|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۱
کد خبر: ۴۰۵۷۴
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۷
آنها مدعی بودند که برای دفاع از موجودیت صنعت هسته ای ایران، حضور تیم مهندسان و متخصصانی از درون سازمان انرژی اتمی در مذاکره لازم است؛ کسانی که به زعم آنها خاک این عرصه را خورده اند و از انگیزه و عرق لازم برای حفظ این دستاورد برخوردارند.
 روزنامه «ایران» روز دوشنبه در یادداشتی نوشت: در همه ایامی که دیپلمات ها سرگرم مذاکره بر سر برنامه هسته ای ایران بودند، تندروهای جناح مخالف بر یک ادعای ثابت پای می فشرد که چرا سازمان انرژی اتمی ایران در مذاکرات حضور پیدا نمی کند.

«آفرین چیت ساز اول« نویسنده، در این یادداشت که روز دوشنبه در صفحه اول روزنامه ایران به چاپ رسیده است، می افزاید: نمایندگان این جریان بارها در مجلس و نشست های خبری بر سر این موضوع با وزیر خارجه و تیم مذاکره کننده هسته ای مجادله کردند. دست کم در یک سال اول مذاکره هسته ای، این موضوع یکی از مستمسک های تندروها برای زیر سؤال بردن مشروعیت مذاکره بود.

سیر بحث و جدل تندروها به گونه ای پیش می رفت که گویی یکی از پیش شرط های آنها برای تأیید یا حمایت از جریان مذاکره همانا حضور مدیران فنی در کنار تیم دیپلماسی است.

آنها مدعی بودند که برای دفاع از موجودیت صنعت هسته ای ایران، حضور تیم مهندسان و متخصصانی از درون سازمان انرژی اتمی در مذاکره لازم است؛ کسانی که به زعم آنها خاک این عرصه را خورده اند و از انگیزه و عرق لازم برای حفظ این دستاورد برخوردارند.

دامنه این نزاع بر سر ترکیب تیم مذاکره تا آنجا بالا گرفت که یکی از سخنگویان جریان تندرو مدعی شد که دیپلمات ها اهل داد و دهشت هستند و ذخایر قدرت هسته ای کشور چیزی نیست که سرنوشت آن به چانه زنی دیپلمات ها سپرده شود.

در این مدت نمایندگان جریان تندروها چشم و گوش خود را به روی توضیحات مسئولان ذیربط بستند که بر هماهنگی کامل تیم دیپلمات ها و تیم مهندسان و متخصصان هسته ای تأکید می کردند.

سرانجام دور جدید مذاکره هسته ای در ماه اسفند بر این کشمکش ملال آور نقطه پایان نهاد. چراغ اتاق مذاکره در مونتروی سوئیس در حالی روشن شد که در کنار تیم دیپلمات ها، گروه متخصصان و دانشمندان هسته ای ایران حضور یافتند.

حضور علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و متخصصان همراهش نشانه ای از یک تحول تازه بود که مذاکره هسته ای با عبور از مسیر نفسگیر سیاسی و دیپلماتیک به پیچ اختلاف های فنی رسیده است.

به این صورت از ماه اسفند دولت روحانی با راهبرد تازه به میدان مذاکره با طرف های غربی رفت. در این راهبرد نوعی تقسیم کار میان دو گروه دیپلمات ها و دانشمندان هسته ای نمایان شد که در آن گشودن گره های فنی پرونده به نمایندگان سازمان انرژی اتمی سپرده شد و مأموریت حل مسائل حقوقی و سیاسی را دیپلمات ها عهده دار شدند.

نتایج چانه زنی های تیم متخصصان اتمی به اندازه دستاورد کار تیم ظریف برای افکار عمومی ایران خیره کننده بود. زیرا برای اولین بار بالاترین مقام انرژی امریکا(وزیر کابینه اوباما) روبه روی رئیس سازمان انرژی اتمی نشست و آن گونه که در گزارش ناظران آمده است طرف امریکایی بر حقوق ایران در حفظ قدرت غنی سازی انرژی هسته ای مهر تأیید نهاد.

دیروز جزئیات نتایج رایزنی های فنی ایران و امریکا از زبان علی اکبر صالحی در رسانه ها منتشر شد. روایت بالاترین مقام هسته ای ایران صریح تر از آن بود که جای تردیدی درباره آینده صنعت اتمی ایران باقی بگذارد.

آنجا که می گوید: «ما با استدلال فنی درست و منطقی در حضور شمار قابل توجهی از دانشمندان و صاحبنظران فناوری امریکا توانستیم دغدغه ها و نگرانی های غیر واقعی را برطرف کنیم و از منافع ملی و اصل صنعت هسته ای به عنوان دستاورد عظیم سازمان انرژی اتمی دفاع کنیم.»

طبق گفته صالحی در این نشست ها آنها توانسته اند دو مورد از غامض ترین بخش های پرونده را حل کنند « طرفین در موارد مربوط به غنی سازی و نیز سایت آب سنگین اراک به توافق رسیدند و موضوع فردو نیز در مرحله رفع و رجوع نهایی است». صالحی که خود سال ها پا به پای متخصصان و مهندسان ایرانی پروژه توسعه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران را پیش برده است با این گزارش در واقع پیام اطمینان بخشی به همه کسانی داد که در هیاهوی تبلیغات تندروها دغدغه حفظ دستاوردهای دانشمندان و محققان ایرانی را داشتند.

اما همزمان با این گزارش اتفاق شگفت دیگری در تهران رقم خورد؛ مونیتور رسانه ای تندروها تصویری واژگونه از جلسات مذاکره در مونتروی سوئیس به نمایش گذاشت.

جریانی که ماه ها تیم دیپلماسی روحانی را به بهانه غیبت نمایندگان سازمان انرژی اتمی به چالش می کشید این بار نه تنها از انعکاس خبر موفقیت دانشمندان هسته ای خویش در سوئیس طفره رفت بلکه با دستی گشاده به تحریف ماجرا پرداخت.

آنها حتی این سخن رئیس سازمان اتمی را به طاق نسیان سپردند که گفت: «تشخیص مقامات بالاتر نظام بر این بود که بنده شخصاً در مذاکرات حضور یابم و در جزئیات مسائل نیز با بالاترین مقام طرف مقابل که وزیر انرژی امریکاست وارد گفت وگو شوم.»



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین