|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۱
کد خبر: ۴۱۱۶۳
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۹
در پایان این جلسه، با حضور وزیر نفت و مدیران ارشد وزارت نفت و همچنین نمایندگان سرمایه گذاران منتخب، قرعه کشی محل زمین اختصاصی به هر پالایشگاه برای احداث خط فرآیند و نیز احداث مخازن ذخیره فرآورده تعیین شد.
وزیر نفت گفت: برندگان مناقصه ساخت هشت پالایشگاه میعانات گازی در سیراف هر زمانی آمادگی داشته باشند، می توانند قرارداد تامین خوراک پالایشگاهها را با شرکت ملی نفت ایران امضا کنند.

 بیژن زنگنه عصردیروز (سه شنبه، ١٩ بهمن ماه) در جلسه پیگیری طرح فراگیر پالایشی سیراف با بیان این که دستور عقد قرارداد تامین خوراک این هشت پالایشگاه هم اکنون صادر شده است، افزود: برندگان مناقصه ایجاد هشت پالایشگاه میعانات گازی در سیراف هر زمانی آمادگی داشته باشند می توانند قرارداد تامین خوراک پالایشگاهها را با شرکت ملی نفت ایران امضا کنند.

وی با اشاره به این که طرح احداث پالایشگاه سیراف نخستین تجربه صنعت نفت در این زمینه بوده است، افزود: این نخستین بار است که برای تخصیص خوراک به پالایشگاهها فراخوان گذاشته شده و بهترین ها از نظر مدیریتی و مالی انتخاب شده اند.

وزیر نفت با بیان این که با کارهایی که تاکنون در مورد این طرح انجام شده و با همت سرمایه گذاران منتخب می توان این پروژه را حداکثر ظرف سه سال آینده به نتیجه رساند، افزود: امید است شرکتهای منتخب، بتوانند این طرح را به خوبی انجام دهند و علاوه بر تامین فرآورده های نفتی در زیرمجموعه آن می توان واحدهای پتروشیمی ایجاد کرد.

به گفته زنگنه، در این پالایشگاهها، نفت گاز، سوخت جت و ال پی جی و همچنین نفتا تولید خواهد شد.

وی با بیان این که شرکتهای منتخب برای ساخت هشت پالایشگاه در سیراف، پس از بررسیهای فنی، مدیریتی و مالی برنده شدند، افزود:  این شرکتها مطابق آنچه در فراخوان شرط شده بود باید ٣٠ درصد از سهام خود را عرضه عمومی کنند.

 در پایان این جلسه، با حضور وزیر نفت و مدیران ارشد وزارت نفت و همچنین نمایندگان سرمایه گذاران منتخب، قرعه کشی محل زمین اختصاصی به هر پالایشگاه برای احداث خط فرآیند و نیز احداث مخازن ذخیره فرآورده تعیین شد.

شرکتهای ناموران، گسترش انرژی پاسارگاد، سازه نارگان فالکون، تاپیکو، تناوب، ساتا و پترو فرآیند و انرژی امین کسری شرکتهایی هستند که پس از فراخوان عمومی برنده مناقصه توسعه پالایشگاههای سیراف شدند.

طرح فراگیر پالایشی سیراف به عنوان یکی از مهمترین طرحهای دولت تدبیر و امید به منظور بسترسازی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنعت نفت با هدف تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، به طور جدی در دستور کار وزارت نفت قرار گرفته است.

طرح پالایشی سیراف که با هدف احداث ٨ پالایشگاه میعانات گازی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با ظرفیت ٤٨٠ هزار بشکه میعانات گازی (هر پالایشگاه ٦٠ هزار بشکه) اجرا خواهد شد، دارای یک شرکت تاسیسات جانبی (یوتیلیتی) و پشتیبانی است.

منبع: شانا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین