|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۹
کد خبر: ۴۰۶۶۷
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۲
جبران باسیل وزیرامور خارجه لبنان با تاکید به اینکه« با چالش هایی از جانب تندروها که درصدد مخدوش کردن چهره اسلام هستند، مواجه هستیم» گفت که اسراییل از اشتباه ها و آشفتگی های عرب ها سوء استفاده می کند.
به نقل از خبرگزاری ملی لبنان، باسیل روز دوشنبه در نشست وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب و در چارچوب یکصد و چهل و سومین اجلاس عادی شورای اتحادیه عرب در قاهره سخن گفت و چالش های سرنوشت ساز فراروی جهان عرب را تشریح کرد.

وی چالش اول را گسترش پدیده تعصب کور و تندروی دینی دانست و گفت که متاسفانه گروه های تروریستی تکفیری با توسل به خشونت به دشمنی با ادیان الهی و ارزش های انسانی دست زده و شرایط اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی در جهان عرب زمینه را برای سوء استفاده این گروه ها فراهم کرده تا بتوانند قدرت نظامی و مالی خود را افزایش دهند.

وزیر خارجه لبنان خطاب به همتایان خود افزود: آیا گمان نمی کنید برای مقابله با این خطر و تهدید، جهان عرب باید بیدار و هوشیار شود و برای کار مشترک عربی تلاش های خود را افزایش دهد.

باسیل ، مخدوش کردن چهره عرب های مسلمان و تمدن عربی و مشرق زمین را از جنایات تروریسم جهانی و دومین چالش فراروی جهان عرب اعلام کرد و اظهارداشت: داعش و جبهه النصره و امثال آنها به اشغال سرزمین های عربی اکتفا نکرده بلکه با نفوذ گسترده در شبکه اینترنت درصدد گسترش تبلیغات وحشیگری ها ، ترویج جنایات و مسموم کردن اندیشه و افکار دختران و پسران عرب هستند.

وی تصریح کرد: امروز چهره جهان عرب از نگاه افکار عمومی جهان، مترادف با تروریسم، ظلم و حرکت بر خلاف تاریخ است ، آیا باید به این وضعیت راضی باشیم؟ ما در لبنان راضی به مخدوش شدن تاریخ و عقاید ملت ها نیستیم و کشور ما حامل پیام صلح و زندگی مسالمت آمیز برای همه جهان است.

وزیر خارجه لبنان با اشاره به تخریب و نابودی موزه ها و میراث های فرهنگی و تمدنی در شهرهای عراق توسط گروه تروریستی تکفیری داعش ، خاطرنشان کرد که بعداز نقض مرزها ودیگر جنایات گروه های تروریستی تکفیری آیا دیگر چیزی از تاریخ و هویت ما باقی می ماند؟، آیا بازهم باید تماشاگر باشیم؟

جبران باسیل ، رژیم اسراییل را سومین چالش برای جهان عرب خواند و گفت که این رژیم از آشفتگی ها و اشتباه های عرب ها و هرج و مرج و فروپاشی موسسات و اختلال در موازنه قوا در جهان عرب برای تقویت سیاست های نژادپرستانه و ساخت شهرک های صهیونیست نشین بیشتر، نقض قوانین بین المللی و حقوق ملت فلسطین سوء استفاده می کند.

وی با تاکید به وجوه مشترک تروریسم داعشی و اسراییلی، تصریح کرد: ما لبنانی ها در مرزهای خود از جمله شبعای اشغالی با این تروریسم مواجه هستیم ، آیا باید برای ابد درمقابل رژیم نژاد پرست صهیونیستی دست بسته و عاجز باقی بمانیم؟

وزیر خارجه لبنان افزود: برای مقابله با این سه چالش و خطر بزرگ باید در سه جبهه به طور موازی اقدام کنیم و شکست در هر یک از این سه جبهه موجب نابودی و شکست ما در میدان نبرد می شود.



** حمله هوایی برای مقابله با گروه های تروریستی کافی نیست

جبران باسیل با تاکید به اینکه حمله هوایی برای مقابله با گروه های تروریستی مسلح کافی نیست، گفت: ارتش لبنان گزینه رویارویی مستقیم در میدان را برای نبرد با گروه های تروریستی انتخاب کرده و به همین دلیل برای دفاع از ثبات و امنیت و وحدت لبنان و ملت آن قربانی هایی را تقدیم می کند.

وزیرخارجه لبنان با بیان اینکه « قدرت نظامی لبنان متناسب با قهرمانی و جانفشانی نظامیان لبنانی نیست» ، افزود: لبنان نیاز شدیدی به کمک های نظامی از جمله سلاح و مهمات و همکاری های اطلاعاتی ، قضایی و مالی برای خشکاندن منابع امداد و کمک رسانی به تروریست ها دارد.

جبران باسیل بر ضرورت رویارویی عقایدی و تربیتی با گروه های تروریستی تکفیری تاکید کرد و گفت که فقر و جهل موجب شده تا برخی جوانان جذب طرح های ویرانگر این گروه ها برای کشتار مردم و وادار کردن آنها به مهاجرت شوند و اکنون شاهد میلیون ها عرب پناهجو و پناهنده در سراسر کشورهای عربی هستیم.

وی با تاکید بر اهمیت آگاه ساختن جهان از بحران هایی که موجودیت ملت های عراق ، سوریه و لبنان را هدف گرفته است، افزود: اکنون بیش از یک میلیون و 500 هزار پناهجوی سوری و نیم میلیون پناهجوی فلسطینی در لبنان زندگی می کنند و لبنان با موجی جدید و گسترده از مهاجرت ملت خود نیز مواجه است.

وزیر خارجه لنبان خاطرنشان کرد که کشور متبوعش برای دفاع از مرزها ، فرهنگ و حاکمیت خود در مقابل گروه های تروریستی تکفیری تلاش می کند.

جبران باسیل بر ضرورت حمایت از ملت و قضیه فلسطین بیش از هر زمان دیگری تاکید و تصریح کرد که اسراییل یک رژیم دشمن است که به صلح ایمان ندارد و با تبدیل به یک قدرت نظامی هسته ای بزرگترین خطر برای همه منطقه شده است.

وی گفت: چالش های امروز بزرگ است اما ما در گذشته توانسته ایم استبداد عثمانی را درهم بشکنیم ، از شر استعمار غربی خلاص شویم و به ویژه در لبنان موفق شدیم با مقاومت، اسراییل را از خاک خود اخراج کنیم و اکنون خواستار بازگشت به ارزش های ثابت و تشکیل یک صف واحد برای مقابله با تروریسم تکفیری هستیم.

وزیر خارجه لبنان به روزجهانی زن نیز اشاره کرد و خواستار دفاع از حقوق زنان درهمه کشورهای عربی و پایان خشونت ها علیه آنها در این کشورها شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین