اما از طرفی مداحان و روضه خوانان و خصوصا منبری ها این را در نظر داشته باشند و آن هم بحث وحدت است و به نظر من در بحث وحدت هم می توان وحدت آور بحث کرد و به گونه ای وارد روضه شد که خود اهل تسنن هم ابراز تأسف کنند برای شهادت حضرت صدیقه که خود حضرت زهرا محور وحدت شوند اگر در این مسیر مداحان و سخنرانان بتوانند درست وارد شوند تنشی ایجاد نمی شود با اینکه ما معتقدیم کسانی که آن بلاها را بر خانم وارد کردند مستوجب لعن و نفرین هستند،اما در شرایط کنونی که وسایل ارتباط جمعی فراوان هستند و از نفس کشیدن داخل خانه طرف می شود جاسوسی کرد، زمانه و شرایط فرق کرده و انسان باید رعایت کند که حتی بحث گریه بر اهل بیت هم تنش زا وموجب تنش آفرینی نشود، و بر بحث وحدت لطمه نزنند.
البته موقعیت مکانی در روضه خواندن خیلی تأثیر دارد، اگر مداح به زاهدان و گنبدکاووس و ... برود قطعاً در آنجا روش روضه خواندن خیلی فرق دارد، یا اینکه انسان در قم و تهران و... بخواند

جنس گریه کردن در محرم با فاطمیه چه فرقی دارد؟
به نظرم می توان اینگونه گفت که محرم همه می آیند، اما فاطمیه کسانی می آیند که به درکی رسیده باشند به نظرم هر کسی توفیق ندارد برای حضرت زهرا گریه کند، امام حسین کشتی اوسح هست و هر کسی می تواند وارد آن شود اما اگر کسی حداقل محبت را داشته باشد این توفیق را ندارد که بیاید، و این بحث جدی هست و اصلاً فرهنگ فاطمی مقدمه ظهور است، هر چه به عصر ظهور نزدیک تر می شویم معرفت فاطمی مردم بالا می رود و این خیلی مهم است و هرچه به ظهور نزدیک تر شویم مردم بیشتر فاطمه الزهرا را می شناسند لذا می بینید 50 سال پیش اصلاً فاطمیه ای وجود نداشت، اما طبق فرمایشات مقام معظم رهبری به ظهور نزدیک شده ایم چرا؟ چون معرفت ها افزایش پیدا کرده است و این معرفت برای حضرت زهرا جلوه خاصی دارد و هر چه به ظهور نزدیک تر شویم مردم فاطمی تر می شوند محبت مردم به اهل بیت بیشتر می شود و شناخت حضرت زهرا بیشتر جلوه می کند تا خود ظهور سلام هی حتی مطلع للفجر

نظرتان در مورد نشریه؟
الحمدالله در نشریه به صورت مصداقی دارید کار می کنید و بحث هیات ها و نقاط ضعف را مصداقی کار می کنید و به صورت همان مصداقی رویش کار می کنید با بزرگان مشاوره می کنید و این روش روش خوبی است اما باید کمی برای مجله تبلیغ شود به همان اندازه که بر روی آن کار می کنید بازتاب کشوری ندارد و این در فضای هیات کشور بیشتر کار شود که کمی بازتاب کشوری داشته باشد.

شما باید از راهش وارد شوید بخشی از هزینه ها را هم اختصاص دهید به تبلیغات مجموعه تان.
بنده خیلی از جاها که رفتم با نشریه روضه هیات شما را معرفی کردم، امروز هم که می خواستم هیات روضه الزهرا بیایم در فرودگاه یکی از مداحان کشوری من را دید گفت کجا می روی؟ گفتم هیات روضه الزهرا اهواز گفت: نمی دونم کجاست؟ به او گفتم نشریه روضه را دیدی؟ گفت آره ، گفتم: این هیات همان دوستان است.
این نشان می دهد که دست همه دوستان می رسد اما باید کمی وسعتش بیشتر شود

دو بیتی آخر؟
من گرچه گنهکار و بد هستم زهرا/ مسکین درت بوده و هستم زهرا/ ای ریشه ی چادرت مرا دست آویز دامن مکش از کرم زدستم زهرا

منبع:روضه
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین