|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۲۴
کد خبر: ۴۰۲۹۵
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۶
وزیر ارشاد در اختتامیه‌ی نهمین شعر فجر گفت: شعر کنونی ایران به واسطه ویژگی خود که چند صدایی و کثرت گرایی بوده عرصه کثرت در عین وحدت است.
حاضر در محل برگزاری اختتامیه نهمین جشنواره شعر فجر که امروز در تالار وحدت برگزار شد علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خرسندم که توفیق یافتم تا در جمع شاعران و اهالی قلم حضور داشته باشم.

وی ادامه داد: شعر رکن رفیع و ستون فقرات فرهنگ ماست و مرزبانان فرهنگ این مرز و بوم عصاره آن را در دل شعر تعبیه کرده‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: پاس داشت شعر پاس داشت حکمت و هویت به شمار می‌آید ما وارث تاریخی هستیم که از قرن چهارم تا هشتم شاعران سلامت بودند و این شعر هدهدی است که همه را به سربلندی انوار می‌برد.

جنتی ادامه داد: شاعران فاتحان فضیلت و ساکنان پرده حقیقتند آنها صدرنشین سرزمین سخن و سکونت نشینان سرزمین سکوتند.

 وی ادامه داد: شاعران پارسی گو مرتبتی بسیار در خردمندان جهان دارند و شعر فارسی مظهر اعتدال طبع است.

 جنتی تصریح کرد: اگر فلسفه، هسته خرد ورزی و اخلاق نسخه سعادت است؛ شعر، عصاره این همه را به کمال و کفایت در خود دارد چراکه جلوه گاه اندیشه و طنینی عاطفه است.

وی ادامه داد: شعر هم تصویر فردیت و هم آینه اجتماع ما بوده، جز شعر هیچ پدیده دیگری نمی‌تواند زبان را به شایستگی صیانت کند و به نسل‌های آتی بسپارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  گفت: شعر فارسی در تاریخ خود یادگارهای زیادی را برجای گذاشته و روزی که مردم به بیدار باش امام رهبانی خود آگاه شدند شعر فارسی به مدد انقلاب اسلامی جانی تازه یافت.

جنتی تصریح کرد: شاعران دوران انقلاب اسلامی در رجعت ما به اصل خود سهیم شدند و شعر آنها روایت شور انگیز معنویتشان شد.

وی افزود: شعر فارسی آینه‌‌ای در برابر مردم گرفته تا عرفان خود را در آن ببینند.

جنتی تصریح کرد: شعر امروز آینه بیم‌ها و امیدهای مردم ما و طلایه دار عزت و کرامت اسلامی است و شعر امروز در قالبی چون غزل از حیث زبان و مضمون تکرار گذشته نبوده و نگاه شاعر امروز نگاهی کاملا تازه است؛ از  همین رو شعر امروز به متن جامعه راه یافته به گونه ای که قطعه به کجا چنین شتابان  و جمله چقدر زود دیر می‌شود هم اکنون در متن زندگی مردم گره خورده است.

جنتی ادامه داد: چند صدایی و کثرت از ویژگی‌‌های دیگر شعر فارسی است، شعر کنونی ایران عرصه کثرت در عین وحدت است و آنچه در مقام داوری در شعر انقلاب عزل شده یا رد کامل بوده و یا اثبات مطلق است.

جنتی ادامه داد: جشنواره شعر فجر فرصتی مغتنم بوده تا سروده ها را به ذوق آورده و ضامن پویایی و شکوفایی شعر شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: ما با ید در شعر شاعران ملت‌های دیگر تدبر و تامل کنیم تا  یکانگی شعر فارسی بیشتر آشکار شده و والایی آن متذکر شود، امید است که جشنواره شعر فجر در دست یابی به افق‌های بلند توفیق یابد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین