|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۵
کد خبر: ۴۱۰۷۳
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۷
حسین موسویان مذاکره کننده هسته ای اسبق ایران در گفت وگو با شبکه رادیویی «سایروس اکس.ام» آمریکا، درباره نامه 47 سناتور آمریکایی به ایران گفت: این نامه نشان از اعلان جنگ جمهوری خواهان به رییس جمهوری آمریکا و آشفتگی اوضاع سیاسی داخلی این کشور دارد.
موسویان افزود: سخنرانی نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا و نامه 47 سناتور جمهوریخواه، اعتبار حاکمیت سیاسی آمریکا را نه تنها نزد ایرانیان بلکه نزد سایر کشورهای اسلامی و حتی متحدان غربی آمریکا خدشه دار کرد.

موسویان گفت: «اکنون این گونه برداشت می شود که کنگره آمریکا به نخست وزیر یک طرف خارجی بیش از رییس جمهوری خود اعتماد دارد؛ واشنگتن به عنوان یک قدرت جهانی، اختیار تصمیم گیری در مورد سیاست های خود در خاورمیانه را ندارد و این رژیم اسراییل است که برای آمریکا در مورد سیاست های خاورمیانه تصمیم می گیرد.»

وی در پاسخ به برخی مخالفت های داخلی در ایران با توافق هسته ای نیز گفت: «تفاوت های عمده ای در مورد اختلاف دیدگاه های مخالفان توافق هسته ای در تهران و واشنگتن وجود دارد؛ روشن است که این توافق هم در تهران و هم در واشنگتن با مخالفت هایی مواجه است اما طرف های همچون رژیم اسراییل و عربستان سعودی، در تصمیم گیری دولت آمریکا مداخله موثر دارند.

وی افزود: ایران به هیچ کشور خارجی حتی به قدرت های جهانی اجازه مداخله در سیاست هایش را نمی دهد.

موسویان ادامه داد: مذاکره کنندگان هسته ای ایران همه تعهدات در قالب ان.پی.تی را می پذیرند اما برای اثبات حسن نیت حاضرند برای یک دوره زمانی، در کنار غنی سازی زیر پنج درصدی، تاسیسات بازفرآوری پلوتونیوم نیز در این دوره نداشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: این حسن نیتی خارج از معاهده ان.پی.تی است، زیرا با این دو اقدام، کاملا روشن است که هیچ امکان ساخت بمب در تاسیسات غنی سازی و آب سنگین نخواهد بود.

وی گفت: با این وجود، مخالفان در واشنگتن می خواهند مانع توافق شوند؛ این بدان معنی است که آنها در آمریکا هیچ اعتبار و ارزشی برای معاهده ان.پی.تی قائل نیستند.

موسویان با بیان اینکه در ایران یک تصمیم گیرنده نهایی وجود دارد، افزود: «اگر توافقی انجام شود و رهبر ایران تایید کند، این توافق محکم، ابدی و پایدار خواهد بود و مجلس ایران نیز حمایت خواهد کرد؛ اما این شبهه وجود دارد که با این بازار آشفته سیاست در واشنگتن، توافقی که مورد تایید رییس جمهوری آمریکا باشد، پایدار خواهد بود یا نه؛ در ایران یک نفر هست که حرف آخر را می زند اما در آمریکا اوضاع تصمیم گیری متزلزل است.»

وی در پاسخ به پرسشی در مورد تاثیر نامه سناتورهای جمهوری خواه آمریکا بر مذاکره کنندگان ایرانی نیز گفت: وزیر خارجه و رییس سازمان انرژی اتمی ایران دو فرد کلیدی مذاکرات هستند؛ این دو سال ها در آمریکا زندگی کرده و فارغ تحصیل دکترا از دانشگاه های آمریکایی هستند. آنها به دلیل آشنایی با سیاست داخلی آمریکا، فریب بازی نتانیاهو و جناح تندرو کنگره را نخواهند خورد و با قدرت به مذاکرات ادامه خواهند داد.

موسویان افزود: ظریف و صالحی خوب می فهمند که توافق هسته ای با آمریکا نخواهد بود بلکه توافقی با همه پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل است؛ توافقی که به شورای امنیت خواهد رفت و به صورت مصوبه این شورا درخواهد آمد و اجرای آن برای دولت بعدی آمریکا نیز الزام آور خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: اگر دولت بعدی نیز از اجرای آن سرباز زند، سایر کشورهای جهان با آمریکا همراه نخواهند شد و در این صورت، ایران ضمن منزوی کردن آمریکا، به دنیا ثابت خواهد کرد که ناقض توافقات و مقررات بین المللی آمریکاست و نه ایران.

وی در پاسخ به اینکه آیا نسبت به توافق در پایان مارس خوشبین است یا نه، گفت: خوشبین هستم چون ملاک، معاهده ان.پی.تی است و ایران مشکلی با تعهدات حداکثری در قالب معاهده ندارد.

وی تاکید کرد که پیشرفت های حاصله نیز بیش از آن است که دو طرف ریسک عقبگرد را بپذیرند؛ اگر تا پایان مارس به توافق قطعی کلی نرسند، راهی برای ادامه مذاکرات خواهند یافت.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین