|
|
امروز: دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۹
کد خبر: ۴۰۴۷۷
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۴
کتاب کارآفرینان و هنرمندان منتخب صنعت مبلمان قم عصر یکشنبه در مراسمی در سالن اجتماعات شرکت شهرکهای صنعتی این استان رونمایی شد.
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی قم در این مراسم گفت: صنعت مبلمان و چوب قم با حدود چهارهزار واحد تولیدی و اشتغال بیش از 20 هزار نفر سهم بسزایی در اقتصاد استان دارد.

امیر هوشنگ طیبی نژاد ادامه داد: صنعت چوب در قم از سابقه کهنی برخوردار است و سعی ما در عرصه خدمتگذاری برآن است که مشکلاتی که بر سر راه این صنعت در استان وجود دارد را مرتفع سازیم.

وی با اشاره به راه اندازی خوشه مبل درقم، بسترسازی و فراهم کردن خواسته های تولیدکنندگان را از عوامل مهم توسعه در صنعت مبل استان ذکر کرد و افزود: سهم شرکت شهرکهای صنعتی قم در بسترسازی بسیار مهم است و احداث شهرک قنوات به عنوان نخستین شهرک تخصصی مبل و چوب کشور در همین راستا می باشد.

طیبی نژاد اضافه کرد: گام بعدی در توسعه صنعت مبلمان، همت تولیدکنندگان برای استقرار در این شهرک است و تولیدکنندگان و فعال صنعت مبل باید صدای مشتریان و خواسته ها و سلایق آنها را بشنوند که این کار سهم بسزایی در بهره وری تولیدات آنها خواهد داشت.

وی از احداث فروشگاهی بزرگ و مرکزی به عنوان موزه و محل نگهداری آثار هنرمندان صنعت مبل در نزدیکی شهرک قنوات خبر داد و افزود: این کار با همت همه تولیدکنندگان صنعت مبل در آینده انجام می شود.

عامل توسعه خوشه مبلمان و چوب قم نیز دراین مراسم گفت: کتاب کارآفرینان و هنرمندان منتخب صنعت مبلمان قم با هدف معرفی و تکریم کارآفرینان صنعت چوب و مبلمان و مستندسازی تجربیات و فعالیت های آنان تدوین شده است که می تواند عامل موثری در ایجاد انگیزه و تشویق جوانان برای حضور در عرصه کار و تولید باشد.

امیر ولی، با بیان اینکه کار گردآوری و تدوین این کتاب حدود یک سال به طول انجامید خاطرنشان کرد: هنرمندان زیادی در عرصه مبلمان و چوب در استان قم فعالیت می کنند که انتخاب آنان برای مصاحبه بسیار سخت بود، لذا مشاورانی برای این کار انتخاب و پس از بررسی و شاخص های انتخاب شده، با 27 نفر از هنرمندان و فعالان عرصه مبلمان و چوب قم مصاحبه به عمل آمد که مطالعه تجربیات آنها برای جوانان و کسانی که می خواهند وارد این عرصه شوند ، مفید است.

رییس اتحادیه درودگران قم نیز در این مراسم با بیان اینکه این صنف در استان با مشکلات زیادی مواجه است گفت: اقدامات خوبی از سوی شرکت شهرکهای صنعتی قم در راستای حل این مشکلات انجام شده است که امیدواریم این همکاریها بیش از پیش ادامه داشته باشد تا شاهد حل کلیه مشکلات فعالان این عرصه باشیم.

علی صفایی، جایگاه صنعت مبل قم به عنوان بزرگترین صنعت تولیدی استان و دارابودن جایگاه دوم در کشور را مورد اشاره قرار داد و از مسوولان و متولیان خواست که نگاه خاصی به این صنعت داشته باشند تا بتوانیم جایگاه این صنعت را ارتقا دهیم.

بهزاد متقیان یکی از فعالان و تولید کنندگان صنعت مبلمان و چوب استان قم در حاشیه این مراسم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از کم توجهی مسوولان نسبت به واحدهای تولیدی در این عرصه انتقاد کرد و گفت: مشکلات اقتصادی و هزینه های هنگفت در تولید، از رشد و توسعه واحدهای تولیدی جلوگیری می کند که امیدواریم مسوولان از ما حمایت بیشتری داشته باشند.

وی در عین حال از راه اندازی خوشه مبل و چوب در استان قم تقدیر کرد و گفت: این خوشه باید توسعه یابد و از تولیدکنندگان صنعت مبل حمایت های بیشتری شود.

وی گفت: باتوجه به مشکلاتی که بر سر راه تولید وجود دارد اما تولیدکنندگان همچنان با قوت به کار خود ادامه می دهند که اگر در آینده واحدهای تولیدی و تولیدکنندگان حمایت نشوند شاید شاهد افول این صنعت و دلسرد شدن جوانان از روی آوردن به این صنعت باشیم.

حدود چهارهزار واحد تولیدی در استان قم انواع مبلمان و مصنوعات چوبی را تولید می کنند.

واحدهای اصلی خوشه به تولید مبل و محصولات چوبی پرداخته و واحدهای دیگر نیز در کنار آنها با فعالیت هایی چون رنگ کاری، رویه کوبی، منبت کاری و غیره به تکمیل فعالیت واحدهای اصلی می پردازند.

خوشه مبل قم بعد از تهران دومین قطب تولید مبلمان کشور محسوب می شود.

در حوزه فروش تمرکز اصلی خوشه، بازار داخلی بوده و مهمترین و اصلی ترین بازار آن استان تهران می باشد.

تولید مبلمان از قدمتی 50 ساله در قم برخوردار است؛ نزدیکی به پایتخت، وجود نیروی انسانی ماهر و نیز آب و هوای گرم و خشک که مناسب این حرفه است از عمده دلایل رونق تولید مبلمان و شکل گیری این خوشه در قم است.

بیشترین تمرکز واحدهای تولیدی مبلمان قم در محدوده ابتدای جاده کاشان می باشد که در این منطقه خیابان های کاسه گری و ولی عصر(عج) از شهرت بیشتری برخوردار است.

انواع مبل راحتی و استیل، صندلی و میز ناهارخوری، سرویس خواب و ویترین، کمد، دکور و در چوبی از عمده محصولات تولیدکنندگان صنعت مبل و چوب استان قم به شمار می آید.

ایجاد شهرک صنعتی ثامن الائمه(ع) در کیلومتر 15 جاده قم - قنوات، به عنوان یک شهرک تخصصی صنعت چوب، نقطه عطفی را در خوشه مبلمان استان قم ایجاد کرده است که تجمع واحدهای تولیدی در این شهرک به همراه واحدهای ارائه دهنده خدمات کسب و کار و برخورداری از خدمات زیربنایی می تواند سبب بهبود فضای کسب و کار در خوشه مبل استان قم شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین