|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۷
کد خبر: ۴۰۸۴۷
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۳
رییس ستاد اجرایی قانون منع بکارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه در خراسان رضوی گفت: با اجرای این قانون اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه تا پایان امسال از بیشتر برجها و مجتمعهای تجاری در سطح شهر مشهد حذف می شود.
استانداری خراسان رضوی روز سه شنبه به نقل از محمدحسن واحدی در نشست ستاد اجرایی این قانون گزارش داد: مشهد پایتخت معنوی ایران اسلامی و شهری است که بطور متوسط هر سه سال یک بار اکثر قریب به اتفاق جمعیت ایران به آن سفر می کنند.

وی افزود: همچنین مشهد یکی از نقاط پرجاذبه برای سفر گردشگران خارجی به ویژه مسلمانان و شیعیان محسوب می شود بنابراین وجود اسامی بیگانه زیبنده چنین شهری نیست.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: مسوولان و مالکان برجها و مجتمعهای تجاری که اسامی بیگانه بر تابلو و یا ماشین آلات ساختمانی آنها نقش بسته باید این اسامی را تغییر دهند همچنان که بعضی از همکاران آنها اسامی بیگانه را با اسامی مورد تایید فرهنگستان ادب جایگزین ساخته اند.

واحدی افزود: به تمامی فرمانداریهای شهرستانها نیز ابلاغ شده با اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه برخورد مشابهی در پیش بگیرند.

وی گفت: گروهی از استانداری خراسان رضوی و دستگاههای مسوول گزارش میدانی در این زمینه تهیه خواهند کرد که پس از تصویب در این ستاد به شورای فرهنگ عمومی استان ارائه خواهد شد.

معاون استاندار خراسان رضوی بر مشارکت جدی همه قشرهای مردم و ذینفعان در تحقق اجرای قانون منع بکارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه تاکید و بیان کرد: در صورت استنکاف مالکان مراکز خدماتی و تجاری از اجرای قانون مدیریت اماکن استان با مستنکفین برخورد قانونی خواهد کرد.

'قانون ممنوعیت بکارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه' آذر ماه سال 1375 در قالب یک ماده واحده و 10 تبصره به تصویب مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان رسید.

در ماده واحده این قانون آمده است: به منظور حفظ قوت و اصالت زبان فارسی به عنوان یکی از ارکان هویت ملی ایران و زبان دوم عالم اسلام و معارف و فرهنگ اسلامی دستگاههای قانونگذاری، اجرایی و قضایی کشور و سازمانها، شرکتها و موسسات دولتی و تمامی شرکتهایی که شمول قوانین و مقررات عمومی بر آنها مستلزم ذکر نام است و تمامی شرکتها، سازمانها و نهادهای مذکور در بند ( د) تبصره 22 قانون برنامه دوم توسعه موظفند از بکار بردن کلمات و واژه های بیگانه در گزارشها و مکاتبات، سخنرانیها، مصاحبه های رسمی خودداری کنند و همچنین استفاده از این واژه ها بر روی تمامی تولیدات داخلی اعم از بخشهای دولتی و غیردولتی که در داخل کشور عرضه می شود ممنوع است.

همچنی بر اساس تبصره پنج این قانون: کارخانه ها، کارگاهها و اماکن تولیدی، خدماتی و تجاری موظف هستند اسامی تولیدات و نام اماکن خود را از نامها و واژه های غیربیگانه برگردانند.

در تبصره هشت این قانون نیز آمده است: تولید و توزیع کنندگان کالاها و صاحبان مراکز کسب و پیشه در صورت تخلف از این قانون به ترتیب به مجازاتهای زیر محکوم خواهند شد: اخطار کتبی، تعویض علائم، نشانه ها و تغییر اسامی و عناوین با هزینه متخلف، تعطیل موقت محل کار و لغو پروانه کار.

تبصره 9 این قانون نیز نیروی انتظامی را موظف کرده است از نصب و استفاده از علائم به زبان و خط بیگانه توسط مراکز تولید، توزیع و صنوف جلوگیری نماید.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین