|
|
امروز: جمعه ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۹
کد خبر: ۴۰۸۰۴
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۹
شاید باید منتظر ماند و دید که آیا فرمانده جدید در این مراسم در مورد برنامه‌های خودش برای مدیریت نیروی انتظامی در آینده صحبت خواهد کرد یا ترجیح می‌دهد به همین شیوه چراغ‌خاموش فعلی عمل کند.
فرمانده جدید نیروی انتظامی، در حالی کار خود را از 18 اسفندماه سال جاری آغاز می‌کند که تقریبا هیچ‌کس هیچ‌چیز در مورد او نمی‌داند.

سردار سرتیپ حسین اشتری که سابقه کار در سپاه را دارد، 9 ماه پیش به جای سردار سرتیپ احمدرضا رادان جانشین فرمانده نیروی انتظامی شد. تنها چیزی که از فرمانده جدید می‌دانیم این است که قبل از انتخاب به عنوان جایگزین احمدرضا رادان، رئیس پلیس اطلاعات و امنیت نیروی انتظامی بوده است.

تمام اظهارنظرهایی که می‌شود درباره او پیدا کرد هم به همین مدت 9 ماه جانشینی فرماندهی نیروی انتظامی برمی‌گردد. اعلام خبر کاهش 4 درصدی سرقت در کشور، اعلام پیگیری قتل یک ایرانی در فلیپین توسط پلیس ایران، اعلام خبر دستگیری عاملان بمب‌گذاری در سیستان و بلوچستان، اعلام خبر ممنوعیت تردد اتباع افغان در برخی مناطق استان کرمان و سخنرانی در مورد ابراز تمایل کشورهای همسایه برای استفاده از تجربه‌های ایران در زمینه ایجاد امنیت، بخشی از معدود اظهارنظرهای این فرمانده ارشد نیروی انتظامی در چند ماه منتهی به انتصاب اخیر است.

همین موضوع باعث شده است که تمام نوشته‌ها در شرح خبر تغییر فرمانده کل نیروی انتظامی، تقریبا شبیه هم و گزارشی از عملکرد احمدی‌مقدم باشد، نه پیش‌بینی و گمانه‌زنی در مورد مسیری که ممکن است فرا روی نیروی انتظامی در آینده‌ای نزدیک قرار گیرد.

ممکن است دلیل این حضور کم‌رنگ مطبوعاتی آقای اشتری، مدت زمان کم حضور او در جایگاه جانشینی فرماندهی پلیس کشور باشد اما به هر حال تفاوت او با احمدرضا رادان، جانشین قبلی فرماندهی نیروی انتظامی از این نظر کاملا مشهود است. آقای رادان از جمله فرماندهان ارشد نیروی انتظامی بود که در کنار فرماندهان پلیس راهور، از همان ماه‌های ابتدایی آغاز به کار خود حضور پررنگی در مطبوعات و صدا و سیما داشت.

گفته می‌شود پیشنهاد آقای اشتری برای تصدی سمت فرماندهی کل نیروی انتظامی، از طرف وزارت کشور مطرح شده است و بعد از تکرار درخواست چندین‌باره کناره‌گیری از طرف آقای احمدی‌مقدم، سر انجام پیش از آغاز سال جدید از طرف فرمانده معظم کل قوا، مورد موافقت قرار گرفته است. البته وزرات کشور هنوز در این مورد اظهارنظر رسمی نکرده است اما این وزارت‌خانه به عنوان نهادی که طبیعتا باید کنترل پلیس را در اختیار داشته باشد، از آغاز دولت یازدهم به دنبال ایجاد برخی تغییرات در مدیریت و هدایت نیروی انتظامی بود.

سردار احمدی‌مقدم پیش از کناره‌گیری از سمت خود، تلاش کرد تا با عذرخواهی در مورد وقایع کهریزک، یکی از مهم‌ترین چالش‌های نیروی انتظامی در دوران کاری‌اش را پایان دهد. با این حال، نهمین فرمانده نیروی انتظامی کشور، همچنان با بحران‌های زیادی رو به رو خواهد بود.

در حکمی که از طرف رهبر انقلاب برای فرمانده جدید نیروی انتظامی صادر شده از او خواسته شده است که «ارتقای فضای اسلامی و انقلابی ناجا، صیانت از کارکنان خدوم و توجه جدی به معیشت آنان، تقویت مرزبانی و کاهش تخلفات جاده‌ای تداوم یابد» و در جهت «رعایت‌های دقیق در بهبود خدمات انتظامی و برنامه‌ریزی مستمر و ابتکار عمل لازم در برقراری امنیت و آرامش اخلاقی و اجتماعی» تلاش کند.

به غیر از اینها، چالش‌های دیگری هم پیش روی فرمانده جدید نیروی انتظامی وجود دارد. یکی از علنی‌ترین این چالش‌ها، مساله اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی با حضور ون‌های گشت ارشاد در شهرهای مختلف است که دولت بارها بر مخالفت با آن تاکید کرده است و روشن نیست که آیای نیروی انتظامی با حضور فرمانده جدید قصد ادامه آن را دارد یا نه.

نیروی انتظامی می‌گوید 23 اسفندماه برای فرمانده قبلی و فرمانده جدید، مراسم تودیع و معارفه برگزار خواهد کرد. شاید باید منتظر ماند و دید که آیا فرمانده جدید در این مراسم در مورد برنامه‌های خودش برای مدیریت نیروی انتظامی در آینده صحبت خواهد کرد یا ترجیح می‌دهد به همین شیوه چراغ‌خاموش فعلی عمل کند.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین