|
|
امروز: چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۴:۳۲
کد خبر: ۴۲۳۴۸
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۳
دادستان کل تایلند اواخر بهمن ماه بر ضد یینگلوک شیناواترا در خصوص پرونده اجرای طرح یارانه برنج اعلام جرم کرده بود.
دیوان عالی کشور تایلند روز پنجشنبه پرونده اتهامی در خصوص اجرای طرح یارانه برنج چند میلیارد دلاری دولت سرنگون شده یینگلوک شیناواترا را پذیرفت. یینگلوک در صورت گناهکار شناخته شدن می تواند تا 10 سال به زندان محکوم شود.

تارنمای روزنامه بانکوک پست اعلام کرد رسیدگی به این اتهام در صلاحیت دیوان عالی کشور تایلند است و 19 ماه مه (29 اردیبهشت سال 94) برای برگزاری نخستین جلسه دادگاه تعیین شده است.

یینگلوک که اول خرداد ماه امسال درپی یک کودتا سرنگون شد در این پرونده متهم به سهل انگاری در انجام وظیفه و سوء استفاده از قدرت براساس قانون مبارزه با فساد است.

مجمع ملی قانونگذاران تایلند نیز اوایل بهمن ماه یینگلوک را به عنوان نخستین زن نخست وزیر تایلند به مدت پنج سال از فعالیت های سیاسی منع کرد.

دادستان کل تایلند اواخر بهمن ماه بر ضد یینگلوک شیناواترا در خصوص پرونده اجرای طرح یارانه برنج اعلام جرم کرده بود.

وی هرگونه تخلف در اجرای این طرح را رد می کند.

پرداخت یارانه برای خرید برنج از برنجکاران تایلندی بخشی از سیاست های دولت یینگلوک بود که با ناکامی دولت در به نتیجه رساندن این برنامه مواجه شد و خشم کشاورزان را برانگیخت.

براساس این طرح، دولت تایلند برنج کشاورزان را با مبلغی بیشتر از قیمت بازار خریداری می کرد. اجرای این برنامه دولت را دچار چالش کرد و خشم مخالفان سیاسی یینگلوک را در دوران نخست وزیری برانگیخت.

مخالفان اجرای این طرح ادعا می کردند طرح یارانه برنج برای جذب آرای روستائیان اجرا شده و ضمن ترویج فساد در تایلند، ضربه سنگینی به صنعت تولید برنج این کشور وارد کرده است.

یینگلوک از اجرای طرح یارانه برنج دفاع می کند و ضمن تاکید بر این که در اجرای این طرح سوء استفاده مالی صورت نگرفته است، اجرای آن را در راستای کمک به روستائیان و مردم فقیر می داند.

تحلیلگران معتقدند دولت کودتا در تایلند تلاش دارد به گونه ای عمل شود تا خانواده بانفوذ و ثروتمند شیناواترا از گردونه سیاست و حاکمیت در تایلند حذف شوند.

آمار رسمی تایلند نشان می دهد با اجرای طرح یارانه برنج در تایلند 17 میلیون و 500 هزار تن برنج از کشاورزان این کشور دریافت و در انبارها نگهداری می شود.

دولت تایلند قصد دارد در سال جاری میلادی 10 میلیون تن از این برنج ها را به مناقصه بگذارد و بقیه برنج های انبارشده را به منظور جلوگیری از نابودی آن ها و مدیریت بازار در دو سال آینده به فروش برساند.


منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین