|
|
امروز: يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۱۰
کد خبر: ۴۰۸۲۹
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۹
معاون جنگل سازمان جنگل‌ها ، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به بازنگری در طرح‌های جنگلداری در کشور گفت: طرح های سازمان جنگل‌ها ، مراتع و آبخیزداری کشور از تک محصولی خارج و به چند منظورگی می‌رسند.
بهزاد انگورج در همایش هم‌اندیشی حفاظت از منابع طبیعی با نگاه مشارکت مردمی در دانشگاه علوم کشاورزی و منابطع طبیعی گرگان اظهار داشت: با خارج شدن از تک محصولی بودن، از محصول چوبی به سمت محصولات غیرچوبی می‌رویم و تلاش می‌کنیم تا در استفاده و بهره‌برداری از محصولات منابع طبیعی تعادل داشته باشیم.

وی افزود: بازنگری طرح‌ها با این رویکرد انجام می‌شود و این جدیدترین اقدام در این سازمان است.

معاون جنگل سازمان جنگلها ، مراتع و آبخیزداری کشورتصریح کرد: منابع طبیعی دیوار خاصی برای حفاظت و صیانت ندارد و به همین علت منابع طبیعی در دسترس مردم است و هر جا عرصه‌های منابع طبیعی وجود دارد مردم هم حضور دارند.

وی به نقش مردم و سازمان منابع طبیعی در حفظ این عرصه‌ها اشاره کرد و گفت: چیزی که می‌توان به عنوان یک نقش اشاره کرد نقش فرهنگی است که مردم در مورد نحوه استفاده از منابع طبیعی تا چه میزان آگاهی دارند و به چه شکلی باید از آن استفاده کنند که آسیب کمتری به منابع طبیعی وارد شود.

به گفته انگورج، این فرهنگ‌سازی از جنبه فنی و تخصصی باید بیان شود که نقش ما را برجسته می‌کند و روابطی که می‌شود برای حفظ و صیانت از منابع طبیعی به جریان انداخت و اعمال حاکمیت کرد و این روابط اگر از جنبه فرهنگی باشد موثرتر از جنبه تحکمی است.

وی تاکید کرد: اگر مردم این نقش را به متخصصان ارجاع ندهند بی‌تردید در تشخیص دچار اشتباه می‌شوند و مردم باید متخصصان منابع طبیعی را بپذیرند و ما هم باید به حوزه نفوذ مردم اهمیت بدهیم.

وی افزود: در برنامه‌های جدید در راستای اجرای مصوبه دولت تلاش ما بر این است که در بازنگیری طرح‌ها دقیق‌تر طرح‌دهی کنیم و طرح‌های ما دقیق‌تر اجرا شود.

معاون جنگل سازمان جنگلها ، مراتع و آبخیزداری کشور تصریح کرد: باید روی رویکرد توانمندسازی مردم کار کنیم.

انگورج اظهار کرد: در استان گلستان نگران سطحی هستیم که تحت اجرای طرح نیستند و در این سطوح پسرفت را نمی‌توانیم در عرصه و اعیان اندازه‌گیری کنیم و اگر همه جنگل‌ها بر مبنای طرح مدیریت شوند موفق‌تر عمل می‌کنیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین