کد خبر: ۴۰۴۳۸
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۶
علیرضا قزوه گفت: ما در حوزه ادبیات انقلاب اسلامی با وجود تمامی نظریه‌های متعدد متکثر تعریف شده برای این حوزه باید به یک حرف واحد برسیم.
اختتامیه هفتمین جشنواره داستان انقلاب "جایزه امیر حسین فردی" که امروز در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد؛ علیرضا قزوه شاعر شناخته شده کشورمان گفت: وقتی انقلابمان را با انقلاب مصر مقایسه می‌کنیم قدر این انقلاب را میدانیم زیرا امروزه در مصر آدمی مثل اخوانی‌ها در انتظار محاکمه بوده و کسی که جلوی انقلاب ایستاد و استبداد داشت آزاد است.

وی ادامه داد: امروزه خیلی از سندها هنوز فاش نشده که از آن میان می‌توان به سندی اشاره کرد که طبق ان انور سادات و مبارک از ساواک پول می‌گرفتند و حمایت آنها از شاه بخاطر فاش نشدن این سند بود.  

این شاعر اظهار داشت: از اسناد دیگر فاش نشده می‌توان به سندی اشاره کرد که در آن آمده میرزای شیرازی که یکی از بزرگترین مراجع ما است خانه خود را پس از وفات از دست داده است.

قزوه افزود: این اسناد اتفاقات و روایاتی هستند که در خارج از مرزهای این کشور به معرفی بزرگان ما همچون امام  خمینی (ره) کمک می‌کنند.

وی تصریح کرد: ما باید این اتفاقات را صید کنیم و به واسطه آنها کثرتی به داستان انقلاب بدهیم.

قزوه بیان کرد: شاخه‌های تنومند ادبیات ما دفاع مقدس و ادبیات آئینی هستند و اگر ما امروز به سمت مکتب ادبیات انقلاب اسلامی می‌رویم این دو ژانر ادبی از افتخارات ما  به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: ما باید تعریف‌ها را بر پایه اصول علمی بیان کنیم و از تعارفها بکاهیم زیرا امروزه تمامی نظریه‌های جهان برای اثبات خود نیاز به مهر نظریه پردازان خارجی دارند درصورتی که ما نیز نظریه پردازان بزرگی چون امام خمینی ره داریم که گویا ریشه نظریه ادبیات انقلاب از نظریه زندگی ایرانی اسلامی ایشان گرفته شده است.

این شاعر گفت: این خوب است که هر کس نظریه مختص به خود را در حوزه ادبیات انقلاب اسلامی داشته باشد اما ما باید به یک حرف واحد برسیم و دانشگاه‌ها را به عنوان حامیان ادبیات انقلاب اسلامی جدی بگیریم.

قزوه ادامه داد: ما باید ادبیات انقلاب را در سی استان کشورمان گسترش دهیم، امروزه بزرگان ما برخلاف گذشته در حوزه ادبیات انقلاب کم کاری می‌کنند.  

وی اظهار داشت: امروزه اگر می‌خواهیم به سبک ادبیات انقلاب اسلامی برسیم باید مسیر آن را درست ادامه بدهیم و از وضعیت‌های غافل شده‌ای چون آثار فارسی زبانان افغانی و تاجیکی استفاده کنیم.

قزوه خاطر نشان کرد: امروزه همین نویسندگان افغان و تاجیک می‌توانند ادبیات و زبان ما را ترویج بدهند پس بهتر است که از این ظرفیت‌ها به نحو احسن استفاده کرده و مسیر را برای نویسندگان تازه وارد باز کنیم.

 همچنین حجت السلام والمسلمین فخرزاده، مدیر دفتر تاریخ شفاهی در بخش دیگری از مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره داستان انقلاب "جایزه امیرحسین فرد" گفت: شاید یکی از دلایل آنکه ما امروزه در حوزه ادبیات انقلاب نسبت به حوزه ادبیات دفاع مقدس کار کمتری داریم این است که اکثر ما در دوره دفاع مقدس زیسته‌‌ایم و آشنایی کمتری با وقایع انقلاب داریم.

وی ادامه داد: لازم است که پشتیبانی قوی از نویسندگان و قلم‌ آنها بشود تا بتواند آثار بیشتری در حوزه ادبیات انقلاب اسلامی خلق کنند.

مدیر دفتر تاریخ شفاهی اظهار داشت: به نظر می‌رسد همانطور که متصدیان امور فرهنگی موظف به پشتیبانی از آثار آماده نگارش در حوزه انقلاب هستند در حوزه ادبیات نیز یک نویسنده به جای اسراف هزینه زمانی و مالی زیاد برای جمع آوری آثار و تحقیق در حوزه انقلاب اسلامی مورد پشتیبانی قرار بگیرد.

حجت السلام والمسلمین فخر زاده تصریح کرد: امروزه ما در دفتر تاریخ شفاهی به فکر تهیه آرشیوی افتاده‌ایم که به واسطه آن 5 هزار جلد عنوان کتاب با موضوع انقلاب در کتابخانه تخصصی غرفه هنری گردهم آمدند و کارشناسان سرویس‌ها نیز حاضر به اطلاع رسانی در مورد وقایع انقلاب فهرست موضوعی و فهرست اعلام هستند.

وی گفت: علاوه بر کتابخانه تخصصی طرحی در دست اجرا بود که متوقف شده و قصد آن این بود که آرشیوی از افراد مرتبط با انقلاب فراهم شود و از مجموع آن یک فرهنگ ناموران شکل بگیرد.

حجت السلام والمسلمین فخر زاده ادامه داد: تا به امروز 2 میلیون فیش از 500 عنوان نشریه جمع آوری شده و در مرحله تایپ قرار گرفته است.

مدیر دفتر تاریخ شفاهی اظهار داشت: بیش از 7 هزار ساعت مصاحبه با افرادی که در زمان انقلاب حضور داشته‌ا‌ند وجود دارد که هم اکنون پیاده سازی شده و در حال نمایه سازی و دسته بندی است.

وی ادامه داد: امیدواریم که با کمک اطلاعات ما شکل بگیرد تا بتوانیم در زمانی محدود به انبوه اطلاعات لازم دست پیدا کنیم.

وی خاطر نشان کرد: هم اکنون در دو نقطه از روز شمار سال‌های 40 تا 44 و 56 تا 57 تعدادی کتاب مرتبط با انقلاب را جمع آوری کرده‌ایم و به دنبال تکمیل اطلاعات با کمک پژوهشگران هستیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین