کد خبر: ۴۱۵۳۸
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۱
رخنه موج هوای سرد و برفی در روزهای پایانی اسفند ماه امسال چهارشنبه سوری همراه با برف و سرما را برای ساکنان اردبیل و قسمت های سردسیر این استان رقم می زند.
نقشه های پیش یابی هواشناسی روز شنبه نشان می دهند پشته بندال امگا که از اواسط هفته گذشته در نیمه غربی ایران مستقر بود از فراز کشورمان گذر کرده و سامانه بارشی که در بازوی غربی این بندال قرار داشت در حال رخنه به نیمه شمالی و غربی ایران زمین است.

از این رو تا ساعاتی دیگر به ویژه ساعات عصر فردا (یکشنبه) این سامانه مناطق یاد شده را تحت تاثیر قرار می دهد که استان اردبیل نیز از این رهگذر بارش هایی را دریافت خواهد کرد.

به خاطر همراهی این سامانه با توده هوای سرد و پرفشار در سطح زمین کاهش محسوس دمای هوا تا 15 درجه سانتی گراد در قسمت وسیعی از استان اردبیل روی می دهد و بارش ها در بیشتر نقاط به شکل برف خواهد بود.

با توجه به تداوم فعالیت این سامانه تا روزهای پایانی هفته آینده به ویژه در روزهای دوشنبه ، سه شنبه و چهارشنبه انتظار می رود آخرین چهارشنبه سال در این شهرستان که بر اساس سنت دیرینه به چهارشنبه سوری موسوم است همراه با برف و سرما باشد.

کارشناسان هواشناسی اردبیل نیز امروز با تایید رخنه موج هوای سرد و برفی اعلام کرده اند که روزهای پایانی سال در منطقه بارش هایی روی می دهد که عمده آن در روز آخرین سه شنبه سال نازل خواهد شد.

این سامانه در ظهر چهارشنبه از فراز استان اردبیل عبور می کند و به شکل موقت از میزان تراکم ابر و مه در آسمان منطقه کاسته می شود ولی در صورت تغییر نیافتن نقشه های پیش یابی هواشناسی ساکنان اردبیل در شب عید و تحویل سال نیز به شکل خفیف از بارش خفیف برف برخوردار خواهند بود که جزییات بیشتر آن در روزهای آینده اعلام می شود.

ریزش برف و استقرار هوای سرد در برخی سال ها در آخرین چهارشنبه سال در اردبیل اتفاق می افتد و بنابراین مردم این شهرستان از گذشته های دور شعر 'اولدوزی فشنگ هفت تاراقا - چهرشنبه قالدی قار آلتدا' را به زبان ترکی ساخته اند.

مضمون این شعر به زبان فارسی یعنی این که خطاب به نوجوانان و جوانان می گوید شما که خودتان را با تهیه لوازم شادی یعنی ترقه های بی خطر و فشنگ های ستاره ای تفریحی آماده کرده بودید بدانید که چهارشنبه سوری زیر برف و سرما ماند.

بر عکس ماه های دی و بهمن امسال که بارش های اندکی در اردبیل و بیشتر نقاط این استان نازل شد ساکنان اردبیل از ابتدای اسفند تاکنون شاهد رخنه پی در پی موج های سرد بارشی به منطقه هستند که این موضوع باعث شادمانی و شکرگزاری اهالی این دیار به درگاه خداوند متعال شده است.

شامگاه شنبه آسمان اردبیل نیمه ابری است و وزش باد از جانب شمال شرق رفته رفته از دمای هوا می کاهد ، به گونه ای که دمای هوای این شهر به پنج درجه سانتی گراد بالای صفر رسیده است.

به خاطر نفوذ زبانه های جریان کم فشار سطح زمین از عرض های جنوب مردم اردبیل دیروز و امروز هوای به شکل نسبی گرم با بیشینه دمای 19 درجه بالای صفر را تجربه کردند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین