|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۳
کد خبر: ۴۰۸۴۸
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۵
رییس مرکز تحقیقات کشاورزی استان تهران و مشاور پروژه 'کینوا' در کشور گفت: طرح کینوا به عنوان پروژه مشترک با سازمان خواربار و کشاورزی جهانی (فائو) در هفت منطقه ایران از جمله ایرانشهر در حال اجرا است.
کینوآ گیاهی است که به خاطر دانه های خوراکی اش کاشته می شود و جزو غلات نیست و به خانواده اسفناج شباهت دارد. این گیاه در آمریکای جنوبی می روید و نحوه طبخ دانه های آن مشابه برنج است.

مهمترین ویژگیهای گیاه کینوا سازگاری با شرایط مختلف آب و هوایی، هزینه پایین تولید و داشتن پروتئین بالا و مقاوم به کم آبی است.

به گزارش ایرنا، نیاز علی سپهوند روز سه شنبه در کارگاه تولید، فرآوری و استفاده از کینوا در ایرانشهر افزود: طرح کینوا به منظور امنیت غذایی در کشورهایی به اجرا در آمده که با شرایط مختلف اقلیمی از جمله کمبود آب و فرسایش خاک رو به رو هستند.

وی بیان کرد: محصول کینوا هم اکنون در هفت نقطه ایران از جمله شهرستان ایرانشهر در سیستان و بلوچستان بصورت آزمایشی کشت می شود.

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی ایرانشهر نیز با اشاره به کشت 17 رقم کینوا در این شهرستان گفت: مرکز تحقیقات کشاورزی ایرانشهر بهترین نتیجه را در تولید این محصول در کشور داشته است.

خالد میری با اشاره به ارزش غذایی بالای محصول کینوا گفت: کینوا دارای اسید آمینه متعادل است و عناصر غذایی مانند روی، منگنز، پتاسیم و سایر ارزش های غذایی در این گیاه وجود دارد.

وی اظهار داشت: مجمع عمومی سازمان ملل متحد به دلیل اهمیت این گیاه سال 2013 را سال کینوا معرفی کرد.

همچنین فرماندار ایرانشهر با اشاره به ظرفیت های این شهرستان در تولید انواع محصولات کشاورزی گفت: شهرستان ایرانشهر با 30 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی استعداد تولید انواع محصولات کشاورزی را در چهار فصل سال دارد.

نبی بخش داوودی افزود: تولید محصول کینوا با توجه به خاصیت های فراوانی که دارد می تواند بعنوان مکمل غذایی در منطقه استفاده شود.

کارگاه تولید، فرآوری و استفاده از کینوا روز سه شنبه با حضور رییس موسسه اصلاع بذر و نهال کشور در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان ایرانشهر برگزار شد.

ایرانشهر در 340 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین