|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۶:۲۶
کد خبر: ۴۱۰۳۲
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۷
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار قم گفت: اسلام نسبت به حقوق بشردوستانه که رشته ای از حقوق بین الملل برشمرده می شود مواضع بسیار روشن و محکمی دارد و لازم است که مراکز دینی و علمی این مواضع را به صورت روشن بیان کنند.
آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی عصر روز چهارشنبه در همایش علمی اسلامی و حقوق بشردوستانه بین المللی در قم ابراز داشت: در لابلای کتاب های فقهی و حدیثی ما و آیات قرآن کریم مباحث حقوق بشردوستانه بین المللی به خوبی دیده می شود و مراکز علمی غرب که به دنبال تکریم انسان و مراقبت از بشریت هستند باید از آموزه های روشن اسلام در ارتباط با حقوق بشر آگاهی یابند.

وی گفت: هر چه عنوان تعدی دارد در جنگ و مخاصمات در دین اسلام ممنوع است و حتی اگر مسلمانان بخواهند سلاحی را درست کنند که بی گناهان زیادی را از بین ببرد نباید شاهد تعدی باشیم و هیچ قانون کلی این چنینی در زمان حاضر در حقوق بین الملل ملاحظه نمی کنیم که ضابطه مند باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز داشت: خوبی دین اسلام آن است که قانون هایی را در آداب جنگ دارد و مثله کردنی که داعش به نام اسلام انجام می دهد در دایره قوانین جنگ اسلام قرار ندارد و این گروه کلمات و روایات پیامبر اسلام را نیز قبول ندارند.

وی افزود: جنگ حقوقی دارد که دایره آن در اسلام منحصر به بشر نمی شود و وارد کردن سم در آب یا قطع درختان نیز توسط اسلام نهی شده است و درصورت اضطرار نیز نباید شاهد انجام چنین اعمالی باشیم.

آیت الله فاضل لنکرانی اظهار داشت: داعشی که مولود اسرائیل است و ملت غرب باید بداند که این گروه مسلمان نیستند و به اسم اسلام کتاب ها را به آتش کشیده و آثار باستانی که مربوط به تاریخ یک ملت است را نابود می کنند.

وی گفت: شاید در اسلام با مجسمه سازی مخالفت شده است اما اگر مجسمه ای هویت تاریخی و دینی یک کشور را نشان می دهد نباید تخریب شود و مراکز بین المللی که به دنبال استیفای حقوق بشردوستانه هستند باید سازمان ملل و دولت ها را وادار به برخورد با حرکات داعش کنند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم بیان داشت: اسلام به دنبال هدایت بشر و سعادت و تکامل او است و جنگ برای زمان ضرورت است و باید امروز مراکز بین المللی حقوق بشر راهکارهایی بیندیشند که جنگ ها در جهان بوجود نیاید و گرچه آداب جنگ در اسلام از پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) وارد شده است و اگر چنین دستوراتی نیز نبود ضابطه ها و قاعده های فقهی فراوانی نیز داریم که به کار می آید.

همایش علمی اسلام و حقوق بشردوستانه بین المللی به منظور بررسی چالش ها و چشم اندازهای مساله حقوق بشردوستانه بین المللی از منظر اسلام به مدت دو روز در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم برگزار می شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین