|
|
امروز: دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۰
کد خبر: ۴۱۲۰۹
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۳
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: امروز عرصه منابع طبیعی با چالش جدی روبرو است و تاثیرات آن در زمینه بین المللی و داخلی بسیار عمیق و گسترده است.
محمدرضا همتی روز پنجشنبه در نشست مشترک مرکز تحقیقات منابع طبیعی استان همدان و دانشگاه منابع طبیعی دانشگاه ملایر تغییرات اقلیمی، خشکسالی، کمبود آب شیرین و بیابان زایی را از جمله این چالش ها برشمرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه کشور ما در منطقه خشک و نیمه خشک واقع شده از این مسایل تاثیر بیشتری می گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مسایل مربوط به حوزه منابع طبیعی کاملا جدی است و در صورت سستی و بی توجهی چالش کنونی آن به بحران تبدیل می شود.

وی افزود: در این راستا قوانین بازدارنده، فرهنگ سازی، تلاش آحاد مردم و همت عمومی در سطح کشور و سطح بین المللی مشکلات را هموار خواهد کرد.

همتی بر لزوم همکاری دانشکده منابع طبیعی دانشگاه ملایر و ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری استان تاکید کرد و گفت: حوزه منابع طبیعی گسترده و پیچیده است و همه عناصر آن به هم پیوسته و موثر بر هم هستند و ناهمسویی و نگرش بخشی به آنها مشکلاتی را به وجود می آورد.

وی تاکید کرد: از اساتید دانشکده منابع طبیعی دانشگاه ملایر به عنوان تنها دانشکده منابع طبیعی استان همدان انتظار می رود دانش کاربردی، زیربنایی و راهبردی خود را به اداره منابع طبیعی انتقال دهند تا با رسیدن به مرحله عمل اثرات مخرب پدیده های زیانبار محیطی را کنترل کرده و حداقل سرعت تخریب ها را کاهش دهیم.

رییس دانشگاه ملایر نیز برگزاری این نشست ها را نشانه اهمیت ویژه منابع طبیعی دانست و گفت: حفظ منابع طبیعی برای هر جامعه و کشوری ضرورت دارد و به نظر می رسد ارتباط بین مسوولان اجرایی و دانشگاه ها باید قویتر از گذشته باشد.

بهمن حیاتی اظهار داشت: بهره برداری غیر علمی و غیر اصولی از منابع طبیعی موجب شده در حال حاضر این سرمایه ملی رو به اضمحلال و در بسیاری از مناطق کشور در حال نابودی است.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم منابع طبیعی بکر و دست نخورده بمانند امکان پذیر نیست اما در عین حال باید در استفاده از آن مدیریت علمی حاکم باشد.

وی با اشاره به مسایل کنونی دریاچه خزر خاطرنشان کرد: نیاز است دانشگاهیان پس از انجام تحقیقات و پژوهش های مورد نیاز دستگاه های اجرایی مرتبط با حفظ منابع طبیعی، برنامه ها و طرح های کاربردی را به مسوولان ارایه دهند و آنها در اجرای وظایف خود با تکیه بر این منابع علمی کوشا باشند.

حیاتی همچنین دانشکده منابع طبیعی دانشگاه ملایر را یکی از دانشکده های مهم این دانشگاه عنوان کرد و بیان داشت: این دانشکده از سال 87 بصورت دانشکده مستقل آغاز بکار کرد و در حال حاضر با چهار رشته در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری با 16 عضو هیأت علمی جوان، با انگیزه و پرتوان مشغول به فعالیت است.

همزمان با هفته منابع طبیعی همایش ملی فضای سبز و منظر پایدار روز پنجشنبه با حضور جمعی از اساتید، پژوهشگران، محققان و دانشجویان سراسر کشور در دانشگاه ملایر برگزار شد.

شهرستان ملایر دارای بیش از چهار هزارو 800 هکتار اراضی منابع طبیعی و جنگل و 138 هزار هکتار مرتع است.

15 تا 21 اسفندماه به نام هفته منابع طبیعی نامگذاری شده است.

شهرستان ملایر با دارا بودن جمعیتی بالغ بر 300 هزار نفر در 75 کیلومتری شهر همدان واقع شده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین