|
|
امروز: يکشنبه ۰۳ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۵
کد خبر: ۴۱۹۳۶
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۴
ين ابراز اميدواري هاي تنها مختص به ايراني‌ها نيست و وزیر امور خارجه انگلیس پیش از دیدار با همتایان اروپایی خود گفت: در مذاکرات هسته ای با ایران در مورد بعضی موضوعات به پیشرفت هایی دست یافته ایم اما در مورد بعضی دیگر هنوز پیشرفت به دست نیامده است.
ساعت 8 صبح، اينجا سوئيس، همه هستند  ولي ديگر كسي از جمله«همه گزينه‌ها روي ميز است» استفاده نمي كند.ظريف مي‌گويد، در برخی موارد به راه حل نزدیکتر هستیم و بر همین اساس می توان گفت که راه‌حل‌ها در دسترس هستند، اما همچنان در برخی موارد فاصله داریم و لازم است تا روز جمعه با همه طرف‌ها مذاکره کنیم تا اینکه ببینيم در نهایت به چه نتایجی منجر می شود.

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا در این جلسه برای تحریم‌ها چشم‌اندازی لحاظ شد، گفت: درباره همه مسائل چشم اندازی وجود دارد. وی با بیان اینکه اختلافات باقی مانده میان طرف های مذاکره‌کننده بحث اصلی مذاکرات امروز(ديروز) بود و در جلسه درباره موضوعات بسیاری از تحریم‌ها گرفته تا نامه اعضای کنگره بحث و گفت‌وگو شد، تصریح کرد: اگر چه ما نامه کنگره را یک حرکت سیاسی می‌دانیم، اما لازم است که موضع گیری دولت آمریکا درباره نامه نیز برای ما مشخص شود.جان كري قبل از سفر به لوزان اعلام كرده بود هنگام گفت و گو با ظريف درباره نامه سنتاتورهاي دلواپس صحبت مي‌كند و توضيح هاي لازم را مي دهد و به نظر مي‌رسد اين سخنان نيز در رايزني‌ها رد وبدل شده است كه وزيرخارجه ايران با اين اميدواري در رابطه با حل برخي مسائل سخن مي گويد.

  همه اميدوارند
اين ابراز اميدواري هاي تنها مختص به ايراني‌ها نيست و وزیر امور خارجه انگلیس پیش از دیدار با همتایان اروپایی خود گفت: در مذاکرات هسته ای با ایران در مورد بعضی موضوعات به پیشرفت هایی دست یافته ایم اما در مورد بعضی دیگر هنوز پیشرفت به دست نیامده است. به گزارش رویترز،  «فیلیپ هاموند» که برای مذاکرات 1+5 به بروکسل سفر کرده است در جمع خبرنگاران گفت: در مذاکرات نسبت به گذشته نزدیک‌تر شدیم اما هم‌چنان راهی طولانی را در پیش داریم.گفتني است قرار است درديدار دو وزير خارجه ايران و انگليس در بروكسل،طرفين در رابطه با بازگشايي سفارت‌هاي دو كشور نيز رايزني كنند و شايد در سال جديد اين اتفاق رخ دهد.

  اعتمادسازي طرف غربي

در ميان مذاكرات خبري از طرف غربي انتشار پيدا كرد و مدير اطلاعات ملي آمريكا در گزارش سالانه خود به مجلس سنا، نام ايران و حزب ا... را از فهرست تهديدات تروريستي خارج كرد. در گزارش غیرمحرمانه «جيمز کلاپر» که «ارزیابی تهدیدات جهانی» نام داردوهفتم اسفند ماه در وب‌سایت رسمی سازمان ملی اطلاعات آمریکا منتشر شد، با اشاره به تلاش های ایران در مبارزه با تروریست ها و داعش، نقش ایران در خاورمیانه به عنوان کشوری تعریف شده که سعی در فروکاستن آتش جدایی طلبی دارد. همچنين در اين گزارش«گروه های سنی افراطی» و «داعش» از تهدیدات اصلی فراروی آمریکا معرفی و حزب ا... نيز به عنوان یکی از گروه های در حال جنگ با گروه خلافت اسلامی، از لیست تهدیدها خارج شده است. به نظر مي رسد اين اقدام آمريكايي تلاشي براي كسب اعتماد بيشتر طرف ايراني است.

  رايزني ها از لوزان تا بروكسل

اين مذاكرات همواره ادامه دارد و تيم ديپلماسي كشورمان در سفرهاي مختلف تلاش مي كند تا هر چه زودتر اين رايزني ها به پاياني خوب برسد. در همين راستا ظريف ديروز راهی بروکسل شد تا به دعوت خانم موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وزیران خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه درباره پرونده مذاکرات هسته ای گفت وگو کند. ظریف همچنین گفت: رئیس سازمان انرژی اتمی ديروز همچنان جلسه را در سطح فنی با طرف آمریکایی ادامه داد. گفته شده رایزنی‌ها در شهر لوزان تا 29 اسفند به طول خواهد انجامید. طرفین اعلام کرده‌اند که قصد دارند تا پایان ماه مارس (10 فروردین) به یک تفاهم سیاسی دست یابند. دومین تمدید توافق موقت، موسوم به برنامه اقدام مشترک، ضرب‌الاجل مذاکرات را 9 تیر سال آینده مشخص کرده است. فعاليت هاي ديپلماتيك دشوارتر از آن است كه بشود آن را در عرصه هاي مختلف به ميان كشيد ولي از مسائل مشخص است كه رسانه هاي جهان و محافل مختلف البته غير از بدخواهان عزم خود را جزم كرده اند و منتظر يك اتفاق و توافق بزرگ‌اند.

منبع: قانون
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین