کد خبر: ۴۱۷۰۳
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۰
فرمانده انتظامی استان کرمان گفت: کشفیات متادون قاچاق توسط پلیس نگران کننده است.
سردار حسین چناریان روز یکشنبه در نشست فرمانداران استان کرمان با موضوع مواد مخدر افزود: بخشی از این قاچاق از طریق واردات صورت می گیرد و قسمتی از آن داخل کشور تولید می شود.

وی گفت: باید به عطاری ها و مغازه هایی که اقدام به توزیع داروهای ترک اعتیاد می کنند توجه ویژه شود و بعضی از این داروها را در قالب داروهای ترک اعتیاد تبلیغ می کنند که غیر قانونی، غیر بهداشتی و تقلبی است.

وی افزود: نبود آگاهی از عواقب استفاده از قرص های روانگردان و سایر مواد مخدر باعث شده است تا افراد سودجو مردم را به استفاده از این مواد تحریک کنند.

فرمانده انتظامی استان کرمان گفت: متاسفانه افراد سودجو با استفاده از عملیات روانی در آرایشگاه های زنانه و سایر مکان های دیگری که زنان حضور دارند و استفاده از تبلیغات مربوط به زیبایی و لاغری مردم را به استفاده از قرص های روانگردان و سایر مواد مخدر سوق می دهند.

وی با بیان اینکه اعتیاد زنان رو به افزایش است اظهار کرد: با بازرسی هایی که از آرایشگاه های زنانه کرمان انجام گرفت چند آرایشگاه که اقدام به فروش شیشه و داروهای روانگردان می کردند شناسایی و با آنان برخورد شد و در شهرستان ها این موضوع هم شیوع دارد.

سردار چناریان گفت: این موارد باعث شده که استفاده زنان از چهار درصد مصرف مواد مخدر در سال 82 به 9 درصد در سالجاری برسد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از زنان معتاد در جامعه پرخطر هستند تصریح کرد: درصدی از این زنان دارای بیماری های واگیردار می باشند که می بایست برای احیای مراکزی در جهت درمان و نگهداری این زنان پرخطر که نیاز به توجه جدی دارند تلاش کنیم.

وی گفت: بر اساس آمارهای موجود بیش از 36 درصد از طلاق ها، بیش از 30 درصد کودک آزاری و همسر آزاری و 25 درصد از قتل ها مربوط به اعتیاد می باشد که این آمارها نگران کننده است.

وی خاطرنشان کرد: می توان از نقش مساجد و روحانیت در جهت روشنگری مردم درباره عواقب استفاده از انواع مواد مخدر سود برد و همچنین با استفاده از ظرفیت هایی که وجود دارند که یکی از آن NA است و می توان به عنوان یک ظرفیت مردمی که امتحان خود را پس داده استفاده کرد.

فرمانده انتظامی استان کرمان گفت: باید آمایشی از ظرفیت های کار مبارزه با مواد مخدر انجام داد که بر اساس آن بتوان از تمامی ظرفیت های موجود در جامعه استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه پیشگیری از اعتیاد دانش آموزان در ستاد مبارزه با مواد مخدر با گسترش دو رویکرد مهم علمی و اجتماعی برنامه ریزی می شود افزود: فعالیت ها را با رویکرد اجتماعی به منظور گسترش مبارزه با مواد مخدر و دیگری رویکرد علمی به جهت اینکه واقع بینانه تر به مبارزه با مواد مخدر بپردازیم در دستور کار قرار خواهیم داد.

وی بیان کرد: در رویکرد علمی بحث شیوع شناسی امری جدی می باشد و باید بر اساس آخرین رصد های علمی دید که نوع دسترسی به مواد مخدر بین اقشار مختلف مردم چگونه است و بر نقاط هدف تمرکز کرد.

سردار چناریان خاطرنشان کرد: متاسفانه شیوع مصرف مواد مخدر در کرمان بر اساس محاسبات انجام شده 4.7 درصد و رتبه اول شیوع مصرف مواد مخدر در کشور را داریم که از طرفی هشدار جدی و حامل این پیام است که باید در حوزه پیشگیری فعال تر عمل کنیم.

وی گفت: سن اعتیاد در استان و در جمعیت دانش آموزی به 15 سال رسیده است و نگرش و تمایل جوانان و دانش آموزان به استفاده از قرص های ریتالین، ترامادول و سایر مواد مخدر و روانگردها بویژه در ایام امتحان و همچنین نسبت به مواد مخدر سنتی بیشتر شده است.

وی اظهار کرد: در چند روز گذشته در طرح های پاکسازی ویژه پایان سال در شهر کرمان یک وانت از همین داروها و قرص های خودگردان کشف شد و باید نسبت به این موضوع حساسیت نشان داد.

فرمانده انتظامی استان کرمان تاکید کرد: حوزه پیشگیری از اعتیاد بین دانش آموزان و دانشجویان باید در دستور کار همه قرار گیرد.

وی به بخش اعتیاد مربوط به حوزه کارگری اشاره کرد و گفت: بر اثر اعتیاد کارگران و کارکنان بهره وری کار پایین آمده و همین باعث شده است که تمایل صاحبان کار به استفاده از نیروی کار افغان بیشتر شود و سرقت اماکن دولتی در سالجاری 44 درصد افزایش پیدا کرده که پس از بررسی های انجام شده بیشترین سرقت توسط کارکنان معتاد در اداره ها صورت گرفته است.

سردار چناریان ادامه داد: استفاده از مرخصی روزانه بین کارکنان معتاد 46 درصد بیشتر از دیگر کارکنان است که همه این مسایل باعث ورشکستگی بسیاری از شرکت ها می شود.

وی گفت: بسیاری از سازمان های مردم نهاد هدف خود را بر تولید گذاشته اند و هیچ پیوست اجتماعی و مساعدت و کمک به کارکنان و مسایل فرهنگی ندارند که باید نسبت به انجام این موضوعات وادار شوند.

وی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون 209 جلسه با حضور فرمانداران در شهرستان های استان کرمان در زمینه پیشگیری از اعتیاد برگزار شده و سه فرمانداری که رتبه اول تا سوم را در ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور به دست آوردند از کرمان بودند.

فرمانده انتظامی استان کرمان گفت: رتبه اول مربوط به شهرستان راور با 40 امتیاز، دوم کرمان 37 امتیاز و رتبه سوم شهرستان جیرفت با 34 امتیاز که از سوی وزارت کشور ابلاغ شده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین