|
|
امروز: پنجشنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۱
کد خبر: ۴۰۶۶۸
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۳
سامانه کشوری اهدای عضو و نیز صدور کارت اهدای عضو در کشور با حضور سید حسن هاشمی- وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی - امروز در شهرستان رودسر راه اندازی شد و هاشمی ، اطلاعات خود را در این سامانه قرار داد.
از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ، درمان وآموزش پزشکی، در همین راستا دکتر کتایون نجفی زاده رییس اداره پیوند و بیماری های خاص این وزارتخانه جزییات این دو سامانه را تشریح کرد.

نجفی زاده درخصوص راه اندازی سامانه کشوری اهدای عضو گفت: تاکنون اطلاعات کامل و جامعی درخصوص شمار بیماران مشکوک به مرگ مغزی در کشور نداشتیم.به عنوان نمونه تاکنون اطلاعات کاملی مبنی براینکه چند درصد بیماران مشکوک به مرگ مغزی، مرگ مغزی می شوند و یا چند درصد رضایت گیری از خانواده های مرگ مغزی موفق بوده است؟ در کشور وجود نداشته است.

وی افزود: همچنین اطلاعات کاملی در مورد این که تپش قلب چه تعداد از بیماران مرگ مغزی تا زمان اهدای عضو ادامه می یابد و یا از حرکت باز می ماند، هم وجود نداشت.

وی افزود: به منظور ثبت کشوری اطلاعات بیماران مشکوک به مرگ مغزی سامانه جامعی به نام سامانه کشوری اهدای عضو راه اندازی شده است که تمام واحدهای فراهم آوری اعضای پیوند دانشگاه های علوم پزشکی کشور موظف خواهند بود اطلاعات تمام موارد مرگ مغزی و حتی کمای عمیق و مشکوک به مرگ مغزی را در این سامانه ثبت کنند.

رییس اداره پیوند بیماریهای خاص وزارت بهداشت یادآور شد: تعداد واحدهای فراهم آوری اعضای پیوند قبلاً 16 مورد بود که این تعداد با اجرای طرح الگوی ایرانی شبکه فراهم آوری و پیوند اعضا از مهرماه امسال به 53 واحد رسیده است.

نجفی زاده گفت: این واحدها موظف هستند علاوه بر ثبت موارد مشکوک به مرگ مغزی، پیگیری ها را نیز ثبت کنند و در این صورت است که می توانیم از شناسایی خوب موارد مرگ مغزی مطمئن شویم.

وی در مورد راه اندازی سامانه کشوری کارت اهدای عضو به نشانی www.ehda.center نیز اظهارداشت: تا به حال کارت اهدای عضو به صورت دستی در واحد فراهم آوری و یا مراکزی مانند بنیاد بیماری های خاص به افراد داده می شد و یا به صورت اینترنتی صادر می شد که اشخاص ، اطلاعاتشان را وارد می کردند و کارت اهدای عضو برای آنها ارسال می شد.

وی ادامه داد: این روش، مشکلاتی از جمله ضرورت مراجعه حضوری شخص به مراکز و یا دیر رسیدن و یا هرگز نرسیدن کارت اهدای عضو را همراه داشت.

نجفی زاده افزود: سامانه ای به منظور دسترسی به اطلاعات داوطلبان اهدای عضو در موارد بروز حادثه و مرگ مغزی ، طراحی شده است که در آن، افراد ، اطلاعاتشان را وارد می کنند و همان جا پرینت کارت خود را دریافت می کنند.

وی افزود: در این صورت بیمارستان ها در موارد انتقال مصدومین دچار مرگ مغزی ، می توانند دارا بودن یا نبودن کارت اهدای عضو فرد مرگ مغزی شده را استعلام کنند.

رییس اداره بیماری های خاص و پیوند وزارت بهداشت در ادامه با بیان این که سالانه پنج تا هشت هزار تن در کشور دچار مرگ مغزی می شوند، گفت: طبق اعلام آمارهای جهانی باید 50 درصد از تعداد مرگ مغزی ها، منجر به اهدای عضو شود که متاسفانه در سال 92 از دو هزار و 500 مورد مرگ مغزی در کشور ، فقط 665 مورد اهدای عضو کرده اند.

وی علت کم بودن اهدای عضو را نبودن واحدهای فراهم آوری اعضا در تمام مناطق کشور طی سال های گذشته عنوان کرد و گفت: ساز و کار و شناسایی در رسیدگی به موارد مرگ مغزی در سراسر کشور با طراحی مدل ایرانی شبکه فراهم آوری پیوند اعضا،ایجاد شده است.

وی افزود : همه واحدهای فراهم آوری اعضای پیوند با راه اندازی سامانه کشوری اهدای عضو موظفند موارد مرگ مغزی را شناسایی و پیگیری کنند.

دکتر نجفی زاده یادآور شد :در مدل ایرانی شبکه فراهم آوری پیوند اعضا، تدابیری اتخاذ شده است که دانشگاه های علوم پزشکی دارای واحد فراهم آوری اعضا سعی کنند در همان دانشگاه امکانات پیوند کلیه را نیز راه اندازی کنند و کلیه های موارد مرگ مغزی در همان مکان و به همشهریان داده شود.

وی این برنامه را برنامه ای سه ساله عنوان کرد که در فاز نخست آن، هشت دانشگاه از مهرماه تاکنون که واحد فراهم آوریشان فعال شده است، مرکز پیوند کلیه اشان را در همان جا افتتاح کرده و شروع به کار کرده اند و یا در حال راه اندازی این واحدها هستند.

نجفی زاده افزود: در مورد پیوندهای دیگر مانند پیوند کبد، ریه و قلب نیز که نیاز به ساز و کاری پیچیده تر دارند ، 9 قطب در کشور به غیر از تهران در نظر گرفته شده است.

این مقام مسوول در وزارت بهداشت ، علت این اقدام را ایجاد عدالت و مساوات در برخورداری همه مردم از پیوند اعضا عنوان کرد و اظهارداشت: بیماران نیازمند پیوند عضو در نقاط دورافتاده کشور ، دیگر، مجبور نمی شوند به تهران یا سایر شهرهای بزرگ مراجعه کنند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین