|
|
امروز: دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۴۱۵۰۸
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۱
همکاری ترانزیتی بین ایران و هند بهترین فرصت دهلی نو برای دستیابی به بازار های آسیای میانه،قفقاز و حتی اروپا است.
جمعی از کارشناسان هندی به دولت این کشور توصیه کرده اند که بدون توجه به تحریم ها و گفت وگوهای هسته ای نسبت به گسترش روابط با ایران بویژه در بخش ترانزیت با تهران اقدام کند.

این افزاد یادآورشدند که همکاری در بخش ترانزیت هیچ یک از محدودیت هایی نظیر همکاری نفتی را به همراه ندارد.

هند می تواند با استفاده از جاده های ایران به راحتی کالاهای خود را بدون هیچ گونه محدودیتی به کشورهای افغانستان،آسیای میانه، روسیه و حتی اروپا صادر کند.

هند ممکن است برای دسترسی به بازار آسیای میانه، مسیر پاکستان و افغانستان را مدنظر داشته باشد که از یک طرف رقابت ها و اختلافات هند و پاکستان به عنوان دو کشوری که سه بار بر سر مساله کشمیر وارد جنگ شده اند، موضوع جدی است و از طرف دیگر مسیر افغانستان بشدت ناامن است؛ ضمن اینکه عقل اقتصادی حکم می کند که هیچ کشوری تمایل ندارد تا زمانی که می تواند از یک کشور به عنوان مسیر ترانزیت استفاده کند، راهی را برگزیند که عبور از دو کشور، نتیجه آن باشد.

در چنین شرایطی ایران تنها مسیر زمینی دسترسی به آسیای مرکزی برای هند است که از ویژگی های کاهش هزینه، بالا بودن امنیت و آماده بودن زیرساخت ها برخوردار است.

بهره برداری از راه آهن ترکمنستان، قزاقستان و ایران که 12 آذر 93با حضور روسای جمهوری ایران، ترکمنستان و قزاقستان به بهره برداری رسید، فرصت مناسبی را برای هند برای دستیابی به بازارهای کشورهای مشترک المنافع فراهم کرده است.

مراسم نمادین گشایش خط راه آهن ترانزیتی شرق دریای خزر به طول 920 کیلومتر به عنوان کریدور ریلی شمال به جنوب از شهر اوزن در قزاقستان تا شهر گرگان در استان گلستان برگزار شد.

این خط آهن کشور قزاقستان را به ترکمنستان متصل کرده و پس از عبور از گرگان به سمت جنوب ایران یعنی خلیج فارس امتداد می یابد و بدین ترتیب راه کشورهای قزاقستان و ترکمنستان به آب های آزاد باز خواهد شد.

با افتتاح این مسیر حمل و نقل، تجارت جهانی میان شرق (از چین تا آسیای مرکزی) و غرب جهان (بویژه اروپای غربی) حدود 10 هزار کیلومتر راه زمینی کوتاهتر می شود.

گشایش خط راه آهن قزاقستان - ترکمنستان - ایران که شمال را به بندرعباس ایران متصل می کند فرصت های اقتصادی جدیدی را برای هند در آسیای میانه فراهم ساخته است.

همسایگی ایران با کشورهایی نظیر روسیه، آذربایجان، ارمنستان و ترکمنستان فرصت مناسبی را برای صادرات کالای هندی به این کشورها فراهم کرده است.

به گفته کارشناسان، هزینه های انتقال کالا از مسیر ایران به کشورهای مشترک المنافع حدود 40 درصد کمتر از کانال سوئز است.

هند می تواند ترکیبی از مسیرهای دریایی، ریلی و جاده ای را برای انتقال کالا به کشورهای مشترک المنافع از طریق ایران مورد توجه قرار دهد.

این کشور همچنین می تواند با استفاده از مسیر جاده ای که زیر ساخت آن از سال ها پیش فراهم شده براحتی کالاهای خود را به کشورهای آسیای میانه و قفقاز منتقل کند.

کشورهای مشترک المنافع شامل کشورهای ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان، اوکراین، ازبکستان و گرجستان با 4 درصد جمعیت جهان حدود 280 میلیون جمعیت را در خود جای داده است.

سومیتا نارایانان کونتنی یکی از پژوهشگران هندی می گوید:همکاری دو کشور در بخش ترانزیت راحت ترین راه برای همکاری دو کشور است و منافع زیادی به همراه دارد.

وی می افزاید: این همکاری مشکلاتی مانند بخش انرژی را ندارد و تحریم ها نمی تواند برآن تاثیری بگذارد.

به گفته وی،ایران وهند برای خارج کردن افغانستان از خشکی با استفاده از تجارت و بازرگانی توافق دارند.

براساس اعلام وزارت بازرگانی هند انتقال کالا از راه های ایران به اروپا و آسیای میانه حدود 40 درصد در هزینه حمل و نقل کاهش می یابد.

کشورهای ایران،هند،روسیه و عمان با احداث کریدور بین المللی شمال به جنوب موافقت کرده اند.

یکی از پژوهشگران هندی معتقد است که باتوجه به کاهش تحریم ها از سوی غرب ، دو کشور می توانند برای اتصال چابهار به افغانستان از طریق راه آهن گفت وگو کنند.

وی افزود:ایران همچنین علاقمند است که از مهارت هند در زمینه راه آهن استفاده کند .

بر اساس این گزارش، انتظار می رود که مقام های دو کشور باتوجه به اهمیتی که همکاری در بخش ترانزیت برای دو کشور می تواند به همراه داشته باشد و تاکید دکتر روحانی رییس جمهوری بر تبدیل ایران به محور ترانزیتی منطقه هرچه زودتر شاهد به بار نشستن این تلاش ها باشیم .
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین