|
|
امروز: شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۷
کد خبر: ۴۱۷۶۵
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۲
فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از کشورهای عضو این اتحادیه خواست مساله اعزام نیرو به لیبی برای حمایت از دولت آتی وحدت ملی در این کشور را مورد بررسی قرار دهند.
خبرگزاری رویترز از بروکسل، این در حالی است که درخواست موگرینی با تردید دولت های عضو اتحادیه اروپا به دلیل نگرانی از خطرات پیش روی آن روبه رو شده است.

وزیران خارجه اتحادیه اروپا که قرار است فردا (دوشنبه) در بروکسل تشکیل جلسه دهند، در مورد احتمال اعطای اختیار به موگرینی برای تنظیم پیشنهادی در زمینه ماموریت این اتحادیه در لیبی در صورت نتیجه بخش بودن مذاکرات حل بحران در این کشور، بحث و تبادل نظر می کنند.

مذاکرات برون رفت از بحران سیاسی در لیبی با میانجیگری سازمان ملل در جریان است.

بدنبال روی کار آمدن دو دولت رقیب و گروه های مسلح در لیبی که برای تصاحب قدرت و ثروت نفتی این کشور در حال مبارزه هستند، لیبی دستخوش هرج و مرج و ناآرامی شده است.

در همین حال، موگرینی ایده اعزام تیمی از طرف اتحادیه اروپا به لیبی برای نظارت بر روند آتش بس یا حمایت از فرودگاه ها و دیگر تاسیسات زیربنایی در این کشور را در صورت موفقیت مذاکرات سازمان ملل، مطرح کرده است.

وی همچنین پیشنهاد داده است که کشتی های اتحادیه اروپا به روند کنترل تحریم تسلیحاتی لیبی کمک کنند.

به گفته دیپلمات های اروپایی، طرح موگرینی نیازمند اعزام سربازان اروپایی به لیبی است، کشوری که عناصر داعش جای پایی در آن باز کرده اند.

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا گفت که این اتحادیه ممکن است مساله اعزام دو تیم نظامی و غیرنظامی به لیبی را مورد بررسی قرار دهد، به طوری که تیم نظامی مسوولیت محافظت از دولت را برعهده گیرد و تیم غیرنظامی به عملیات ضد تروریسم در این کشور و مناطق دیگر کمک کند.

در همین حال، دیپلمات های چند کشور عضو اتحادیه اروپا درخصوص اتخاذ تصمیم شتابزده در این زمینه ابراز نگرانی کرده اند.

یک دیپلمات غربی در حالی که خواست نامش ذکر نشود، گفت: ما نخست خواستار مشاهده توافق و جزییات درخواست سازمان ملل هستیم، قبل از اینکه خودمان را به لحاظ سیاسی برای برنامه ریزی عملیاتی متعهد کنیم که پرمخاطره است و پای ما را به یک کشور فوق العاده متزلزل باز می کند.

براساس این گزارش، ایتالیا و فرانسه خواستار اقدام اتحادیه اروپا برای متوقف کردن ناآرامی در لیبی هستند.

اتحادیه اروپا در سال 2013 کارشناسان امنیت مرزی این اتحادیه را به لیبی اعزام کرد، اما این گروه یک سال بعد مجبور به ترک این کشور و نقل مکان به تونس شدند.

ماموریت جدید اتحادیه اروپا در لیبی نیازمند درخواست این کشور و حکم شورای امنیت سازمان ملل است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین