|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۸
کد خبر: ۴۰۷۴۸
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۱
یکی از مهمترین دستاوردهای دولت یازدهم در بخش بیمه و درمان، بازگرداندن اعتبار به دفترچه های بیمه بود. هرچند وزارت تعاون، در تدارک تبدیل دفترچه های مرسوم به کارت الکترونیکی است.
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدامات موثر و متنوعی را طی یکسال گذشته با هدف توسعه بخش های رفاه اجتماعی، افزایش اشتغال و گسترش فعالیت های بخش تعاون در کشور به انجام رسانده که باید بستر مناسب برای تداوم انجام این تلاش ها در سراسر کشور فراهم شود.

مهمترین اقدامات و دستاوردهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت یازدهم به دلیل وسعت این وزارتخانه بسیار متعدد و متنوع است که اهم این اقدامات به تفکیک حوزه های رفاه اجتماعی، اشتغال و تعاون شامل موارد ذیل می باشد:


** حوزه رفاه وتامین اجتماعی

در بخش درمان و تامین اجتماعی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال تدارک نظام چندلایه تامین اجتماعی است و از این طریق به دنبال کاهش آسیب پذیری بیمه ها از اختلاط کاری با نهادهای حمایتی است.

امروزه رویکرد غالب در نظام های پیشرفته تامین اجتماعی دنیا (به ویژه اروپا) هم استقرار نظام های تامین اجتماعی چند لایه است که همه گروه های جمعیتی را پوشش می دهد. در واقع با لایه بندی نظام امکان ارائه حمایت های اجتماعی در لایه اول، اجرای بیمه های اجتماعی در لایه دوم و بیمه های خصوصی مبتنی بر پس اندازهای فردی در لایه سوم هر کدام با سطوح حمایتی مشخص و منطبق با سطح توانایی و جایگاه افراد جامعه فراهم می شود.

یکی از مهمترین دستاوردهای دولت یازدهم در بخش بیمه و درمان، بازگرداندن اعتبار به دفترچه های بیمه بود. هرچند وزارت تعاون، در تدارک تبدیل دفترچه های مرسوم به کارت الکترونیکی است.

گسترش بیمه همگانی و اجباری بیمه پایه سلامت برای بالغ بر هشت میلیون نفر از اقشار جامعه، تشکیل و راه اندازی شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی پس از هشت سال وقفه، حذف فرانشیر داروهای بیماران خاص و صعب العلاج و پرداخت یارانه برای حدود 311 قلم داروی این بیماران تاکنون از جمله برنامه های انجام شده در دوره مورد بررسی است.

همچنین در این مدت بیش از 750 قلم داروی بیماران صعب العلاج تحت پوشش بیمه قرار گرفت و در مجموع بیش از 2 هزار قلم دارو در دولت تدبیر و امید تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.

رایگان شدن آزمایش ژنتیک تشخیص پیش از تولد افراد مبتلا به هموفیلی، رایگان شدن تعویض مفاصل بزرگ دربیماران هموفیلی، حذف فرانشیز درعمل جراحی پیوند کلیه، حذف فرانشیز تزریق در عمل جراحی پیوند کلیه، حذف فرانشیز تزریق داروی شیمی درمانی و رادیوتراپی، اضافه شدن داروهای جدید به لیست داروهای بیماران تالاسمی، ام اس و بیماران پیوندی از مصوبات شورای عالی بیمه بود.

یکی دیگر از اقدامات حوزه رفاه اجتماعی، اجرای طرح پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان است. این طرح به گونه ای پیش خواهد رفت که در آینده فرد بیمه شده با سه مشخصه نام، اثر انگشت و شناسه ملی به مراکز درمانی مراجعه کرده و پذیرش می شود.

کاهش سهم پرداخت از جیب بیمه شدگان در تامین هزینه های درمان بستری در بیمارستان های دولتی به پنج درصد فرانشیز به روستائیان و 20 درصد برای بیمه شدگان شهری از دیگر اقدامات صورت گرفته از سوی این وزارتخانه در یکسال اخیر بوده است.

دولت یازدهم صندوق بیمه بازنشستگی کشوری را در حالی تحویل گرفت که طبق برآورد بودجه سال جاری، دو هزار و 845 میلیارد ریال به این صندوق بدهی داشت. با این وجود، جهت ایجاد تعاونی های چند منظوره مبلغ یکهزار میلیارد ریال اعتبار برای پنج هزار تعاونی در نظر گرفته شده است. همچنین برای ارتقا سطح رفاه بازنشستگان کشوری مبلغ یکهزار میلیارد ریال وام ضروری برای 80 هزار نفر از بازنشستگان کشوری با کارمزد چهار درصد در نظر گرفته شده است.

علاوه بر پرداخت مطالبات 570 هزار بازنشسته کشوری طی ماههای اخیر به منظور رفاه حال بازنشستگان و خانواده های شان، بیمه طلایی برای 2 میلیون و 500هزار نفر از بازنشستگان و افراد تحت تکفل اجرایی شد و به این ترتیب تمام مراحل بیمارستانی بازنشستگان کشوری در سراسر کشور به طور رایگان انجام می گیرد.

** بیمه روستایی

در بخش بیمه روستایی نیز، پذیرش بیمه اجتماعی کشاورزان حاشیه شهری از مهرماه 92 در صندو ق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر آغاز شد. براین اساس کشاورزان اعم از ساکن در روستا یا مناطق عشایر و شهرها به شرط آنکه هنگام شروع به عضویت در صندوق مشمول بیمه اجباری نزد سایر صندوق ها و سازمان های بیمه اجتماعی نباشند، می توانند عضو صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر شوند.

همچنین حقوق و مستمری از کارافتادگان و بازماندگان تحت پوشش صندوق بیمه روستایی هم در مهرماه نسبت به سال قبل به میزان 20 درصد افزایش یافت.

فعال کردن شورای ملی سالمندان کشور، ارتقا سطح بیمه تکمیلی 2.5 میلیون نفر از بازنشستگان و افراد تحت تکفل آنان، رایگان شدن بیمه بستری بازنشستگان، رایگان شدن هزینه درمان بیماری سرطان و رایگان شدن داروهای ناشی از این بیماری از جمله اقدامات انجام شده از سوی این وزارتخانه بوده است.

** بهزیستی

نگاه دولت یازدهم به مقوله آسیب های اجتماعی نگاه سرپوش گذاری نیست. بلکه اعتقاد دولت بر این است که باید آسیب های اجتماعی در مواردی همچون اعتیاد، فقر، معلولیت، رشد طلاق، افزایش زنان سرپرست خانوار، بیکاری و کودکان خیابانی طرح و به رسمیت شناخته شود تا ضمن جلب آراء کارشناسان امر و نیز جذب کمک ها و مشارکت نهادهای مدنی و کمک های مردمی، دولت بتواند در بستری مشارکتی به حل مسائل این بخش بپردازد.

افزایش تعداد مراکز پایگاههای سلامت اجتماعی به 506 پایگاه، افزایش پوشش برنامه اورژانس اجتماعی در 137 شهر بالای 50 هزار نفر درکشور در راستای دسترسی آسان، بموقع و تخصصی افراد، افزایش مراکز غیردولتی فعال در حوزه کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی از هفت هزار و 965 مرکز در سال 1391 به13هزار و 474 مرکز در سال92 در راستای ارائه خدمت به افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی، افزایش افراد تحت پوشش برنامه های پیشگیری از آسیب های اجتماعی از حدود 13میلیون به 19میلیون و 700 هزار نفر از دیگر فعالیت هایی است که توسط وزارت کار در این مدت اجرا شده است.

تشکیل شورای ساماندهی کودکان کار و خیابان بعد از هشت سال تعطیلی و تخصیص اعتبار جهت شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل، حمایت و توانمندسازی افراد اقشار آسیب پذیر (افراد مبتلا به ایدز، معتادان بهبود یافته، زنان سرپرست خانوار و معلولین)، اجرای طرح راهبری امنیت غذایی و تخصیص سبد حمایت غذایی در سه مرحله، ایجاد زیرساخت تشکیل پایگاه اطللاعات اقتصادی خانوار در راستای برنامه های وزارت کار بوده است.

توسعه بیمارستان ها و درمانگاه های ارائه کننده خدمات درمان و همچنین راه اندازی 219 تخت بیمارستانی در حوزه تأمین اجتماعی، افتتاح چندین مرکز درمانی جدید و راه اندازی دو بیمارستان و پنج درمانگاه جدید، افتتاح بیمارستان نبی اکرم (ص)در عسلویه، افتتاح بیمارستان 300 تختخوابی پیامبر اعظم (ص)در کرمان، افتتاح پلی کلینیک و درمانگاه در شهرهای همدان و تنکابن، افتتاح ساختمان جدید بیمارستان آیت الله کاشانی در تهران از جمله این اقدامات است.


** حوزه کار و اشتغال

مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه کار و کارگر: تاسیس 2063 تشکل کارگری و کارفرمایی در راستای اصل سه جانبه گرایی، تشکیل نشست های مستمر شورای عالی کار و ابلاغ آیین نامه جدید قانون بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور که به موجب این آیین نامه از این پس کارگران بیمه شده دارای مشاغل سخت و زیان آوری که در طول دوران اشتغال و بیمه پردازی خود به مدت یک سال و کمتر از آن در مشاغل غیر سخت و زیان آور اشتغال و بیمه پرداخت کرده اند، می توانند بدون برهم خوردن توالی سوابق بیمه خود پس از 20 سال بازنشسته شوند از اهم اقدامات در حوزه اشتغال بوده است.

پیگیری و تأمین مبلغ 10 هزار میلیارد ریال بابت توسعه اشتغال و اجرای بسته سیاستی اجرایی اشتغال درلایحه بودجه سال 94، تهیه بسته سیاستی اجرایی اشتغال کشور و تصویب آن در شورای عالی اشتغال، توسعه اشتغال روستایی به تعداد 123 هزار و 147 نفر در سال 92 و 24 هزار و 760 نفر تا پایان مهر سال 93 از دیگر اقدامات این وزارتخانه است.

همچنین کلینیک هایی را برای حفظ اشتغال موجود طراحی و تفاهم نامه هایی با وزارت صنعت معدن تجارت و بانک مرکزی امضا شد به طوری که 243 هزار شغل در معرض ریزش مورد حمایت قرار گرفت.


** حوزه تعاون

تشکیل و تأسیس هشت هزار و 494 تعاونی خدماتی، توزیعی و تولیدی در سال های 1392 و 93 در سراسر کشور، ایجاد 124 هزار فرصت شغلی جدید از طریق تعاونی ها، تشکیل 470 تعاونی دانش بنیان در کشور در رشته های مختلف و صنایع هایتک، تشکیل 460 شرکت تعاونی مرزنشین با عضویت بالغ بر 3 میلیون نفر، واگذاری امور تصدیگری حوزه تعاون به بخش غیردولتی در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی از اقدامات حوزه کار در بخش تعاون است.

تهیه و تدوین طرح مسکن اجتماعی کارگری در قالب شرکت های تعاونی، پایش طرح های مشاغل خانگی و کمک به ساماندهی فعالان و متقاضیان در قالب شرکت های تعاونی (693 طرح با اشتغالزایی 42 هزار نفر و تسهیلات درخواستی 3 هزار میلیارد ریال) از دیگر فعالیت های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شمرده می شود.


منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین