|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۲
کد خبر: ۴۱۹۸۱
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۷
بیژن نامدار زنگنه روز سه شنبه در مراسم افتتاح فاز 12 پارس جنوبی، اظهار داشت: این پروژه عظیم صنعت نفت در آستانه شصت و چهارمین سالگرد ملی شدن صنعت به بهره برداری می رسد.
وزیر نفت گفت: اگر فازهای پارس جنوبی به موقع به بهره برداری برسند تا پایان دولت یازدهم می توانیم به موازنه برابر و قابل قبولی با کشور قطر در برداشت گاز از پارس جنوبی دست پیدا کنیم.

بیژن نامدار زنگنه روز سه شنبه در مراسم افتتاح فاز 12 پارس جنوبی، اظهار داشت: این پروژه عظیم صنعت نفت در آستانه شصت و چهارمین سالگرد ملی شدن صنعت به بهره برداری می رسد.

وی خاطرنشان کرد: در شهریور سال 92 که وزارت نفت را در اختیار گرفتم با معضل کمبود شدید گاز در کشور و همچنین وجود 17 فاز نیمه تمام در پارس جنوبی مواجه بودیم.

وی با بیان آنکه در زمستان سال 92 به علت محدودیت تولید گاز ناچار شدیم که گاز نیروگاه ها و پتروشیمی ها را قطع کرده و به آنها سوخت مایع تحویل دهیم، افزود: در سال 92 معادل 18 میلیارد تومان سوخت مایع به دلیل کمبود گاز سوزانده شد.

وزیر نفت ادامه داد: به دلیل تحریم، بانک مرکزی نمی توانست برای سرمایه گذاری در صنعت نفت پول بدهد بنابراین نیاز داشتیم که پروژه های موجود نفتی را اولویت بندی کنیم.

وی اضافه کرد: برای هزینه بهتر بودجه تصمیم گرفتیم اولویت را برای توسعه فازهای 12، 15، 16، 17 و 18 قرار دهیم تا از این طریق 100 میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور اضافه کنیم.

وی با بیان آنکه تاکنون بیش از 125 میلیون مترمکعب به تولید گاز کشور اضافه شده است، گفت: فاز 12 نیز 75 میلیون مترمکعب و فازهای 15 و 16معادل 38 میلیون مترمکعب و فاز 17 هم معادل 15 میلیون مترمکعب گاز تولید می کنند.

وزیر نفت تصریح کرد: حتی اگر خارجی ها نیز در کشور حضور داشتند و تحریم ها نیز علیه ما اعمال نمی شد آنها نمی توانستند این حجم عظیم کار را در پارس جنوبی انجام داده و 12 فاز پالایشگاهی را راه اندازی کنند.

زنگنه با بیان اینکه ما مرد شکستن تحریم هستیم، افزود: ما در عمل نشان داده ایم که اقتصاد مقاومتی را تحقق داده و تحریم ها را می شکنیم.

وی ادامه داد: برای توسعه فازهای باقی مانده پارس جنوبی به 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داریم.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین