|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۶
کد خبر: ۴۱۶۳۶
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۷
پارس جنوبی به عنوان بزرگترین میدان گازی جهان، ٤٠ تریلیون مترمکعب گاز طبیعی و حدود ۵۰ میلیارد بشکه میعانات گازی در خود ذخیره کرده است.
مجری فاز ١٢ میدان مشترک پارس جنوبی از بارگیری و صادرات دهمین محموله میعانات این فاز خبر داد.

رسول فلاح نژاد با بیان این که هم اکنون صادرات میعانات گازی فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی به ١١,٣ میلیون بشکه رسیده است، گفت: دهمین محموله این فاز با حجمی برابر یک میلیون بشکه، چندی پیش بارگیری و صادر شد.

وی از تولید میانگین و مستمر حداقل ٦٥ میلیون متر مکعبی گاز در فاز ١٢ میدان پارس جنوبی در یکماه گذشته خبر داد و گفت: واحد دوم گوگرد زدایی پالایشگاه هم اکنون به طور کامل آماده بهره برداری است، اما با توجه به پایین بودن گوگرد موجود در گاز ترش تحویلی از دریا این واحد تاکنون وارد مدار تولید نشده است.

به گزارش شانا، طرح توسعه فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی از نظر حجم عملیات و میزان سرمایه‌گذاری، عظیم ترین طرح تاریخ صنعت نفت ایران و یکی از بزرگترین طرحهای تولید گاز جهان در سالهای اخیر است.

بهره‌برداری از این طرح نتیجه تلاش بی وقفه مدیران، مهندسان، متخصصان، کارشناسان و تکنیسینهای داخلی است و به گفته بیژن زنگنه، وزیر نفت فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی ایرانی ترین فاز این میدان مشترک گازی به شمار می آید؛ زیرا طراحی، مهندسی، تامین کالا، ساخت و راه اندازی آن به طور کامل از سوی متخصصان ایرانی انجام شده است؛ بیش از ١٤٥ میلیون نفر ساعت کار مستقیم در بخشهای مختلف این پروژه و تحقق ٦٦ درصدی استفاده از تجهیزات ساخت داخل در اجرای این پروژه، تائیدی بر این مدعاست.

از مهمترین مزایای گاز طبیعی تولیدی فاز ١٢، می توان به تامین نیازهای فزاینده داخلی به گاز طبیعی، کاهش وابستگی کشور به گاز طبیعی وارداتی، زمینه‌سازی برای توسعه سهم و حضور ایران دربازارهای منطقه‌ای گاز طبیعی و جایگزینی گاز طبیعی به عنوان پاک ترین سوخت فسیلی با سوخت مایع مصرفی در نیروگاهها و بخشهای صنعتی برای مقابله با چالشهای زیست محیطی کلانشهرهای کشور بویژه آلودگی هوا، اشاره کرد.

از دیگر دستاوردهای اجرای این فاز می توان به بهره‌گیری از نیروهای صنعت نفت با هدف نگهداشت و آموزش سرمایه‌های انسانی به عنوان ارزشمند‌ترین دارایی شرکت ملی نفت ایران، اشاره کرد.

پارس جنوبی به عنوان بزرگترین میدان گازی جهان، ٤٠ تریلیون مترمکعب گاز طبیعی و حدود ۵۰ میلیارد بشکه میعانات گازی در خود ذخیره کرده است.

از مهمترین رکوردهایی که پیمانکاران در اجرای این پروژه به آن دست یافته‌اند، می‌توان به ساخت کمپهای مسکونی کارگری و مدیریتی با ظرفیت بیش از ١٨ هزار نفر، ثبت رکورد ٦٤,٧ میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه، رکورد تزریق گاز شیرین از ردیف ٥ شیرین سازی در کمتر از ٢٤ ساعت پس از نخستین دریافت گاز ترش، ثبت رکورد زمانی ٥.٢ روز برای حفاری مقطع ٢٤ اینچ در چاه SPD١٢C-٠١، حفاری طولانی‌ترین چاه پارس جنوبی به عمق ٥.٣١١ متر (چاه SPD١٢B-٠٩) و ثبت رکورد طولانی ترین لوله‌گذاری به طول ٤.١٤٦ و با زاویه ٦٠ درجه اشاره کرد.

مصرف روزانه ١٥ هزار مترمکعب آب، ١٠٠ مگاوات برق، پردازش ٣٢ هزار سیگنال فرآیندی، وجود سازه های فلزی، تجهیزات، سه میلیون اینچ قطر لوله، هزار و ٢٠٠ کیلومتر کابل کشی و ٤٠٠ هزار تن بتن ریزی از جمله دیگر ویژگیهای فاز ١٢ است.
منبع: شانا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین