|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۶
کد خبر: ۴۰۳۵۵
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۹
حافظ ناظری در آیین رونمایی از آلبوم "ناگفته" گفت: ما باید دست به دست هم دهیم و موسیقی را زیر و رو کنیم من حاضرم شخصا فدا شوم برای این که این داستان یک درصد درست شود.
آیین رونمایی از آلبوم "ناگفته" اثر حافظ ناظری عصر امروز با حضور شهرام ناظری، نادر مشایخی، ساره بیات، گلاره عباسی و مونا برزویی در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.   
 
حافظ ناظری در ابتدا گفت: بالاخره آلبوم ناگفته بعد از این همه سال منتشر شد واقعا فکر نمی‌کردم این آلبوم یک روزی تمام شود این کار ابتدا فقط 20 دقیقه اش در سال گذشته در همین روزهای ماه اسفند منتشر شد؛ به این دلیل که کار برای کمپانی سونی بود و نمی‌شد به صورت کامل منتشر شود.
 
وی ادامه داد: 15 سال است که در ایران زندگی نمی‌کنم، خیلی از محیط دور بودم ولی فقط به یک امید و هدف خاص از ایران رفتم؛ من در یک خانواده موسیقایی بزرگ شدم، موسیقی همیشه در کنار من بود و در محیطی رشد کرده ام که هیچ وقت محدودیت در آن نبود و همیشه این طرز فکر ورای محدودیت‌ها باعث رشد من شد و خیلی کمک کرد که اکنون با این آلبوم مواجه باشیم.

ناظری ادامه داد: همیشه دلم می‌خواست به سوی ناگفته ها و نشدنی ها حرکت کنم برای همین در سن 18 سالگی به نیویورگ رفتم و در رشته آهنگسازی و رهبری ارکستر تحصیل کردم در نیویورگ 6 سال مشغول درس خواندن بودم و در سال 2005 به عنوان یک آدم عادی از دانشگاه فارغ التحصیل شدم.
 
وی تصریح کرد: به همین خاطر پروژه ای را با عنوان سمفونی رومی آغاز کردم این نامی بود برای طرز فکرم که تلفیق موسیقی شرق و غرب بود نام سمفونی را از غرب برداشته و در کنار آن مولانا را انتخاب کردم که در جهان با عنوان رومی آن را می‌شناسند؛ متاسفانه موسیقی ما با تمام غنا و پشتوانه ای که دارد زیاد در دنیا شناخته شده نیست.   
 
این آهنگساز افزود: در اصل با یک امیدی در نیویورک فعالیت‌هایم را از صفر شروع کردم و حاصل این تلاش‌ها کاری شد که در ماه مارس در آمریکا منتشر شد سعادت این را داشتنم که اعتماد کمپانی سونی را کسب کنم تا  برای قدم برداشتن برای راه های بلندتر سرآغازی باشد.
 
ناظری گفت: وقتی که وارد استدیو شدم و یک کار را ضبط کردم قطعات دیگری نیز به من الهام شد این اثر قرار بود در سال 2011 منتشر شود و امیدوارم این آلبوم بتواند یک راه کوچک را برای آینده ای بزرگتر باز کند هدف من به شخصه در این آلبوم این بود که در وهله‌ی اول استانداردهای جهانی را رعایت کنم تا به عنوان نماینده ایران آلبوم من شنیده شود؛ دیگر هنرها را نمی‌توان یک بعدی تماشا کرد، مجموعه ای از هنرها در کنار هم جمع می‌شوند تا یک خروجی برای مخاطبان ارائه دهد.
 
در ادامه مراسم نادر مشایخی رهبر ارکستر فیلارمونیک تهران گفت: ما دو نحوه از گوش دادن به صدا را داریم یکی صدای اخباری است که از مولد صدا به ما خبر می دهد و یکی دیگر از آن ها جنبه عاطفی صدا است در ایران توانایی های خیلی زیادی وجود دارد ما توانایی این را داریم که جنبه عاطفی صدا را برای خود کشف کنیم که این شروع موسیقی است.
 
وی ادامه داد: چند مطلب خیلی ظریف در این آلبوم اتفاق می افتد که در موسیقی ایران و یا سمفونی اتفاق نمی افتد سمفونی معنی به خصوصی ندارد و آن تعریف هایی که می شنویم اشتباه است و تعریفی که از سمفونی می شود متعلق به قرن 16 است؛ عادت شنیداری ما با شنونده های اروپایی و آمریکایی فرق دارد مردم ایران میان کنش دارند و می خواهند که در موسیقی نقشی بازی کنند موسیقی وقتی تبدیل به موسیقی می شود که آن را بتوان شنید بدون شنیدن، فقط فشار هوا است.
 
مشایخی عنوان کرد: نکته دیگر میکروفن گذاشتن برای سازهای ایرانی است که جنبه عاطفی آن را از بین می برد ولی این اتفاق در آلبوم ناظری نمی افتد. صمیمت مهمترین وجه موسیقی ایران است که در آلبوم ناظری حفظ شده و صدا فقط جنبه فیزیکی ندارد بلکه جنبه شنیداری در آن لحاظ شده است ما اینجا هستیم برای این که موسیقی را به زمان خود ارائه دهیم؛ برای این که وقتی موسیقی به زمان پیش می رود باعث می شود آن را ببینیم.
 
در ادامه استاد موسیقی ایران شهرام ناظری به روی سن آمد و در ابتدا گفت: آثار موسیقیایی در اثر مرور زمان خود را نشان می دهند این اثر چند آیتم مثبت دارد یکی این که یک موسسه مثل سونی کلاسیک آن را منتشر کرده که سابقه بسیار زیادی در ارائه آثار کلاسیک جهان دارد و این اتفاق برای اولین بار برای یک ایرانی افتاده است. خارج از کشور مثل ما روی تعارف و پارتی نمی چرخد و یک اصولی رعایت شده و مراحلی گذاشته تا این اثر منتشر شود.
 
وی ادامه داد: من نمی توانم  بگویم که این کار خیلی اثرگذار ویا ماندگار است ولی آن چه که از نظر من مهم است، نشأت گرفتن و به وجود آمدن این کار از درون یک هنرمند است و تقلیدی نیست و فکر دیگران را به سرقت نبرده؛ هنر و هنرمند کسی است که خود راه هنرنمایی اش را پیدا کند و یک هنرمند باید در ابتدا خود را پیدا کرده و سرمنشا هنرنمایی خود باشد.
 
ناظری بیان کرد: من هم می خواستم از شخصیت درونی خودم با همه جغرافیایی که دارد حرف بزنم به همین دلیل بود که شبیه شهرام ناظری حرف زدم ما در بخش آواز دچار مشکلاتی هستیم، خواننده ها شبیه یکدیگر می خوانند که مهمترین دلیل آن این است که خود را نشناخته اند. آن چه که انجام می شود باید از درون ما تراوش شود.   
 
وی تصریح کرد: کارها و آثار موسیقیایی خیلی زیاد تقلیدی و تکراری هستند که شاید جامعه مقصر باشد که فضایی را به وجود نیاورده تا جوان هایی با نگاه دیگر تربیت کند. در جامعه ای که موسیقی هنوز رسمیت پیدا نکرده و مشکل حضور خواننده ها مطرح است به هیچ وجه مثل غرب پیشرفت نخواهد کرد. هیچ وقت کار گروهی در ایران انجام نمی شود و شانسی یک نفر پیدا شده که خود را پیدا کرده و چنین کاری را ساخته است.
 
وی در پایان عنوان کرد: درباره این آلبوم قضاوت نمی کنم و قضاوت آن را به تاریخ و مردم می سپارم امیدوارم جوان ها به خودشان ایمان پیدا کرده و از وجود خودشان کاری را تراوش کنند.   
 
حافظ ناظری در حالی که بغض گلویش را گرفته بود در ادامهبه روی سن آمد و گفت: در این مدت یک سری صحبت ها راجع به این کار انجام شد در این 14 سالی که من بودم از نبود من خیلی استفاده ها شد و بعضی ها سعی کردند به این کار لطمه بزنند و یک بازتاب منفی در اجتماع به وجود بیاورند.

وی افزود:  ما مردم ایران هر کدام سلایقی داریم ولی از لحاظ فنی ممکن است از یک اثری خوشمان نیاید ولی نمی توانیم تاریخی که روی آن رفته را انکار کنیم یک سری حرف ها زده شد که من تصمیم گرفتم برای اولین و آخرین بار حرف هایی را بزنم، واقعا خیلی بد است که ما خودمان علیه خودمان هستیم. ما تنها فرهنگی هستیم که علیه خودمان حرف می زنیم این فرهنگ در هیچ جای جهان وجود ندارد.

ناظری تصریح کرد:  شبکه اجتماعی در جهان باعث به وجود آمدن ارتباط می شود ولی اینجا منتظر اتفاق ها هستند؛ خوشبختانه بنده هم سوژه خوبی در این مدت بودم این کار یک اتفاقی برایش افتاد که تا به حال در ایران نیفتاده است؛ درباره تعداد برنده های گرمی که قبلا گفته ام دوباره می گویم 38 برنده گرمی در این آلبوم حضور دارند. در سینما وقتی فیلمی اکران می شود از جاذبه هایش می‌گویند و در موسیقی هم حس هایی وجود دارد که من آن را رعایت کردم در ایران موزیسین‌هایی نیستند که جایزه برده و در رقابت ها شرکت کرده باشند و این برای ما واقعا افتخار بود که برنده های جایزه گرمی در این آلبوم حضور دارند و این یک افتخار ملی است

وی درخصوص قسمت کلاسیک اثر گفت: این اولین اثر کلاسیک خاورمیانه در جهان شده که علیه این اثر گفتند این کار اصلا کلاسیک نیست و باید در آسانسور و رستوران پخش شود اما اثر ما دو هفته در بیلبورد در صدر قرار گرفت.
 
این خواننده ادامه داد: موضوع سوم روزی است که در آمریکا به نام من کردند 25 فوریه در ایالات کالیفرنیا به اسم حافظ ناظری اعلام شد و کنگره مجلس آمریکا از من و پدرم برای اشاعه صلح، دوستی و عشق تجلیل کرد
 
وی افزود: در قسمت آخر درباره گرمی باید بگویم که این اثر در 7 شاخه به مرحله دوم رسیده بود ولی در انتها و مرحله آخر هیئت ژوری هیچ کدام به این کار رای ندادند که باز هم اعلام کردند این حرف ها دروغ بوده متاسفانه این مورد جزو اسرار گرمی است، در صورتی که رسانه ای شود من از گرمی اخراج می‌شوم.

ناظری بیان کرد: چه قدر حیف که هنرمندان باید در روز رونمایی اثرشان از خود دفاع کنند من این کارها را بدون هیچ حمایتی و تک و تنها در نیویورک انجام دادم و به جای قدردانی فقط به من توهین شد و من را مسخره کردند تا یکی موفق می شود همه فکر می کنند که آن فرد جای آن ها را تنگ کرده؛ ما فرهنگ تاریخ و ادبیات غنی داریم.
 
وی ادامه داد: اگر یک پسری به جای من بر این صندلی تکیه می زد و این گونه تخریب می شد دیگر می رفت و پشت سرش را هم نگاه نمی کرد فکر نکنید هر کس استاد است و کمی سنش بالا رفته هر کاری می تواند بکند جهان جای عشق است و ما باید دست به دست هم دهیم و موسیقی را زیر و رو کنیم من حاضرم شخصا فدا شوم برای این که این داستان یک درصد درست شود.   
 
این آهنگساز تصریح کرد: دیگر به مردم تهمت نزنید و امیدوارم عشق بورزیم و در کنار هم باشیم و امیدواریم این فرهنگ ما که در جهان ناشناخته است شناخته شود و آن صلح و دوستی که در ادبیات ما است عملی شود.  
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین