|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۴۱۷۵۱
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۶
رییس سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری گفت:وجود هفت و نیم میلیون هکتار بیابان در ایران از عوامل مهم ایجاد توفان های شنی و ریزگردهاست که باید قبل از تبدیل شدن این بیابان ها به کانون های بحران با اجرای طرح های بیابان زدایی آنها را مهار کرد.
کاظم جلالی روز یکشنبه در حاشیه اجرای عملیات کمربند سبز در کازرون در گفت و گو با ایرنا بیان داشت:این سازمان در برخی از مناطق از جمله مرکز و شرق کشور در اجرای عملیات بیابان زدایی موفق به انجام فعالیت هایی شده که ضروری است این روند همچنان تداوم یابد.

وی افزود:امسال اعتبار این سازمان در بخش بیابان زدایی به 600 میلیارد ریال افزایش یافت درحالی که سال 92 این رقم 300 میلیارد ریال بود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی امه داد: اگر چه اعتبار اجرای طرح های بیابان زدایی در سال 93 به دو برابر افزایش یافته است لیکن هنوز کافی نیست .

وی بیان کرد:اطراف دریاچه ارومیه با توجه به روند خشکی در این منطقه مشکلاتی بوجود آورده است به گونه ای که 300 هزار هکتار از اطراف این دریاچه تبدیل به کانون بحرانی شده و زیان های فراوانی به حاشیه نشینان دریاچه وارد کرده است .

جلالی ادامه داد:بیلان منفی آب های زیرزمینی، خشک و یا شور و قلیایی شدن آب چاه ها و فرونشستن زمین دربعضی از نقاط کشور از عواملی است که تخریب سرزمین را در پی دارد .

وی گفت: اعتبارات سال 93 این سازمان در بخش آبخیز داری به یک هزار و 600 میلیارد ریال رسید در حالی که این اعتبار در سال گذشته 800 میلیارد ریال بود.

جلالی در مورد آفات جنگل های زاگرس اظهار داشت:آفاتی که از سال 88 تا 92 موجب خشکیدگی شماری از درختان این جنگل ها شده بود در سال 93 با اقدامات منابع طبیعی و همچنین به سبب سرمای صفر درجه ، این آفات در بیش از یک میلیون هکتار از درختان جنگلی زاگرس مهار شد .

به گفته رییس سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری هم اینک 14 میلیون هکتار جنگل ، 85 میلیون هکتار مرتع و 5 . 32 میلیون هکتار بیابان در ایران وجود دارد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین