|
|
امروز: جمعه ۰۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۴
کد خبر: ۴۲۲۸۸
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۶
در آخرین گام از مجموعه برنامه ها و دیدارهای گروه دوستی پارلمانی کشورمان با مقامات مالزی، محمدمهدی زاهدی، رئیس ایرانی گروه دوستی و هیأت همراه، عصر روز چهارشنبه با نجیب تون رزاق، نخست وزیر مالزی دیدار کرد.
در این دیدار توسعه مناسبات مجالس قانونگذاری دو کشور مورد تأکید قرار گرفت و برخی موانع موجود جهت کمک به حل و فصل مسائل و کمک به توسعه مناسبات دوجانبه مورد بررسی قرار گرفت.

در این دیدار 35 دقیقه ای که در دفتر اختصاصی نخست وزیر مالزی در محل مجلس نمایندگان و با حضور رئیس مجلس این کشور و مجید صفار، کاردار موقت سفارت جمهوری اسلامی ایران در کوالالامپور برگزار شد، دو طرف با بررسی طیف وسیعی از مسائل دوجانبه و منطقه ای، خواستار گسترش روابط دوکشور شدند.

زاهدی در این دیدار بر ضرورت برقراری تعادل و ارتقای مناسبات تجاری میان دو کشور تأکید کرد و خواستار حل و فصل برخی مسائل موجود در توسعه مناسبات دوجانبه شد.

وی با اشاره به حضور تعداد قابل توجهی از تجار و همچنین دانشجویان ایرانی در مالزی، حضور آنها را نشانه علاقه مردم ایران به کشور دوست و برادر مالزی دانست و بر ضرورت ارائه تسهیلات بیشتر برای کمک به فعالیت آنها در مالزی و رشد مناسبات دوجانبه تاکید کرد.

نخست وزیر مالزی نیز در این دیدار با تأکید بر ضرورت حل و فصل مشکلات مورد نظر، گفت دستور بررسی های لازم را صادر می کند.

نجیب و زاهدی با توجه به کاهش حجم مناسبات تجاری میان دو کشور در سال 2014 که به حدودِ 740 میلیون دلار رسید (و بیش از 30 درصد به نسبت سال قبل کاهش دارد)، خواستار پیداکردن راهکارهای مناسب برای افزایش همکاریها و هماهنگی بیشتر برای افزایش تبادلات تجاری و اقتصادی شدند.

پس از توضیحات زاهدی در خصوص عقبه های اعتقادی و فکری در شکل گیری داعش در منطقه غرب آسیا و تلاشهای واهی آنها برای تفرقه افکنی و ایجاد اختلاف مذهبی نزد امت اسلامی و القای ضدیت با شیعه و این که کشته شده های اهل سنت توسط داعش در سوریه و عراق چهار برابر شیعیان است، در خصوص فعالیت های داعش هشدار داد و از 'مواضع خردمندانه نخست وزیر مالزی' در کنترل و جلوگیری از شیعه ستیزی در مالزی و ضرورت اقدامات جدی تر در برابر آن، تقدیر کرد.

نجیب رزاق سپس بر وحدت جهان اسلام تاکید کرد و اهل تسنن و شیعیان را دو گروه اصیل اسلامی دانست که در دو خط موازی در یک بزرگراه در کنار هم، در حال حرکت هستند و تصادفی میان آنها روی نمی دهد و همه با خیال راحت به سمت یک هدف مشترک حرکت می کنند و تنها تفاوت آن ها حرکت در خطوط مختلف است.

نجیب بر دستور مطالعه و بررسی بیشتر در خصوص داعش تأکید کرد.

مقام های مالزی و ایرانی در این دیدار تاکید کردند تفکرات گروه تروریستی داعش هزینه سنگینی برای کشورهای اسلامی به همراه داشته و باید با این تفکر افراطی مقابله کرد.

نخست وزیر مالزی در این دیدار برخورداری ایران از انرژی صلح آمیز هسته ای را مادام که تحت مقررات بین المللی صورت می گیرد، حق کشورمان و تمامی اعضای جامعه بین المللی دانست.

وی ابراز امیدواری کرد مذاکرات جاری هسته ای میان کشورمان با کشورهای 1+5 هرچه زودتر نهائی شده و تحریمهای بین المللی و یکجانبه علیه کشورمان برچیده شود.

زاهدی در پاسخ به استفسار به عمل آمده به آخرین وضعیت گفتگوها در خصوص فعالیت های هسته ای کشورمان و رفع تحریمها اشاره و تصریح کرد بخش قابل توجهی از اختلافات رفع شده و مذاکرات بیشتر در حال انجام است.

دیدگاه مشترک و تاکید دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران بر اعتدال و خواسته نجیب تون رزاق، نخست وزیر مالزی برای حرکت به سمت اعتدال و میانه روی از دیگر محورهای مذاکرات دو طرف بود.

نجیب و زاهدی با توجه به اشتراک دیدگاه مالزی و ایران در خصوص اعتدال گرایی و شعار مشترک دو کشور در این زمینه، تأکید کردند این امر می تواند مواضع پوتراجایا و تهران را به هم نزدیک تر کرده و برای توسعه بیشتر مناسبات و ارتقای جایگاه مسلمانان در سطح جهان موثر باشد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و رئیسِ ایرانی گروه دوستی پارلمانی ایران و مالزی، همچنین تصریح کرد مردم ایران از سفر و حضور دولتمردان مالزی در تهران استقبال می کنند. به همین منظور رئیس جمهوری اسلامی ایران و رئیس مجلس شورای اسلامی از نخست وزیر، وزیر امور خارجه و سایر مقامات ارشد این کشور دعوت می کنند در فرصتی که مناسب می دانند برای انجام گفتگو در زمینه های مختلف به ایران سفر کرده و از شهرهای زیبای کشورمان نیز دیدن کنند.

وی افزود: کمیسیون مشترک دو کشور نیز می تواند فعال شود تا به توسعه همه جانبه مناسبات فیمابین کمک کند.

هیات پارلمانی ایران که روز شنبه وارد مالزی شد، روز گذشته نیز با رئیس مجلس نمایندگان مالزی و وزیر امور خارجه این کشور دیدار و رایزنی کرد.

این هیات روز دوشنبه نیز با عمار داگلاس یوگاه امباس، وزیر صنایع و کالاهای کشاورزی مالزی وارد مذاکره شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین