|
|
امروز: دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۷
کد خبر: ۴۰۲۶۴
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۲
وی گفت: هم اکنون چین از بازار ایران فرش دستباف خریداری می کند به طوریکه طبق آخرین آمار این کشور امسال به عنوان هشتمین کشور وارد کننده فرش از کشورمان بوده است.
رییس مرکز ملی فرش گفت: کپی چینی ها از نقشه فرش ایران واقعیت ندارد و این کشور حتی در عرصه تولید، رقابت چندانی با کشورمان ندارد.

حمید کارگر اظهار کرد: با توجه به اینکه کشور چین در حوزه های مختلف صنعتی فعالیت می کند و بر اقتصاد بیشتر کشور ها موثر است افکار عمومی بر این باورند که این کشور نقشه فرش ایران را نیز کپی می کند.

وی گفت: هم اکنون چین از بازار ایران فرش دستباف خریداری می کند به طوریکه طبق آخرین آمار این کشور امسال به عنوان هشتمین کشور وارد کننده فرش از کشورمان بوده است.

وی افزود: کشور های آلمان، ایتالیا، سویس و فرانسه از جمله خریداران فرش ایران هستند.

وی گفت: در 10 ماه امسال در ایران پنجهزار و 400 تن فرش به ارزش 284میلیون دلار تولید و به 80 کشور جهان صادر شده است.

وی افزود: تولیدات فرش ایران در سال جاری از نظر وزن و ارزش نسبت به مدت مشابه پارسال به ترتیب 32 و 14 درصد رشد داشته است.

رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: در راستای حمایت از تولید کنندگان فرش و به منظور رونق صادرات فرش دستباف ایرانی، نقشه های فرش ایران ثبت جهانی می شود.

کارگر افزود: هم اکنون 40 منطقه در دستور کار قرار گرفته که 10 مورد ثبت قطی شده است.

وی گفت: پنج منطقه نیز تاکنون به ثبت جهانی معنویت رسیده و 10 پرونده نیز در دست اقدام است.

وی گفت: یکی از اقدامات مهم مرکز ملی فرش ایران در حمایت از فرش دستباف ایرانی ، انجام فرایند ثبت طرح فرش و نقوش ایرانی است تا طرح ها و نقوش فرش به نام پدیدآورندگان ثبت شود که این عملیات چند سالی است که با همکاری کتابخانه ملی ایران و وزارت ارشاد در حال اجرا و طی آن هر طراح و نقاش فرش ایرانی می تواند طرح را به نام خود ثبت کند.

وی تصریح کرد: علاوه بر این فرایند ثبت جهانی نقش و طرح فرش ایرانی نیز با هماهنگی مرکز جهانی مالکیت فکری جهانی WIPO در حال پیگیری و اجراست که با این کار نقوش فرش ایرانی به ثبت جهانی می رسد و کپی کاری انجام نخواهد شد.



*نبود آمار قطعی از تعداد بافندگان فرش

رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: هم اکنون آمار قطعی از تعداد بافندگان و میزان تولیدات فرش در کشور وجود ندارد.

کارگر افزود: هم اکنون بر اساس آمار میزان تولید و واردات مواد اولیه، میزان صادرات فرش، تعداد اعضای تشکل های فرش و تعداد افراد بیمه شده آماری تخمینی از تعداد بافندگان و میزان تولید فرش در ایران ارائه می شود.

وی گفت: طبق این شاخص ها هم اکنون 700 هزار نفر بافنده فرش در کشور وجود دارد که سالانه بیش از سه میلیون متر مربع فرش می بافند که دو سوم این میزان صادر می شود.

وی افزود: تا پایان سال 92 ، 480 هزار نفر از بافندگان کشور زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتند.

وی گفت: اعتبار مورد نیاز برای بیمه در سال 92 اختصاص نیافت که این امر مشکلاتی ایجاد کرده و امیدوار هستیم در سال 94 اعتبار مناسبی برای بیمه قالی بافت مصوب شود.


*40 درصد افراد زیر پوشش بیمه قالیبافی واقعی نیستند

رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: 40 درصد افراد زیر پوشش خدمات بیمه ای قالیبافان واقعی نیستند و این تعداد شناسایی خواهند شد.

کارگر افزود: با همکاری دستگاه های مسوول این میزان پایش و افراد غیرفعال از زیرپوشش خدمات بیمه ای حذف خواهند شد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین