|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۶
کد خبر: ۴۲۲۶۶
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۴
حجت الله فغانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در دوشنبه در دیدار با شیرعلی گنجل زاده وزیر حمل و نقل این کشور، آمادگی کشورمان را برای همکاری با دوشنبه در زمینه های ترانزیت، راهسازی و ارتباطات جاده ای و ریلی اعلام کرد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان در این دیدار با اشاره به روابط خوب دو کشور، به ظرفیتهای فراوان همکاری دو طرف در بخشهای حمل و نقل جاده ای، ریلی و ترانزیت ؛ آمادگی کشورمان را برای هرگونه همکاری بیشتر در این زمینه ها بویژه در بخش حمل و نقل ریلی و طرحهای منطقه ای اعلام کرد.

همچنین دو طرف درخصوص آخرین اقدامات انجام شده برای تکمیل تونل استقلال و موانع و مشکلات موجود بر سر راه آن تبادل نظر و اظهار امیدواری کردند که تا پایان سال جاری میلادی این تونل تکمیل و به بهره برداری کامل برسد.

به گزارش روز چهارشنبه سفارت ایران در دوشنبه، با بهره برداری از این طرح، ارتباط بین شمال و جنوب تاجیکستان به صورت مطلوب برقرار خواهد شد.

قرارداد حفاری تونل استقلال (انزاب) در سال 81 بین تاجیکستان و ایران به ارزش 39 میلیون دلار به امضا رسیده است که مقرر شد 8،7 میلیون دلار آن را دولت تاجیکستان، 10 میلیون دلار آن در قالب کمک توسعه ای ایران و حدود 2،21 میلیون دلار نیز وام اختصاص یافته از سوی ایران تامین شود.

این تونل که پنج هزار و 200 متر به همراه تونل جانبی تهویه آن مجموعا 10 کیلومتر و 400 متر طول دارد از بزرگترین طرحهای ایران در تاجیکستان است و در 72 کیلومتری شمال دوشنبه پایتخت تاجیکستان، از کوههای بلند فان می گذرد و این شهر را به استان سغد در شمال این کشور و مرکز آن شهر تاریخی خجند پیوند می دهد.

این تونل علاوه بر ایجاد مسیر دسترسی دایمی در تابستان و زمستان مسیر جاده ˈدوشنبهˈ به ˈخجندˈ را حدود 60 کیلومتر کوتاه و مسیر شمال و جنوب تاجیکستان را به هم متصل می کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین