|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۲
کد خبر: ۴۱۳۷۷
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۱
دکتر منصور خاکسار، معاون سازمان ملی بهره وری ایران نیز در این همایش با اشاره به شهدای صنعت نفت کشور گفت: شهدای صنعت نفت و بخصوص قافله سالار این صنعت مهندس تندگویان، حق بزرگی بر گردن صنعت نفت کشور دارند.
رئیس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به واگذاری مطالعات مخازن نفتی از سوی وزارت نفت به دانشگاه‌های کشور، گفت: این فرصت، فضای بسیار مناسبی را برای متخصصین دانشگاهی ایجاد کرده است؛ دانشجویان و استادان این حوزه می‌توانند با فعالیت در این زمینه نیاز کشور را به شرکتهای خارجی برای مطالعه مخازن نفتی بی نیاز کنند.

 همایش بزرگداشت روز ملی صنعت نفت با حضور جمعی از نمایندگان مجلس، مسؤولین، متخصصان، استادان و دانشجویان این صنعت و به همت انجمن مهندسی نفت در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.

دکتر علی عباسپور، رئیس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی ضمن تبریک روز ملی شدن صنعت نفت ایران اظهار کرد: ملی شدن صنعت نفت، نقطه عطفی در تاریخ این مرز و بوم است، زیرا سرنوشت این صنعت گرانبها و ارزشمند را در اختیار خودمان قرار داد.

وی با اشاره به زحمات انجمن علمی مهندسی نفت واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد در برگزاری این همایش، گفت: شما دانشجویان با برگزاری اینگونه مراسم‌ها و فعالیتهای علمی و پژوهشی، علاوه بر معرفی دانشگاه، با کسب تجربه و افزایش سطح علمی، گام مهمی برای آماده سازی خود به منظور ورود به صنعت در آینده بر می‌دارید.

عباسپور با بیان اینکه متأسفانه تا امروز به آنچه که در ملی شدن صنعت نفت مدنظر داشته‌ایم به طور صد در صدی دست نیافته‌ایم، افزود: وظیفه دانشگاه‌ها و دانشکده‌های مرتبط با صنعت نفت، پرورش و تربیت متخصصین مورد نیاز این صنعت برای شکوفایی و بی نیازی هرچه بیشتر آن است.

وی با اشاره به فعالیت چندین دانشکده تخصصی نفت در پس از انقلاب گفت: این دانشکده‌ها که از آن جمله می‌توان به دانشکده نفت دانشگاه‌های صنعتی شریف و امیرکبیر اشاره کرد، با کمکهای وزارت نفت فعال شدند. امیدواریم با توجه به فعالیتهای بسیار چشمگیر دانشکده مهندسی نفت و گاز واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی کمک و توجه بیشتری از سوی وزارت نفت به این ظرفیت علمی معطوف شود.

رئیس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به واگذاری مطالعات مخازن نفتی از سوی وزارت نفت به دانشگاه‌های کشور افزود: این فرصت، فضای بسیار مناسبی را برای متخصصین دانشگاهی ایجاد کرده است. دانشجویان و استادان این حوزه می‌توانند با فعالیت در این زمینه نیاز کشور را به شرکتهای خارجی برای مطالعه مخازن نفتی بی نیاز کنند.

عباسپور در پایان خاطرنشان کرد: شما جوانان نسل پیشرو و آینده سازی هستید که می‌توانید با کسب علم روز و انجام تحقیقات و پژوهشهای خود در شکوفایی هرچه بیشتر ایران اسلامی گام‌های موثری بردارید.

دکتر ابوالقاسم امامزاده، رئیس دانشکده نفت و گاز واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این گردهمایی با اشاره به تاریخچه ملی شدن صنعت نفت، گفت: مساله ملی شدن صنعت نفت به آحاد ملت ایران تعلق دارد.

وی با بیان اینکه نفت برای اولین بار توسط شرکتی انگلیسی در ایران کشف شد، افزود: تمامی فرایند استخراج تا فروش نفت را تنها این شرکت انگلیسی آن هم با توجه به قوانین انگلستان صورت می‌داد و تنها 16 درصد از درآمد حاصل از فروش نفت را با کسر مالیات به دولت ایران می‌داد.

امامزاده ادامه داد: با اینکه قانون ملی شدن صنعت نفت که در 29 اسفند ماه سال 1329 به تصویب مجلس آن زمان رسید و لازم الاجرا شد، متأسفانه تا کنون شاهد اجرای کامل آن نبوده‌ایم.

وی ادامه داد: پس از تصویب قانون ملی شدن، صنعت نفت به دو بخش بالادستی و پایین دستی تقسیم شد که در بخش بالادستی با توجه به شرایط سیاسی و امکانات آن زمان به کنسرسیوم نفتی موسوم به هفت خواهران که متشکل از شرکتهای اروپایی و آمریکایی بود، واگذار و موجب شد تا همچنان در این زمینه به کشورهای صاحب این صنعت وابسته بمانیم.

امامزاده افزود: در صنایع پایین دستی نفت که تنها شامل یک پالایشگاه می‌شد، با جایگزینی نیروهای داخلی به جای خارجی، کنترل عمل را در دست خود گرفته و در نهایت با ایجاد پالایشگاه‌های جدید پس از انقلاب اسلامی در صنایع پایین دستی پیشرفت چشمگیری صورت گرفت.

وی ادامه داد: پس از انقلاب اسلامی ایران با خروج شرکتهای خارجی در صنایع بالادستی به نوعی با سردرگمی در این صنعت مواجه شدیم که با درایت و حکم امام خمینی (ره) شرکت ملی حفاری ایران با نیروهایی ایرانی که تحت نظر شرکتهای خارجی کار می‌کردند، ایجاد شد.

امامزاده با اشاره به لزوم و اهمیت بیش از پیش راه‌اندازی شرکتهای دانش بنیان در صنعت نفت، افزود: صنعت نفت، صنعتی گسترده بوده که علاوه بر متخصصین حوزه نفت نیازمند متخصصین سایر رشته‌ها مانند مکانیک، برق، کامپیوتر، حقوق، اقتصاد و ... است، بخصوص در مطالعات مخازن نفتی که نیازمند تشکیل تیمی از مجموعه این متخصصان دارد.

وی ادامه داد: کشور برای اکتشاف، استخراج و در نهایت رسیدن به استحصال و فروش نفت نیازمند تجهیزات بسیاری است که هنوز در تولید آنها به خودکفایی نرسیده‌ایم. به عنوان مثال ساخت یک دکل نفتی که به مراتب پیچیده تر از ساخت یک هواپیما است، تنها توسط چندین کشور محدود انجام می‌شود و بهتر آن است که ما با ساخت مشترک اینگونه تجهیزات با اهالی تکنولوژی آن، به خودکفایی کاملی برسیم.

دکتر منصور خاکسار، معاون سازمان ملی بهره وری ایران نیز در این همایش با اشاره به شهدای صنعت نفت کشور گفت: شهدای صنعت نفت و بخصوص قافله سالار این صنعت مهندس تندگویان، حق بزرگی بر گردن صنعت نفت کشور دارند.

وی با بیان اینکه شهدا همواره ناظر بر اعمال ما هستند، افزود: آنان بیش از آنچه که در تصور ما هست، برای استقلال و آزادی ایران اسلامی تلاش کرده‌اند و رشادتهای بسیاری به خرج داده‌اند، بنابراین ما باید، پاسدار و قدردان زحمات آن بزرگواران باشیم.

خاکسار با بیان اینکه انسان دارای دو چهره ملکی و ملکوتی است، تصریح کرد: چهره ملکی انسان همانند سایر موجودات است و آنچه که وجه تمایز بین انسان و حیوان است، همان چهره ملکوتی است، شهدا انسانهایی ملکوتی هستند که با گذر از خود کاذبشان به درجات عالی انسانیت رسیدند.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین