|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۵
کد خبر: ۴۰۳۹۷
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۸
پس از ادامه مذاکرات هسته ای 1+5 و ایران در مونترو رایزنی ها درباره نتایج احتمالی مذاکرات هسته ای از سوی رسانه های غربی و کارشناسان و مقامات سابق کشورهای غربی آغاز شده و تحلیل های متعددی در این باره ارائه می شود.
رایزنی امریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا/ رسانه های غربی: توافق با ایران تنها گزینه پیش روتهران - ایرنا - رسانه های غربی با اشاره به دیدارهای اخیر جان کری در عربستان و رایزنی وی با وزیر خارجه المان، انگلیس، فرانسه و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از مذاکرات مونترو سوییس، از توافق به عنوان تنها گزینه مذاکرات با ایران نام می برند.


پس از ادامه مذاکرات هسته ای 1+5 و ایران در مونترو رایزنی ها درباره نتایج احتمالی مذاکرات هسته ای از سوی رسانه های غربی و کارشناسان و مقامات سابق کشورهای غربی آغاز شده و تحلیل های متعددی در این باره ارائه می شود.

این تحلیل ها بیشتر بر اساس اظهار نظر طرفین، سفر اخیر کری به عربستان و رایزنی با کشورهای عربی و همچنین دیدار وزرای امور خارجه آلمان، انگلیس، فرانسه و آمریکا، موگرینی مسوول سیاست خارجه اروپا شکل گرفته است.

اشتاین مایر بعد از ظهر روز شنبه با جان کری، فیلیپ هاموند و لوران فابیوس وزیران امور خارجه آمریکا، انگلیس و فرانسه دیدار و گفت وگو کرد.

خبرگزاری د.پ.آ آلمان در این حال گزارش داد که وزیر امور خارجه آمریکا نتایج مذاکرات خود با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در سوئیس را در اختیار همتایان اروپایی خود قرار داد.

وزیر امورخارجه آلمان هفته گذشته گفت که مذاکرات هسته ای ایران امسال به پیشرفت هایی بیشتر از تمام دستاوردهای یک دهه قبل، رسیده است.

اشتاین مایر در یک همایش خلع سلاح وابسته به سازمان ملل متحد در ژنو افزود: مذاکرات ایران با گروه 1+5 نیز در حال پیشرفت است، من حتی می توانم تا این حد پیش بروم و بگویم هرگز در مذاکرات 10 سال گذشته این اندازه پیشرفت نداشتیم که امسال پیشرفت کردیم.

به گزارش خبرگزاری آلمان ، اشتاین مایر تاکید کرد که پیشرفتی منحصر بفرد در مذاکرات ایران و گروه پنج به علاوه یک با هدف دستیابی به توافق جامع بر سر برنامه هسته ای ایران حاصل شده است.

این دیپلمات ارشد آلمانی گفت، دو طرف به توافق موقت سال 2013 در ژنو پایبند هستند و مذاکرات به خوبی ادامه دارد.

با این حال شیطنت برخی کشورها برای عدم به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای ادامه دارد. تلاش هایی که از نگاه رسانه ها، مقامات و دیپلمات های غربی با توجه به پیشرفت بسیار خوب مذاکرات، نمی تواند مانع از توافق نهایی میان ایران و 1+5 باشد.

*محاسبات عقلانی ایران

پیتر جنکینز دیپلمات سابق انگلیسی گفت: با توجه به روند مذاکرات ایران و پنج بعلاوه یک، نگرانی مخالفان توافق هسته ای از اقداماتی که تهران ممکن است پس از انقضای این توافقنامه انجام دهد، بی اساس است و محاسبات سران ایران، عقلانی و مبتنی بر هزینه و فایده است.

جنکینز در مقاله ای در پایگاه خبری لوبلاگ نوشت: نگرانی جدید مخالفان توافق هسته ای مبتنی بر سوء برداشت و درک نادرست است.

وی با بیان این نکته که قریب به یقین، طبق این توافقنامه، ایران تعهداتی همیشگی برای دست نیافتن به سلاح هسته ای خواهد داشت، افزود: مذاکره با آمریکا و اتحادیه اروپا برای ایران مبارزه ای برای رعایت حقوق حاکمیتی خود به عنوان یک کشور مستقل و نیز جلب اعتماد بوده است.

*توافق با ایران تنها گزینه

روزنامه نیویورک تایمز شنبه در گزارشی نوشت: با توجه به مهارت ایران در چرخه سوخت هسته ای، اسرائیل و دیگر کشورها راهی غیر از رسیدن به توافق با تهران ندارند.

راجر کوهن ستون نویس این روزنامه آمریکایی با اشاره به صحبت های ، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سخنرانی هفته گذشته در کنگره نوشت: از نظر تاریخی اعتمادی به سخنان نتانیاهو نیست، بیش از یک دهه است که وی می گوید ایران در آستانه رسیدن به سلاح هسته ای قرار دارد و به نظر می رسد هر توافقی برای بهبود وضعیت دموکراسی در خاورمیانه با واکنش شدید نتانیاهو روبرو شود.

*رسیدن به توافق خوب

ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری با خبرنگاران تاکید کرد امکان دستیابی به توافق هسته ای خوب وجود دارد.

به نوشته پایگاه اطلاع رسانی وزارت امور خارجه آمریکا، هارف در این نشست خبری که جمعه 15 اسفند ماه (6 مارس) برگزار شد، درباره چشم انداز مذاکرات هسته ای ایران و غرب و امکان دستیابی به توافق نهایی گفت: دستیابی به توافق خوب ممکن است و اعتقاد داریم می توانیم تا پایان ماه مارس این کار را انجام دهیم.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز جمعه در کنفرانس سیاست خارجی در ریگا پایتخت لتونی از تعهد خود برای به پایان رساندن مثبت مذاکرات سخن گفت و اظهار داشت به عقیده وی توافق خوب در دسترس است.

هارف نیز درباره سخنان موگرینی گفت: امکان دستیابی به توافق وجود دارد و مسائلی هست که مورد بحث قرار نگرفته و در گفت و گوهای پاریس (شنبه 16 اسفند ماه /7 مارس) درباره آنها صحبت شد.

* مواضع اصولی ایران

ولادیمیر یفسییف رییس مرکز پژوهش های سیاسی و اجتماعی روسیه گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچگاه از مواضع اصولی خود صرف نظر نخواهد کرد و هیچ فشار خارجی نمی تواند مواضع هسته ای تهران را تغییر دهد.

وی روز شنبه در مقاله ای در خبرگزاری روسیا سگودنیا خاطرنشان کرد: دور دیگری از مذاکرات ایران و گروه 1+5 ، پنجم مارس جاری در مونترو سوییس برگزار شد که با موفقت همراه بود.

رییس مرکز پژوهش های سیاسی و اجتماعی روسیه تاکید کرد: به رغم فشار اقتصادی بر ایران، این کشور قصد توقف برنامه هسته ای خود را ندارد. ایران با محدودیت طولانی مدت برنامه هسته ای خود مخالفت می کند و خواهان لغو مرحله به مرحله تحریم های اتحادیه اروپا و آمریکا و برخی کشورهای غربی است.

کارشناس روس خاطرنشان کرد: امضای موافقت نامه اصولی میان ایران و گروه 1+5 در راستای منافع آمریکا و ایران است.

امضای این موافقت نامه به تدریج روابط ایران و کشورهای غربی بهبود خواهد یافت و برخی از تحریم های یکجانبه در مورد این کشور لغو خواهد شد.

** احتمال موفقیت بیش از شکست

از سوی دیگر وزیر امورخارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که احتمال موفقیت و امضای توافق جامع چند درصد است؟ گفت: من احتمال موفقیت را بیش از احتمال شکست می دانم.

محمدجواد ظریف در گفت و گویی با هفته نامه صدا در پاسخ به این سوال که آخرین گزارش ها که چندین روزنامه آمریکایی هم روی آن مانور دادند حکایت از ان دارد که طرفین در مذاکرات هسته ای روی عدد شش هزار و 500 سانتریفیوژ با یکدیگر به توافق رسیده اند، شما این موضوع را تایید می کنید؟ افزود: این توافق مجموعه ای از قطعات است و تا این قطعات کنار هم چیده نشود هیچ تصویر واقعی وجود ندارد.

وی ادامه داد: به همین دلیل هم در توافق ژنو گفته شد تا زمانی که روی همه چیز توافق نشود روی هیچ چیز توافق نشده است.

وزیر امورخارجه گفت: بحث غنی سازی مجموعه ای از اقدامات مختلف است که در مقاطع گوناگون شکل می گیرد؛ هیچ یک از قطعات این مجموعه نمی تواند تعیین کننده شکل کلی مجموعه باشد لذا تا شکل کلی ترسیم نشود و توافقی صورت نگیرد که هنوز شکل نگرفته، شما نمی توانید راجع به هیچ یک از جزییاتش سخن بگویید یا در خصوص آن قسمت جزئی اظهارنظر کنید.

ظریف همچنین در بخش دیگری از این گفت و گو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا قرار است توافق نهایی به صورت یک معاهده بین المللی ثبت شود که در آینده طرف غربی نتواند وعده های خود را زیرپا بگذارد؟ اظهارداشت: برداشتن تحریم های شورای امنیت پیچیدگی ندارد و تنها به اراده سیاسی وابسته است.

وی ادامه داد: پیچیدگی حقوقی هم وجود ندارد، پیچیدگی حقوقی در تحریم های گذشته هم توسط دولت های غربی ایجاد شده است یعنی مثلا در مورد تحریم های عراق، آمریکایی ها تصمیمی را گرفتند که حقوقی نبود اما براساس آن عمل کردند

** رفع بن بست فنی

علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی با تبیین روند دو دور مذاکره فنی در ژنو و مونترو سوییس افزود: ما در مذاکرات فنی با نوعی بن بست مواجه بودیم و تشخیص مقامات بالاتر نظام بر این بود که بنده شخصا در مذاکرات حضور یابم و در جزییات مسایل نیز با بالاترین مقام طرف مقابل که وزیر انرژی امریکاست وارد گفت و گو شوم.

وی افزود: خوشبختانه این دو جلسه ، مذاکرات بسیار مثمر بود و قدم های خوبی برداشتیم.

بر اساس آنچه رییس سازمان انرژی اتمی درباره آخرین نتایج مذاکرات اعلام کرده، ایران اسلامی آماده است نگرانی های غرب را در چارچوب منطقیِ فنی و مقررات و معاهدات بین المللی از نظر بازرسی ها و پادمانی رفع کند و در این باره نتایج خوبی بدست آمده است.

وی یادآور شد: اصلی که ما از آن پیروی می کنیم حفظ هویت صنعتی، حفظ نشاط فن آوری هسته ای و حرکت مستمر و رو به جلوی ماست.

صالحی با بیان اینکه قدم های خوبی در دو جلسه اخیر برداشته ایم ، ابراز امیدواری کرد در جلسه بعدی مذاکرات نیز بتوان باقی مسائل را نیز به نتیجه رساند.

صالحی اظهارداشت: در موضوعات مربوط به غنی سازی و رآکتور اراک قدم های بسیار خوبی برداشتیم و توانستیم دغدغه ها و نگرانی های ساختگی آنان را با پیشنهاد فنی که ارایه کردیم برطرف کنیم و از منافع ملی و اصل صنعت هسته ای نیز به عنوان دستاورد عظیم سازمان انرژی اتمی و عزیزانی که در این سازمان کار می کنند، دفاع کردیم.


منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین