|
|
امروز: يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۳
کد خبر: ۴۲۲۵۵
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۷
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: تداوم خشکسالی های پیاپی و حفر چاه های عمیق غیر مجاز در قسمت بالادست، تالاب کجی نمک زار نهبندان را در آستانه نابودی و خشک شدن قرار داده است.
پرویز آرامنش روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: حفر چاه های غیرمجاز عمیق در کاهش ماندگاری آب تالاب تاثیرگذار است و پیشگیری از حفر چاه، زمان ماندگاری آب در تالاب را بیشتر می کند.

وی با بیان اینکه خشک شدن تدریجی تالاب کجی نمکزار باعث شد امسال پرندگان مهاجر سیبری به این تالاب نیایند، گفت: تداوم خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی نیز در آواره شدن پرندگان مهاجر نقش اساسی دارد.

آرامنش، تالاب کجی نمکزار را، حلقه با ارزشی در زنجیره اکوسیستم ذکر کرد و افزود: حیات و ماندگاری پرندگان به مولفه هایی چون شرایط جوی، مقدار غذا و شرایط زیستگاه بستگی دارد که امسال تالاب کجی نهبندان فاقد همه این علائم حیاتی بود.

وی با بیان این که به لحاظ قانونی متولی نظارت بر حفر چاهای عمیق، شرکت آب منطقه ای می باشد، گفت: تنها امید ما نزولات آسمانی ظرف روزهای آینده است تا شاید شاهد احیای نیم بند تالاب باشیم که آن هم منوط به میزان بارش و البته مهم تر از آن، پیشگیری از حفر مجدد چاه های اعمیق است.

به گفته آرامنش، پارسال که بارندگی ها خوب بود فصل پاییز و زمستان تالاب محلی امن برای پذیرایی از حدود شش هزار پرنده آبزی و مهاجر از دشت های سیبری بود.

وی زیستگاه زاغ بور را منحصر بفردترین پرنده آندمیک ایران است، تالاب کجی نمکزار نهبندان عنوان کرد و اظهار داشت: عقاب طلایی، پیغوی کوچک، جغد کوچک، بلدرچین معمولی، زاغ نوک قرمز، ابلق و چکاوک پنجه کوتاه از جمله پرندگانی هستند که فصل زمستان به این تالاب می آیند.

تالاب کجی نمکزار نهبندان شوره زاری وسیع در 75 کیلومتری شمال نهبندان است، که به دلیل شوری زیاد خاک حوالی اطراف تالاب به دریاچه نمک تبدیل شده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین