سخنگوی دولت فرانسه اعلام کرد
کد خبر: ۴۱۱۳۱
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۶
وزرای امور خارجه ایران، انگلیس، فرانسه و آلمان هفته آینده به میزبانی اتحادیه اروپا در بروکسل با یکدیگر دیدار و درباره‌ مذاکرات هسته‌ای گفت‌و‌گو خواهند کرد.
موگرینی: مذاکرات ایران و 1+5 روز 25 اسفند برگزار می‌شود جان کری: توافق هسته‌ای احتمالی با ایران نیازی به تصویب در کنگره ندارد هیلاری کلینتون: نامه سناتورها به ایران مایه بی‌آبرویی این افراد است وزیر خارجه انگلیس از نامه 47 سناتور امریکایی انتقاد کرد

مذاکره هسته ای در ایستگاه پایانی

سخنگوی دولت فرانسه: تا تصمیم گیری، هفت تا ده روز فاصله داریم


درحالی که انتقادبه نامه 47 سناتور به فراسوی مرزهای آمریکا کشیده شد و اعتراض شرکای اروپایی واشنگتن را برانگیخت ، سخنگوی دولت فرانسه  از تعیین تکلیف مذاکرات هسته ای با ایران طی 7 تا 10 روز آینده خبر داد. استفان لوفل، سخنگوی دولت فرانسه در جمع خبرنگاران در پاریس با بیان اینکه ما در انتهای پروسه مذاکرات هسته ای با ایران هستیم، اضافه کرد:

ما تا تصمیم گیری در مورد ایران، هفت تا ده روز فاصله داریم. وی افزود: هرگونه توافق هسته ای با ایران باید محکم و پایدار باشد.

در واشنگتن هم وزیر خارجه امریکا که در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا به نامه 47 سناتور جمهوریخواه خطاب به سران ایران واکنش داد و گفت: «واکنشم به این نامه، ناباوری کامل بود. در 29 سالی که در سنا بودم، هرگز نشنیده بودم چیزی شبیه به این ارائه شود.» به گزارش فارس، وی همچنین هشدار داد که انتشار این نامه موجب می‌شود تا «اعتماد دولت‌های خارجی در تعامل با امریکا، تضعیف شود.» وی همچنین با تکرار اینکه توافق هسته‌ای احتمالی با ایران نیازی به تصویب در کنگره ندارد، گفت: «ما در حال مذاکره بر سر یک طرح الزام‌آور حقوقی نیستیم... ما داریم بر سر یک طرح مذاکره می‌کنیم که در خود ظرفیت اجرایی دارد.»

در لندن نیز وزیر خارجه انگلیس در واکنش به این نامه که در آن جمعی از سناتورها با مخاطب قرار دادن  مقامات ارشد ایران اعتبار توافق احتمالی میان ایران و گروه 1+5 را تا پایان مدت زمان ریاست جمهوری اوباما اعلام کرده بودند، هشدار داد که این اقدام می‌تواند در روند مذاکرات جاری بین ایران و گروه 1+5 خلل ایجاد کند. به گزارش روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف، هاموند با تأکید بر تبعات غیرقابل پیش‌بینی این نامه هشدار داد که «این نامه می‌تواند موجب از این بین بردن روند جاری مذاکرات شود و تأثیر غیرقابل پیش‌بینی بر دیدگاه ایران داشته باشد» در یکی از جدیدترین واکنش ها هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق امریکا که از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری امریکا به حساب می‌آید در یک کنفرانس خبری در نیویورک با بی‌هدف خواندن این نامه اظهار کرد: «نامه این 47 سناتور خارج از عرف رهبری در امریکا بوده و موجب افزایش تنش‌های کنونی میان کاخ سفید و جمهوریخواهان بر سر مذاکرات هسته‌ای با ایران شده است» به گزارش روزنامه واشنگتن پست، کلینتون همچنین گفت: «به نظر می‌آید که دو پاسخ منطقی برای هدف این نامه وجود داشته باشد. این سناتورها یا قصد داشتند به ایرانی‌ها کمک کنند و یا به دولت اوباما که هم اکنون در میانه راه دیپلماسی بین‌المللی قرار دارد آسیب بزنند.» همچنین جیرد پولیس، عضو مجلس نمایندگان امریکا، سناتور تام کاتن جمهوریخواه را که نویسنده نامه اخیر است سرزنش کرده و در توئیتر خود نوشته: «وی نباید مسأله خود را مستقیماً با دولت ایران مطرح می‌کرد.»

47 سناتور امریکایی در این نامه سرگشاده مدعی شده‌اند که مقامات ایران با سازوکارهای قانونی نهادهای سیاسی امریکا آشنایی ندارند و دولت بعدی امریکا می‌تواند براحتی این توافق را نقض کند. بلافاصله بعد از انتشار این نامه وزیر امور خارجه کشورمان، در نامه‌ای اقدام نمایندگان امریکا را فاقد ارزش قانونی خواند و اظهار داشت که نمایندگان امریکا با جزئیات قانون اساسی امریکا و دامنه اختیارات رئیس‌جمهور این کشور و همچنین قوانین حقوق بین الملل آشنایی ندارند چرا که در صورت آگاه بودن متوجه می‌شدند که بر اساس حقوق بین‌الملل کنگره امریکا نمی‌توانند توافقی را که قوه مجریه یک کشور به آن متعهد می شود زیر سوال ببرد.

نیویورک دیلی نیوز: خیانتکاران را اعدام کنید

اقدام جنجالی سناتورهای امریکایی طی روزهای گذشته به سوژه نخست بسیاری از رسانه‌های جهان تبدیل شده است. وجه مشترک همه انتقادات به این اقدام آن است که این نامه موقعیت رئیس جمهور ایالات متحده را در شرایطی که درگیر یکی از مهم ترین مذاکرات دیپلماتیک برای حل و فصل مسأله هسته ای ایران است نادیده گرفته و در جهت تضعیف رئیس جمهور امریکا عمل کرده است. پایگاه خبری لوموند در گزارشی به طراح اصلی ایده نگارش این نامه اشاره داشته و اقدام تام کاتن، سناتور جوان کنگره را که چند ماهی (از ماه نوامبر2014) به نمایندگی از ایالت آرکانزاس وارد سنا شده است باعث شوکه شدن جامعه سیاسی امریکا دانسته است. اقدامی که به زعم صاحبنظران امریکایی جدال پنهان کنگره و  کاخ سفید را به یک جنگ آشکار تبدیل کرده است. در این راستا روزنامه «نیویورک دیلی نیوز» در صفحه اول شماره  سه شنبه گذشته تیتر «خیانتکاران» را در اشاره به سناتورهای مذکور به کار برد. این تیتر با واکنش گسترده در توئیتر همراه شد و کار به جایی رسید که شماری از مخالفان نامه جمهوریخواهان، خواستار اعدام کردن این 47 نفر شدند. نشریه دیلی بنر هم با اشاره به اینکه این نامه مستقیماً مقامات کشوری خارجی را خطاب قرار داده که در حال مذاکره با امریکا هستند، هدف از این اقدام را فروپاشی گفت‌وگوها دانسته است. به نوشته این رسانه امریکایی اگر سناتورهای امضا کننده نامه سرگشاده برای خطاب قرار دادن مقامات ایران در این نامه از رئیس جمهور کسب اجازه نکرده باشند، آنگاه می‌توان پرونده ای قضایی علیه آنها تشکیل داد؛ چرا که 47 سناتور جمهوریخواه با این اقدام خود یک قانون دولت فدرال را نقض کردند که جزای آن می‌تواند سه سال حبس باشد». این نشریه افزود:«جمهوریخواهان جدای از اینکه یکی از قوانین امریکا را نقض کردند، با این اقدام خود نشان دادند که صلاحیت رهبری جامعه را ندارند؛ چرا که برای اداره کردن یک دولت و کشور گاهی لازم است توافقاتی صورت بگیرد».
خبرگزاری رویترز هم با توجه به واکنش مقامات ایرانی به این نامه نوشته است که این اقدام با تمسخر مقامات بلندپایه ایران رو به رو شده است. نشریه امریکایی هافینگتون پست در تحلیلی این نامه را تلاشی تکان دهنده برای خرابکاری در مذاکرات هسته‌ای دانسته که باعث شده جبهه دیگری در کنار جدال دیپلماتیک با ایران میان سیاستمداران امریکایی گشوده شود. این رسانه امریکایی نامه سناتورها را به «دخالت در یک عملیات گروگانگیری تعبیر کرده است که دو طرف در حال مذاکره برای آزاد کردن گروگان هستند اما این عده مرتب می‌گویند فارغ از هر نتیجه ای در این گروگانگیری، به گروگان مورد نظر شلیک خواهندکرد.» هافینگتون پست همچنین نوشته است: «این اقدام باعث تزلزل جایگاه امریکا در میان سایر اعضای 1+5 شده و در نهایت به فروپاشی رژیم تحریم‌ها می‌انجامد.» فارین پالیسی هم با اشاره به این اقدام نوشته است که جمهوریخواهان به دنبال کشتن معامله ای هستند که دولت امریکا درباره آن حساب ویژه‌ای باز کرده است.

موگرینی؛ میزبان ظریف و وزرای اروپایی 1+5

وزرای امور خارجه ایران، انگلیس، فرانسه و آلمان هفته آینده به میزبانی اتحادیه اروپا در بروکسل با یکدیگر دیدار و درباره‌ مذاکرات هسته‌ای گفت‌و‌گو خواهند کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه دفتر فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: موگرینی رهبری این نشست را که در چارچوب مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 برگزار می‌شود به عهده خواهد داشت. این نشست 16 مارس (25 اسفند ماه) یک روز پس از آن برگزار خواهد شد که جان‌کری، وزیر امور خارجه امریکا و محمد جواد ظریف همتای ایرانی‌اش قرار است در چارچوب مذاکرات هسته‌ای در لوزان سوئیس با یکدیگر دیدار کنند.

منبع: ایران

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین