|
|
امروز: شنبه ۰۳ آذر ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۲
کد خبر: ۴۰۲۰۹
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۲
«علیرضا منظری توکلی» با تأکید بر این‌که پیک‌های نوروزی نباید به‌عنوان یک منبع استرس برای دانش‌آموزان باشد، تصریح کرد: یکی از منابع مهم استرس گذشت زمان و انجام ندادن کارهای ناتمام است، از این‌رو خانواده‌ها می‌توانند با برنامه‌ریزی درست برای تفریح و تکالیف دانش‌آموزان در ایام تعطیلات، تأثیر مثبتی بر یادگیری و تکرار مطالب دانش‌آموزان ایجاد کنند.
روزهای اول تعطیلات نوروزی لذت خوش تعطیلی دو هفته‌ای و روزهای آخر آن دلهره سفید ماندن پیک نوروزی را به همراه دارد. پیک‌هایی که گاه با دشواری و گاه با لذت نوشته می‌شود.

از گذشته بود یا نبود تکلیف دانش‌آموزان برای ایام نوروز، مورد بحث آموزش و پرورش، کارشناسان نظام آموزشی و والدین بوده است. عده‌ای معتقدند که دادن پیک نوروزی، هیچ بار علمی و آموزشی برای دانش‌آموزان در تعطیلات نوروزی ندارد، اما برخی کارشناسان هم نبود تکلیف را در تعطیلات عید که اغلب حدود 20 روز به طول می‌انجامد، برای دانش‌آموزان مضر می‌دانند!

در سال‌های اخیر مسئولیت تولید پیک نوروزی به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها واگذار شده تا استان‌ها متناسب با جغرافیا، اقلیم و فرهنگ خود به طراحی و تولید این همراه دانش‌آموزی در ایام عید بپردازند تا پیک‌ها از جذابیت بیشتری برخوردار باشند. هفته آخر اسفند، برخی معلمان تکلیف نوروزی را ارائه می‌دهند که ممکن است در قالب پیک یا برنامه‌های دیگر مدرسه باشد.

حال چندی پیش مدیرکل دفتر آموزش دبستانی آموزش‌ وپرورش از جزئیات پیک نوروزی دانش‌آموزان در ایام تعطیلات نوروز ۹۴ خبر داد و گفت:‌ فعالیت‌های یادگیری ویژه‌ی دانش‌آموزان در ایام نوروز توسط استان‌ها طراحی می‌شود که در خصوص فعالیت‌های پیشنهادی می‌توان به صرفه‌جویی در مصرف آب و فعالیت عملی درباره‌ی مدیریت مصرف و زمان اشاره کرد.

«صادق صادق‌پور» در خصوص فعالیت‌های یادگیری دانش‌آموزان ابتدایی در ایام نوروز گفته است:‌ «برای جلوگیری از ایجاد وقفه در جریان یاددهی و یادگیری دانش‌آموزان طی تعطیلات نوروز، فعالیت‌های یادگیری برای آنها طراحی شده است که محتوای آن توسط استان‌ها تولید می‌شود».

در این میان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، ضعف پیک‌های نوروزی را ایجاد استرس و اضطراب در دانش‌آموزان دانسته و گفت: ایراد این پیک‌ها ایجاد استرس و اضطرابی است که بر دانش‌آموز و خانواده آنها وارد می‌کند.

«علیرضا منظری توکلی» با تأکید بر این‌که پیک‌های نوروزی نباید به‌عنوان یک منبع استرس برای دانش‌آموزان باشد، تصریح کرد: یکی از منابع مهم استرس گذشت زمان و انجام ندادن کارهای ناتمام است، از این‌رو خانواده‌ها می‌توانند با برنامه‌ریزی درست برای تفریح و تکالیف دانش‌آموزان در ایام تعطیلات، تأثیر مثبتی بر یادگیری و تکرار مطالب دانش‌آموزان ایجاد کنند.

نماینده‌ی مردم بافت در مجلس شورای اسلامی با بیان راهکارهای مهم برای جذاب و بهتر شدن پیک‌های نوروزی برای دانش‌آموزان، گفت: لازم است محتوای پیک‌ها برای دانش‌آموزان جذاب و مفید باشد تا انگیزه برطرف کردن این تکالیف را در دانش‌آموزان افزایش دهد هم‌چنین با تهیه‌ی پیک‌ها توسط افراد متخصص و تحقیق پیرامون آثار مثبت و منفی آنها برای دانش‌آموزان می‌تواند حائز اهمیت باشد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درج پرسشنامه برای ارزیابی میزان رضایت‌مندی دانش‌آموزان و والدین آنها را در پیک‌ها مهم دانست و گفت: بهتر است برای ارزیابی رضایت‌مندی خانواده و دانش‌آموزان در انتهای پیک‌ها پرسشنامه‌ای طراحی و تهیه شود که منبع تحقیقاتی روشن و محکمی برای کارشناسان و مسئولان آموزش و پرورش باشد.

منظری توکلی برنامه‌ریزی برای آموزش مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان را ضروری برشمرد و افزود: والدین با آموزش درست مهارت‌های زندگی به فرزندان، آنها را در مواجهه با مشکلات آینده، بیمه می‌کند.

وی ادامه داد: علاوه‌بر خوشی‌ها دانش‌آموزان باید توان مقابله با سختی و مشکلات را نیز بیاموزند، از این‌رو باید این مهم از طرف خانواده و مسئولان آموزش و پرورش به دانش‌آموزان انتقال و آموزش داده شود.

نماینده‌ی مردم بافت در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که تکرار در یادگیری نباید برای افراد خسته‌کننده باشد، گفت: یکی از فنون یادگیری برای دانش‌آموزان تکرار و تمرین است بنابراین بهتر است این مهم در فواصل مختلف باشد که برای دانش‌آموز خسته‌کننده نباشد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با اشاره به اظهار نظر برخی کارشناسان مبنی بر این‌که در تهیه پیک‌ها نظارت درستی انجام نمی‌شود، خاطرنشان کرد: نظر این کارشناسان قابل تحقیق و بررسی است البته بهتر است آموزش و پرورش در تهیه این پیک‌ها از افراد کارشناس و کاردان استفاده کند.


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین