|
|
امروز: پنجشنبه ۰۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۴
کد خبر: ۴۰۸۷۱
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۴
رییس اتاق بازرگانی صربستان درنشستی با سفیر کشورمان دربلگراد لازمه همکاری های اقتصادی را ثبات منطقه توصیف کرد وگفت : نقش جمهوری اسلامی ایران درصلح وثبات منطقه خاورمیانه کاملا آشکار وقابل تقدیر است.
مارکو چادژ روزسه شنبه دردیدار با مجید فهیم پور ثبات سیاسی واقتصادی درایران را نشان دهنده دیپلماسی موفق آمیز کشورمان دانست وبا اشاره به منطقه پرچالش خاورمیانه گفت : دولت ایران به خوبی توانسته است که دراین منطقه برتمامی مسایل غلبه کند.

چادژ آشنا شدن تجار وبازرگانان با امکانات وظرفیت های اقتصادی را از شروط مهم برای گسترش همکاری های اقتصادی بین کشورها دانست وعدم آشنایی بازرگانان صربستان وایران را دلیلی مهم درپایین بودن حجم تبادل کالا بین بلگراد وتهران دانست.

وی با اشاره به امکانات گسترده صربستان وایران درزمینه های مختلف اقتصادی ثبات سیاسی واقتصادی در هر دو کشور را برای گسترش همکاری ها امری بسیار مهم خواند وآمادگی خود را برای رفتن به تهران جهت آشنا شدن با امکانات یکدیگر در آینده نزدیک اعلام کرد.

وی همچنین اشاره کرد که قبل از سفر به ایران می بایستی زمینه های همکاری و موضوعات مورد بحث با کمک سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلگراد مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

رییس اتاق بازرگانی به وجود امنیت، صلح و ثبات پایدار در منطقه بالکان که تنش و چالش های زیادی را در دهه نود میلادی پشت سر گذاشته بسیارمهم توصیف کرد وگفت که به همین دلیل کشورهای منطقه همکاری وکمک به یکدیگر را برای عضویت دراتحادیه اروپا بسیار مهم می دانند.

چادژ همچنین اشاره کرد که صربستان وایران درزمینه های بسیاری ازجمله کشاورزی، ساختمان سازی، راهسازی ومعدن می توانند همکاری بسیار خوبی داشته باشند.

وی همچنین به همکاری سه جانبه صربستان، مونته نگرو وایران از طریق بندر بار درمونته نگرو اشاره کرد وگفت که ایران می تواند از طریق صربستان به بازار دیگر کشورهای منطقه راه پیدا کند.

مجید فهیم پور سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلگراد نیز در این دیدار ضمن تاکید بر اهمیت گسترش همکاری های اقتصادی ایران و صربستان آشنایی با امکانات و ظرفیت های اقتصادی یکدیگر را برای تجار ایرانی وصربستانی مهم خواند و آمادگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلگراد را برای هر گونه ارایه کمک جهت پیشبرد روابط دو کشور اعلام کرد.

سفیر کشورمان از رییس اتاق بازرگانی صربستان برای سفر به ایران در صدر یک هیات تجاری و اقتصادی دعوت کرد و گفت که این سفر به آشنا شدن بازرگانان دو کشور با امکانات یکدیگر کمک بسیاری می کند.

فهیم پور دراین نشست که دراتاق بازرگانی صربستان دربلگراد انجام شد به دیدار با آلکساندر ووچیچ نخست وزیر صربستان در اواسط ماه ژانویه امسال وتعیین رییس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی، تجاری، علمی و فنی ازطرف صربستان که در آن نشست مطرح شد، اشاره کرد وگفت: برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک در تهران می تواند راه های همکاری و از سر گیری روابط اقتصادی را هموار کند.

وی با ابراز امیدواری که در آینده نزدیک رییس کمیسیون مشترک از طرف صربستان معرفی شود، گفت: همکاری های اقتصادی دو کشور بخصوص در زمینه کشاورزی که برای دو طرف مفید و مکمل است و همچنین همکاری در زمینه های صنعتی، گردشگری، علوم، دانشگاهی، ورزشی و فرهنگی می تواند راه های تقویت روابط دو کشور را امکان پذیر کند.

وی همچنین روابط تهران و بلگراد را سنتی و دوستانه و فرهنگ دو ملت را بسیار نزدیک به یکدیگر دانست و افزود: اراده مقامات دو کشور بر گسترش روابط است و در سال 2015 امیدواریم شاهد سفرهای مقامات دو کشور و به دنبال آن گسترش همکاری ها به ویژه در زمینه اقتصادی و تجاری باشیم.

سفیر کشورمان در ادامه به مذاکرات گروه 1+5 با ایران اشاره کرد و گفت: تیم مذاکره کننده ایران به ریاست دکتر ظریف وزیر امور خارجه کشورمان گفت وگوهای موفقیت آمیزی با گروه پنج به اضافه یک داشته وتاکنون به پیشرفت های شایان توجهی دست یافته است .

وی افزود: ایران درچهارچوب مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی فعالیت های متعددی داشته که در راستای بهره برداری صلح جویانه از انرژی اتمی در زمینه های دارویی و پزشکی، کشاورزی و انرژی بوده که حق مسلم ایران و تمامی کشورهاست.

فهیم پور گفت: مهم آن است که تحریم ها هر چه زودتر و بطور کامل برداشته شود که پس از آن همکاری های اقتصادی با سایر کشورها و از جمله صربستان افزایش خواهد یافت.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلگراد افزود: همکاری های دو کشور به ملت های ایران و صربستان کمک کرده تا به وضعیت اقتصادی خود در شرایط کنونی بحران اقتصادی جهانی بهبود بخشند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین