|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۴۱۰۳۱
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۴
رییس موسسه تحقیقات پنبه گفت: طرح نجات پنبه در کشور در دست تدوین است.
قربانعلی روشنی روز چهارشنبه در حاشیه همایش سیاستگذاری سالانه تحقیقات پنبه در مشهد به خبرنگاران گفت: نیاز است از این محصول حمایتهای ویژه ای صورت گیرد لذا در همین راستا دولت طرح نجات پنبه را در دست تدوین دارد.

روشنی افزود: امیدواریم هرچه سریعتر این طرح به نتیجه برسد ضمن آنکه انتظار می رود 'شورای عالی پنبه' نیز دوباره احیا شود.

وی گفت: با احیا شورای عالی پنبه بسیاری از مسائل حوزه این محصول از جمله قیمت تضمینی و عادلانه برای آن نیز حل می شود.

رییس موسسه تحقیقات پنبه گفت: این شورا می تواند پیگیر موضوعات مربوط به محصول پنبه از جمله یارانه ویژه ای برای آن باشد.

وی در ادامه اظهارداشت: یارانه خوبی در ایران به کشت پنبه اختصاص نمی یابد در حالی که کشورهای توسعه یافته همواره در قالب تخصیص یارانه های قابل توجه از این محصول حمایت می شود.

روشنی افزود: در تمام دنیا هزینه های تولید افزایش یافته، از این رو کشورها سعی می کنند به منظور حفظ کشت پنبه در زنجیره تولید خود یارانه، کمکها و حمایتهای دولتی را به آن تخصیص دهند.

وی در ادامه اظهارداشت: امروز کشت پنبه به محدوده و مناطقی رانده شده که امکان کشت هیچ محصول دیگری در آنها وجود ندارد در حالی که در گذشته عموما زمینهای زراعی درجه یک و دو در ایران به کشت پنبه اختصاص می یافت.

رییس موسسه تحقیقات پنبه گفت: اگر امروز شاهد کاهش عملکرد و بازده محصول پنبه هستیم عموما به دلیل اختصاص زمینهای درجه پایین به کشت این محصول است.

وی افزود: در این میان افزایش عملکرد در دنیا مدیون اصلاح ارقام بذرها است لذا امیدواریم با مدیریت زراعی، تغذیه و آفات بتوانیم ارقامی از بذر را معرفی کنیم که هدف اقتصادی محصول پنبه تامین شود.

روشنی گفت: از سال 89 تا کنون پنج رقم بذر پنبه در ایران معرفی شده لذا بطور متوسط در سال 2/1 رقم جدید داشته ایم.

وی افزود: با تجاری سازی ارقام تولید شده و ایجاد برند می توان بذری سالم و تایید شده تحویل کشاورز پنبه کار داد.

رییس موسسه تحقیقات پنبه همچنین هزینه برداشت پنبه را در ایران زیاد توصیف و بیان کرد: تلاش می شود با ارائه ارقام جدید این هزینه ها کاهش یابد چنانکه به عنوان مثال رقم بذر 'خورشید' فقط برای برداشت با ماشین و کمباین تولید شده است.

همچنین در همایش سیاستگذاری سالانه تحقیقات پنبه در مشهد ارقام جدید پنبه با نامهای 'لطیف و کاشمر' در مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان رضوی رونمایی شد.

در این چارچوب علاوه بردو رقم جدید پنبه، از رقم جدید دیگری با نام 'خورشید' که طی دو ماه گذشته معرفی شده بود نیز رونمایی شد.

همچنین بذر پنبه 'خرداد ' که سال 1386 در ایستگاه کاشمر تولید شده بود با انعقاد قراردادی بین مدیرعامل شرکت بهدشت بشرویه و رییس موسسه تحقیقات پنبه کشور به نمایندگی از سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی تجاری سازی شده و امتیاز تولید و بهره وری آن به همین شرکت واگذار شد.

موسسه تحقیقات پنبه که سال 1376 در گرگان تاسیس شد دارای پنج بخش تحقیقاتی به نژادی، فنی و مهندسی، گیاه پزشکـی، به زراعی و خدمات فنی و تحقیقاتی است. اعضای هیات علمی این موسسه 32 نفر هستند که در هفت ایستگاه تحقیقاتی اختصاصی در ورامین، کارکنده، هاشم آباد، کاشمر، اصفهان، داراب و مغان پیرامون تهیه بذرهای اصلاح شده ارقام تجاری، معرفی ارقام جدید پنبه و امور پژوهشی این حوزه فعالیت می کنند.

از حدود 130 هزار هکتار زمین زیر کشت پنبه در ایران سالانه 300 هزار تن وش پنبه برداشت می شود.

خراسان رضوی بزرگترین تولیدکننده پنبه در ایران است زیرا در سالهای مختلف 30 تا 40 درصد پنبه کشور را تامین می کند.

با این وجود کشت پنبه در خراسان رضوی طی سالهای اخیر روند نزولی داشته بطوری که سطح زیرکشت این محصول از 42 هزار هکتار در سال 1386 هم اینک در این استان به حدود 30 هزار هکتار کاهش یافته است.

تصفیه پنبه در 26 کارخانه پنبه پاک کنی خراسان رضوی انجام می شود که با سرمایه گذاریهای انجام شده در این زمینه قادر هستند تا سه برابر وش تولیدی فعلی را در یک دوره بهره برداری تصفیه کنند.

شهرستانهای سبزوار، رشتخوار و نیشابور به ترتیب با سطح زیر کشت حدود هفت هزار و 600 هکتار، چهار هزار و 200 هکتار و چهار هزار هکتار دارای بیشترین سطح زیرکشت پنبه در خراسان رضوی هستند.

سالانه ۲۵ میلیون تن پنبه در جهان تولید می شود که این میزان برابر با سطح زیر کشت ۲٫۵ درصد از زمینهای کشاورزی دنیا است. چین، هند و آمریکا بزرگترین تولیدکنندگان پنبه در جهان است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین