کد خبر: ۴۰۷۷۰
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۲
فانی ادامه داد: مصوبه اخیر هیات وزیران در ایجاد انگیزه به بی‌سوادان موضوعاتی را پیش‌بینی کرده است. امیدواریم اجرای این مصوبه بتواند در امر سوادآموزی موثر باشد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه به نظر می‌رسد با توجه به مصوبه اخیر هیات وزیران، مبنی بر افزایش انگیزه‌ها و اجبارها برای سوادآموزی و راه‌اندازی مراکز یادگیری محلی، سرعت یادگیری نسبت به گذشته افزایش یابد، گفت: امروز با موضوع رجعت به بی‌سوادی مواجهیم که از سازمان نهضت سوادآموزی می‌خواهم برنامه‌ریزی برای جلوگیری از این امر را در دستور کار قرار دهد.

علی‌اصغر فانی در "نشست تخصصی سوادآموزی مشارکت‌محور در پرتوی اراده ملی و حمایت دولتی» با بیان اینکه امر سواد در رشد و شکوفایی تولید داخلی و توسعه فرهنگ عمومی و در نهایت توسعه پایدار نقش بسزایی دارد، اظهار کرد: اقدامات خوبی پس از انقلاب اسلامی و فرمان هفتم دی‌ماه 1358 امام خمینی (ره) درخصوص نهضت سوادآموزی صورت گرفته است.

وی افزود: شمار بسیاری از بی‌سوادان به خیل باسوادان پیوستند اما همچنان با موضوع بی‌سوادی روبه‌رو هستیم و باید با یک حرکت بسیجی، عزم ملی و مدیریت جهادی، آمار بی‌سوادی را کاهش دهیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مطالعات نشان می‌دهد اگر افراد بی‌سواد احساس نیاز به سواد نکنند، تلاش ما چندان نتیجه‌بخش نخواهد بود، گفت: بنابراین لازم است در تولید محتوا و در فرآیند سوادآموزی تلاش کنیم تا انگیزه افراد بی‌سواد را برای ورود به این مسیر بالا ببریم.

فانی ادامه داد: مصوبه اخیر هیات وزیران در ایجاد انگیزه به بی‌سوادان موضوعاتی را پیش‌بینی کرده است. امیدواریم اجرای این مصوبه بتواند در امر سوادآموزی موثر باشد.

وی به موضوع رجعت به بی‌سوادی اشاره کرد و گفت: بسیاری از افراد در کلاس‌های سوادآموزی آموزش می‌بینند و باسواد می‌شوند اما به دلیل عدم استفاده و فاصله گرفتن از مطالعه و عدم مراجعه به کتب و نشریات، به بی‌سوادی رجعت کرده‌اند. لازم است سازمان نهضت سوادآموزی علاوه بر موضوع سوادآموزی، برنامه‌ریزی‌های لازم را برای جلوگیری از رجعت به بی‌سوادی، داشته باشد. باید توجه داشت راه اصلی مبارزه با بی‌سوادی جلوگیری از تولید بی‌سواد است.

وجود5000 مدرسه دارای 5 دانش‌آموز
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه موضوع انسداد مبادی بی‌سوادی را از آغاز دولت یازدهم به طور جدی در معاونت ابتدایی این وزارتخانه دنبال کردیم، گفت: در سال تحصیلی جاری، حدود 5000 مدرسه داریم که پنج دانش‌آموز و کمتر دارد. همچنین بیش از 100 مدرسه تک دانش‌آموزی در کشور داریم و این نشان‌دهنده آن است که عزم ما برای جلوگیری از بی‌سوادی و محرومیت از تحصیل کودکان بسیار بالاست، البته این سیاست برای ما پرهزینه است اما یک سرمایه‌گذاری بزرگ برای آیندگان خواهد بود.

فانی به تدوین برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم پیش‌بینی‌های لازم برای توسعه امر سوادآموزی را با مشارکت سایر دستگاه‌ها از جمله وزارت کار و جهاد کشاورزی در برنامه ششم توسعه داشته باشیم.

وی ادامه داد: در مصوبه دولت پیش‌بینی شده مراکز یادگیری محلی راه‌اندازی شود. این مراکز می‌توانند به عنوان مراکزی که جلب مشارکت سایر نهادها را به همراه دارند، در امر سوادآموزی موثر باشند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه از سال گذشته طرح آموزش به اولیای بی‌سواد دانش‌آموزان در مدارس به اجرا در آمده است، گفت: سوادآموزی این جمعیت با توجه به اینکه اقتدار آموزش و پرورش در مدارس بالاتر است و همچنین این گروه در دسترس ما هستند، آسان‌تر خواهد بود. این کار را با شدت در سال آینده هم دنبال می‌کنیم.

فانی در پایان ادامه داد: به نظر می‌رسد با توجه به مصوبه دولت مبنی بر ایجاد انگیزه‌ها و اجبارهای لازم و همچنین راه‌اندازی مراکز یادگیری محلی، سرعت یادگیری نسبت به گذشته افزایش یابد. تجربیات سایر کشورها برای ما مفید است و آمادگی داریم برای انتقال تجربیات خود، به سایر کشورها نیز اقدام کنیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین