کد خبر: ۴۱۲۷۸
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۰
'جنس استولتنبرگ' دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی موسوم به 'ناتو' امروز پنجشنبه ضمن ارزیابی کمک اسپانیا در عملیات های این سازمان اعلام کرد ناتو تمایل دارد تا که به لیبی و عراق کمک کند.
به نقل از خبرگزاری اروپاپرس،استولتنبرگ که از زمان انتصابش در این سمت از ماه اکتبر گذشته برای نخستین بار است که از اسپانیا دیدار می کند بعدازظهر پنجشنبه با 'خوسه مانوئل گارسیا مارگالو' وزیر خارجه اسپانیا دیدار کرد و با وی در مورد بحران اوکراین ، تروریسم اسلامگرای افراطی و تهدید ها در مدیترانه به گفتگو پرداخت .

استولتنبرگ پس از آن در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با مارگالو ، ضمن اشاره به اینکه ناتو تصمیم دارد به لیبی کمک کند اعلام داشت که سازمان در حال مطالعه درخواست کمک از سوی دولت عراق برای افزایش توانمندی های کشور و آموزش نیروهای عراقی با هدف عهده گیری امنیتشان است.

دبیرکل ناتو که قبل ازاین دیدار با'فیلیپ'ششم پادشاه و 'ماریانو راخوی' نخست وزیر اسپانیا ملاقات کرده بود تاکید کرد اسپانیا درحال انجام کارهای بسیاری برای سازمان است و یک متحد بسیار قوی می باشد.

دراین زمینه،وی کمک اسپانیا درعملیات های ناتو نظیر نگهبانی هوایی درکشورهای بالتیک، استونی و نگهبانی پنافند هوایی ضد موشکی در ترکیه افزون بر شرکت در افغانستان را مورد ارزیابی قرار داد.

به عقیده دبیرکل ناتو ، داعش و تروریسم اسلامگرای افراطی یک تهدید مستقیم برای امنیت در جهان هستند و نشان داده ا ند که می توانند در همه کشورهای اروپا اقدام کنند.

درمورد بحران اوکراین، استولتنبرگ خاطرنشان کرد که روسیه یک رفتار پرخاشگرانه دارد و قوانین بین المللی را شکسته است و در این راستا خواهان رعایت آتش بس از سوی این کشور شد.

وی ضمن تقاضا از روسیه برای احترام به مرزها گفت :ناتو به دنبال رویارویی با روسیه نیست .

گارسیا مارگالو به نوبه خود بر تعهد اسپانیا با ناتو تاکید کرد و اطمینان داد که اسپانیا یک متحد قابل اعتماد ، پایدار و جدی است.

وزیر خارجه یادآوری کرد اسپانیا هفتمین کمک کننده سازمان با چهارمیلیارد دلار و ارائه بیش از 140 هزار نیروی نظامی به عملیات های خارج از کشور از سال 1990 تاکنون است.

وی همچنین گفت که اسپانیا در پایگاه نظامی خود در روتا واقع در جنوب غرب کشور چهار ناوشکن آمریکایی که بخشی از سپر موشکی هستند را دارد .

گارسیا مارگالو در مورد وضعیت لیبی گفت که بسیار ضروری است که به یک ثبات دست یافته شود و اعلام کرد در رابطه با این کشور ، خبرهای امیدوارکننده ای وجود دارد.

ازسوی دیگر هر دو مقام از ایجاد یک ارتش اروپایی که مکمل ناتو باشد حمایت کردند هرچند که تصریح کردند که این پروژه ای است که نیاز به فضایی دارد که در حال حاضر ممکن نیست .

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین