کد خبر: ۴۰۵۷۹
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۸
وزیر راه و شهرسازی در خصوص سامانه ثبت سوانح حمل ونقل کشور، توضیح داد: در این سامانه هر سانحه با کد واحد ثبت و تمام دستگاه های مرتبط اطلاعات تکمیل خود را در خصوص سانحه واحد وارد سامانه خواهند کرد و به نظر می رسد در سه سال آینده سامانه ای ملی و قابل استناد در این زمینه خواهم داشت.
وزیر راه و شهرسازی از تصویب کلیات قرارداد نصب دوربین های نظارتی در هر 20 کیلومتر از جاده های شریانی در کمیسیون ترک تشریفات مناقصه خبر داد و گفت: در این سیستم نظارتی متوسط سرعت در فاصله بین دو دوربین برای ثبت تخلف ملاک عمل قرار می گیرد.

عباس آخوندی روز دوشنبه در دهمین همایش سراسری رؤسا و مدیران پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، افزود: در سال 1393 با همکاری پلیس و سازمان راهداری تمام خروجی دوربین های نظارتی در جاده ها به اشتراک گذاشته شد که در حال حاضر 450 دوربین به ثبت تخلفات می پردازند. همچنین در نظر داریم طی سه سال تعداد دوربین ها به 2200 دستگاه برسد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: مذاکرات گسترده ای در خصوص مدیریت یکپارچگی دوربین ها، اطلاعات برخط (آنلاین) و نگهداری از آنها انجام شده و با تصویب کمیسیون ترک تشریفات مناقصه در روز گذشته، امیدواریم از ابتدای سال آینده عملیات اجرایی آن آغاز شود.

وی ادامه داد: شرایط کشور در اوایل انقلاب 36 میلیون نفر جمعیت، 1.2 میلیون خودرو با 30 درصد شهرنشینی بوده اما امروز و بعد از گذشت 36 سال 77 میلیون نفر جمعیت با 72 درصد شهرنشینی و 16 میلیون دستگاه خودرو داریم که پیش بینی می شود در 20 سال آینده تعداد خودروها به 520 میلیون دستگاه برسد.

آخوندی گفت: این تحولات نشان می دهد اتفاقات بزرگی در حال رخ دادن است که صرفا مکانیکی نیست بلکه تحول در سبک زندگی، سرعت جا به جایی و انتقال است که با این تحولات سریع نمی توان اداری برخورد کرد بلکه باید در قالب اجتماعی موضوع را بررسی نمود.

وی یادآور شد: پنج موضوع مدیریت ایمنی راه، راه ایمنی تر، خودروی ایمن تر، انسان ایمن تر و اقدامات بعد از سوانح از محورهای اصلی مورد توجه در حوزه ایمنی تردد در کشور است که در کمیسیون ایمنی راه ها هر پنج دستگاه حوزه به صورت همزمان دنبال می شود.

وزیر راه و شهرسازی ابراز داشت: در دوسال اخیر با برگزاری منظم جلسات کمیسیون ایمنی راه ها اقدامات موثری در خصوص هماهنگی بین دستگاه های اجرایی انجام شده که نمونه آن بازبینی اتوبوس های برون شهری و ارجاع به کارخانه برای بازبینی مجدد بود.

رئیس کمیسیون ایمنی راه ها، تاکید کرد: این کمیسیون برای سفرهای نوروزی سال 1394مصوب کرده که در تردد های بین شهری از وسایل حمل ونقل دستگاه های اجرایی و ادارات که کاربرد درون شهری دارد، استفاده نشود و ملاک شناسنامه دار بودن و برعهده گرفتن مسئولیت ایمنی تردد برای سفرهای برون شهری مد نظر باشد.

وی با اشاره به اهمیت فوق العاده لزوم تغییر رفتار رانندگان پرخطر، اظهار داشت: اصل دسترسی آزاد به اطلاعات سوانح و دوربین های نظارتی و آموزشی برای بهره وری از اطلاعات، دو اصل مهم اجتماعی است که برای تحقق این منظور سامانه ثبت سوانح حمل ونقل کشور با مشارکت اعضای کمیسیون ایمنی راه ها اعم از پلیس، سازمان های تابعه وزارت راه و شهرسازی، هلال احمر و امداد و نجات طراحی شده و با تکمیل اطلاعات آن شهروندان می توانند برای درس گرفتن از سوانح از آن استفاده کنند.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص سامانه ثبت سوانح حمل ونقل کشور، توضیح داد: در این سامانه هر سانحه با کد واحد ثبت و تمام دستگاه های مرتبط اطلاعات تکمیل خود را در خصوص سانحه واحد وارد سامانه خواهند کرد و به نظر می رسد در سه سال آینده سامانه ای ملی و قابل استناد در این زمینه خواهم داشت.

رئیس کمیسیون ایمنی راه ها در توضیح خود در خصوص محور پنجم ایمنی تردد با موضوع ' اقدامات بعد از سوانح'، یادآور شد: سیستم تلفن واحد برای امداد (SOS) به صورت آزمایشی در استان قم در شش ماه گذشته اجرا شده است که امیدواریم با ارزیابی دقیق این موضوع و رفع نقایص احتمالی، بتوانیم در سراسر اجرا کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با قدردانی از همکاری پلیس با کمیسیون ایمنی راه ها، تصریح کرد: با همکاری پلیس و وزارت راه وشهرسازی می توانیم در دوره زمانی پنج تا ده ساله تغییر رفتار شهروندان را شاهد باشیم و کمیته اجتماعی، فرهنگی و آموزش در کمیسیون ایمنی راه ها برای رسیدن به این هدف شکل گرفته است.

** افزایش خطوط ریلی راه آهن های حومه ای تهران

وزیر راه و شهرسازی سپس در حاشیه دهمین همایش سراسری رؤسا و مدیران پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در گفت و گو با خبرنگاران، اظهار داشت: امسال 2500 کیلومتر از این راه های روستایی با سهمیه قیری که به ما اختصاص داده شده بود، آسفالت شد و امیدواریم با تعیین سهمیه قیر در سال آینده بتوانیم بخش های باقی مانده از راه هایی که هنوز آسفالت نشده را آسفالت کنیم.

آخوندی افزود: باید در حوزه اطلاعات به صورت گسترده عمل کنیم تا مردم بتوانند به صورت جامع به اطلاعات راهها دسترسی داشته باشند که هم اکنون این موضوع با اجرای سامانه WWW.141.IR برای تمام مردم در دسترس است.

وی در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران از اختصاص 2 میلیون تن قیر به این وزارتخانه در سال آینده خبر داد و گفت: با این حجم قیر در اختیار گذاشته شده ما می توانیم بخش گسترده ای از راههای روستایی که هنوز آسفالت نشده اند را آسفالت کرده و ایمنی را در این مسیرها افزایش دهیم.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سئوال یکی دیگر از خبرنگاران درباره اقدامات وزارت راه و شهرسازی برای گسترش خطوط ریلی حومه ای تهران، گفت: گسترش حمل ونقل ریلی در دستور کار دولت است و در جاهایی که تردد گسترده وجود دارد این موارد را گسترش می دهیم به عنوان مثال در محور تهران – کرج روزانه 120 هزار خودرو تردد می کند که به دنبال این هستیم که با استفاده از خطوط ریلی این موارد را کاهش دهیم.

آخوندی همچنین از سه و چهارخطه شدن خطوط راه آهن منتهی به تهران خبر داد و گفت: قرار دادهایی را امضاء کردیم که براساس آن خطوط راه آهن منتهی به تهران سه خطه و چهارخطه خواهد شد که امیدواریم به تدریج این طرح ظرف سال های 94 و 95 اجرایی شود.

وی ادامه داد: برهمین اساس قرار دادی برای سه خطه شدن مسیر ریلی کرج تا قزوین و نیز چهار خطه شدن مسیر تهران – کرج منعقد شده و راه آهن های تهران –قم، تهران – پرند، تهران – گرمسار و ... نیز در دستور کار قرار دارد.

وی درباره ایمنی خودروها نیز گفت: این موضوع همواره یکی از مواردی بوده که مورد توجه کمیسیون ایمنی راه ها قرار داشته و در حال حاضر بحث خودروهای شاسی بلند مانند کامیون ها و خودروهای ناوگان حمل ونقل عمومی در دستور کار قرار دارد.


منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین