|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۷
کد خبر: ۴۱۸۸۰
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۹
وی افزود: شهروندان مواد آتش بازی(منفجره و محترقه) را به طرف افراد دیگر پرت نکنند و هیچ‌گاه مواد آتش‌بازی را در ظروف شیشه‌ای یا فلزی قرار ندهند، چون در صورت انفجار ذرات شیشه یا فلز، به اطراف پرتاپ شده و سبب صدمات و خطرات جانی می‌شود.
مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان با بیان این‌که حوادث چهارشنبه سوری پارسال فوتی نداشت، گفت: در سال 87 شاهد جان باختن سه تن از هم استانی‌هایمان بوده‌ایم.

دکتر «علی‌احسان صالح»  اظهار کرد: در سال 89 نیز یک مورد مراجعه ناشی از انفجار مواد محترقه به پزشکی قانونی داشته‌ایم که بر اثر این حادثه، سوختگی در نواحی گوش و بینی در فرد مراجعه‌کننده حادث شده بود.

وی تصریح کرد: تاکنون نیز مراجعه‌کننده‌ای ناشی از انفجار مواد محترقه به پزشکی قانونی نداشته‌ایم.

صالح یکی از عوامل ضروری برای پیشگیری از حوادث و اتفاقات را ارتقای سطح آگاهی مردم به‌ویژه گروه‌های در معرض خطر دانست و تصریح کرد: دانش، آگاهی، نگرش، اعتقادات و باورهای افراد در خصوص هر موضوعی نظیر حوادث چهارشنبه‌سوری عوامل مستعدکننده رفتار سالم و پیشگیری از این حوادث را تشکیل می‌دهد. این عوامل در فرد ایجاد انگیزه می‌کند تا رفتار خود را تغییر دهد و از بروز این حوادث جلوگیری شود.

وی با تأکید بر این‌که در جامعه‌ی ما حوادث و آسیب‌هایی نظیر حوادث ناشی از مواد محترقه و منفجره یا آتش‌افروزی چهارشنبه‌سوری، تهدیدی جدی برای سلامت افراد به‌ویژه کودکان و نوجوانان است، گفت: برای پیشگیری از حوادث اسفناکی که در مراسم آتش‌افروزی چهارشنبه‌سوری احتمال وقوع آن می‌رود، می‌توان از مدل پیشگیری از حوادث بهره جست.

مدیرکل پزشکی قانونی استان آموزش والدین، کودکان و نوجوانان را از اصلی‌ترین موارد پیشگیری دانست و افزود: اقدامات محیطی هم‌چون نوع اسباب‌بازی‌ها نظیر ترقه، فشفشه و مواد محترقه، لوازم بازی، زمین و میدان‌های مختلف تفریح در این زمینه می‌توانند از عوامل ایجاد حوادث باشند.

وی هم‌چنین نقش مدارس در آموزش و پیشگیری حوادث چهارشنبه آخر سال را بسیار موثر دانست و گفت: بدیهی است ارتقای سلامت از طریق مدارس، یکی از موثرترین و کارآمدترین راه‌های بهبود کیفیت زندگی بچه‌هاست. مدرسه جایگاهی است که بسیاری از افراد در آن زندگی می‌کنند، می‌آموزند و کار می‌کنند.

دکتر صالح نقش رسانه‌های گروهی و رویکردهای سیاستگذارانه در پیشگیری از حوادث را بی‌تأثیر ندانست و ادامه داد: رویکردهای مربوط به سیاستگذاری‌ها در کاهش دادن دامنه‌ی آسیب‌های مربوط به حوادث نقش مؤثری دارد. به‌ویژه زمانی که با رویکرد آموزشی و رویکرد اجتماعی ترکیب شود. سیاستگذاری‌ها و مقررات می‌توانند در محدود کردن و تحت کنترل در آوردن استفاده از وسایل محترقه و منفجره موفق باشند. نظارت بر تولید و توزیع مواد استاندارد و وضع مقررات لازم از جمله اقدامات این رویکرد است.

مدیرکل پزشکی قانونی همدان توصیه کرد: شهروندان تا حد امکان از وسائل آتش‌بازی بی‌خطر استفاده کنند و از حمل مواد محترقه و آتش گیر و انفجاری حتی به مقادیر بسیار کم، در جیب لباس و کیف جداً خودداری کنند.

دکتر صالح گفت: شهروندان باید از نگهداری مواد محترقه، تهیه و ساخت وسائل آتش‌بازی به‌ویژه در منزل، زیر زمین، محل کار و سایر مصادیق جداً جلوگیری کنند هم‌چنین در صورت نگهداری مواد آتش‌بازی، حتی کم خطر حتماً آن را در جای خشک و خنک نگهداری کنند و همیشه در مواقع آتش‌بازی برای اطفاء حریق، آب، کپسول اطفاء حریق و حتی‌الامکان جعبه‌ی کمک‌های اولیه در دسترسشان باشد.

وی افزود: شهروندان مواد آتش بازی(منفجره و محترقه) را به طرف افراد دیگر پرت نکنند و هیچ‌گاه مواد آتش‌بازی را در ظروف شیشه‌ای یا فلزی قرار ندهند، چون در صورت انفجار ذرات شیشه یا فلز، به اطراف پرتاپ شده و سبب صدمات و خطرات جانی می‌شود.

دکتر صالح یادآور شد: شهروندان هیچ گاه از الکل برای آتش‌گیری مواد استفاده نکنند و مراقب رفتارهای خطرناک و ناهنجار بوده و در صورت لزوم مراتب را به واحدهای گشتی نیروی انتظامی و یا پلیس ۱۱۰ اطلاع دهند هم‌چنین از سوزاندن وسایلی چون کپسول گاز، لاستیک و آمپول و استفاده از مواد آتش‌زا نظیر بنزین، الکل، کاربیت و مانند آن جداً خودداری کنند.

وی تصریح کرد: شهروندان باید در صورت بروز هرگونه حریق و یا حادثه ضمن حفظ خونسردی در اسرع وقت با شماره تلفن ۱۱۵ مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی و ۱۲۵ ستاد فرماندهی سازمان آتش‌نشانی تماس گرفته و مراتب را با ذکر نوع حادثه و نشانی دقیق اطلاع دهند.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین