|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۰
کد خبر: ۴۰۵۴۳
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۱
ایشان در بخش دیگری از این سخنان مطرح کردند:مسئله محیط زیست، مسئله این دولت یا آن دولت، مسئله ی این شخص یا آن شخص و مسئله این جریان و یا آن جریان نیست بلکه موضوعی کشوری و ملی است که باید برای حل مشکلات مرتبط با آن، همه دست به دست یکدیگر دهند.
رییس کمیته خاص محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: سیاست های کلان زیست محیطی در برنامه ششم توسعه در حال بررسی و تدوین در مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز گذشته - یکشنبه 17 اسفند- در دیدار مسوولان و دست اندرکاران منابع طبیعی و حفظ محیط زیست رهنمودهایی را برای مقابله و مبارزه با متعدیان به حریم محیط زیست خطاب به همه ملت و مسوولان کشور ارائه کردند.

ایشان بر حرکتی قانونی و قاطعانه در این زمینه تاکیدکردند و آحاد مردم و مسوولان دستگاههای مختلف را نسبت به حفظ حفظ محیط زیست به عنوان میراث ملی وطبیعی کشور مورد خطاب قرار دادند.

رهبر معظم انقلاب در این دیدار فرمودند: حفظ محیط زیست یک وظیفه حاکمیتی است که باید با تهیه سند ملی محیط زیست و پیوست زیست محیطی برای همه طرح های عمرانی و صنعتی و همچنین جرم انگاری تخریب محیط زیست، به این وظیفه بسیار مهم، عمل شود.

ایشان در بخش دیگری از این سخنان مطرح کردند:مسئله محیط زیست، مسئله این دولت یا آن دولت، مسئله ی این شخص یا آن شخص و مسئله این جریان و یا آن جریان نیست بلکه موضوعی کشوری و ملی است که باید برای حل مشکلات مرتبط با آن، همه دست به دست یکدیگر دهند.

سید محمد مجابی یک روز پس از این دیدار در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا با بیان اینکه سازمان محیط زیست پیگیر فرمان مقام معظم رهبری خواهد بود، افزود: مهمترین مساله قانونی تدوین و تصویب سیاست های کلان زیست محیطی در برنامه ششم توسعه است که در صورت تصویب این سیاست ها، یک بند به محیط زیست اختصاص می یابد و برای نخستین بار سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در مورد محیط زیست در قالب سیاست های کلان کشور مدون می شود.

وی در توضیح بیشتر این مطلب گفت: بر اساس اصل 110 قانون اساسی که سیاست های کلی نظام باید آماده شود، مباحث مربوط به سیاست گذاری های کلان محیط زیستی در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است.

معاون پارلمانی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین گفت: اکنون این سیاست ها در مرحله بررسی در صحن علنی مجمع تشخیص مصلحت نظام است که بعد از تصویب برای اولین بار سیاست هایی کلی در زمینه محیط زیست به تصویب می رسد.

مجابی درباره تعامل سازمان حفاظت محیط زیست و مجلس شورای اسلامی برای حفظ میراث طبیعی کشور اظهار کرد: سازمان با مجلس تعامل خوبی دارد و در یک سال گذشته توانستیم با همکاری مجلس تعداد زیادی از طرح ها را به لایحه تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: اکنون دو لایحه خاک و ارزیابی زیست محیطی در حال آماده شدن و قرار گرفتن در دستور کار مجلس شورای اسلامی برای ارایه در صحن علنی مجلس است.

مجابی در ادامه به حقوق شهروندی در مباحث محیط زیستی اشاره کرد و گفت: حقوق شهروندی در مسایل محیط زیستی مساله ای است که مد نظر دولت است که بررسی آن در دستور کار سازمان محیط زیست قرار دارد.

وی افزود: بر این اساس قرار است سال آینده همایش حقوق محیط زیست را با تعامل قوای سه گانه و مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار کنیم.

مجابی ادامه داد: این همایش با هدف ارایه راهکارهایی برای تعامل بیشتر بین دستگاه ها و سه قوه برگزار می شود تا بتوانیم آموزش های لازم را برای حوزه هایی که در این مورد کار می کنند داشته باشیم.

مجابی افزود: همچنین با دستگاه های قضایی مذاکراتی داشتیم تا شعب قضایی ویژه محیط زیستی در شعب قضایی استان ها راه اندازی شود تا به مسایل محیط زیستی به طور تخصصی پرداخته شود.

رییس کمیته خاص محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام 18 بهمن اعلام کرده بود،کارگروه های 6 گانه این کمیته شامل آب، هوا، مدیریت خاک و پسماند، تنوع زیستی، تعاملات ملی، منطقه ای و بین المللی و وضعیت محیط زیست فعالیت خود را آغاز کردند.

مجابی با اشاره به عمر کوتاه آغاز فعالیت کمیته گفت: با این حال تاکنون موفق به تدوین سیاست ها و طی مسیر طولانی تصویب کارگروه ها شدیم و در همین زمان کوتاه، بر اساس ابلاغ مقام معظم رهبری به رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب سیاست ها در دستور کار مجمع قرار گرفت و طی سه جلسه در کمیسیون های سه گانه و سپس در کمیسیون زیربنایی با حضور نمایندگان دولت همچون وزرای نیرو، جهاد کشاورزی، معاون وزیر نفت، بحث و بررسی های مختلفی انجام و نهایتا 16 ماده به تصویب نهایی رسید و در حال حاضر، آماده طرح در صحن علنی است.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین