|
|
امروز: يکشنبه ۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۴
کد خبر: ۴۰۱۲۹
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۶
استاد بزرگ شطرنج ایران خواستار توجه مسوولان به همه رشته های ورزشی شد و گفت : ورزش تنها فوتبال یا چند رشته خاص دیگر نیست.
احسان قائم مقامی روز جمعه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در قزوین افزود: خلاصه کردن ورزش به فوتبال و چند رشته دیگر کار عاقلانه و عادلانه ای نیست.

استاد بزرگ شطرنج با انتقاد از توجه و پرداختن بیش ازحد به برخی رشته های ورزشی وبی توجهی به برخی دیگر، گفت: باید شرایطی را فراهم کرد تا نوجوانان و جوانان بدون دغدغه و احساس تبعیض به ورزش مورد علاقه خود بپردازند.

وی با بیان اینکه برخی رشته های ورزشی مانند شطرنج از توجه و حمایت لازم محروم هستند وبه خاطر همین نیز در انزوا قرار دارند، اضافه کرد: ورزش کشور در بخش قهرمانی با توجه مناسب به همه رشته ها و ورزشکاران پیشرفت خواهد کرد.

قائم مقامی از شطرنج به عنوان یک رشته ورزشی و فرهنگی یاد کرد و گفت: این بازی از کارکردهای فرهنگی نیز برخوردار است چرا که پرداختن به آن چیزهای ارزشمندی چون صبر، مقاومت، تمرکز و احترام به طرف مقابل را به شخص آموزش می دهد.

استاد بزرگ شطرنج ایران با اشاره به محبوبیت این رشته ورزشی در بین هموطنان، فعالیت در بخش عمومی و همگانی این رشته را کم هزینه دانست و گفت: گسترش شطرنج در بین نوجوانان و جوانان می تواند اوقات فراغت مناسبی را برای آنان رقم زده و این قشر را به لحاظ شخصیتی در ابعاد مختلف پرورش دهد.

قائم مقامی، نبود حامیان مالی و کم توجهی مسوولان را از مهم ترین مشکلات شطرنج کشور دانست و گفت: شطرنج ایران برای مطرح ساختن خود به عنوان یکی از قطب های این رشته در دنیا در کنار برنامه ریزی، به حمایت های مالی و اختصاص اعتبار مناسب نیازمند است.

استاد بزرگ شطرنج ایران،فعالیت در بخش حرفه ای این رشته را نیازمند صرف هزینه های بالا دانست و گفت: برخلاف تصور رایج، شطرنج بازان حرفه ای برای پیشرفت خود و حضور در مسابقات مختلف به هزینه های زیادی نیازدارند.

وی ادامه داد: یک شطرنج باز برای ارتقای سطح فنی خود نیازمند داشتن مربی و حضور مستمر در مسابقات مختلف است.

قائم مقامی، هزینه های برگزاری مسابقات شطرنج در سطح حرفه ای را نیز بالا دانست و گفت: رقابت های شطرنج مانند مسابقات رزمی طی یک یا دو روز برگزار نمی شود بلکه این رقابت ها برخی اوقات بیش از یک هفته و با حضور صدها بازیکن به طول می انجامد.

وی در ادامه با بیان اینکه شطرنج کشور در سال جاری نمره قابل قبولی را به خود اختصاص داده است، گفت: امسال نوجوانان شطرنج باز کشور تا پایان دور نهایی در صدر جدول مسابقات جهانی بودند و در نهایت نیز عنوان سوم را به خود اختصاص دادند.

قائم مقامی گفت: امسال همچنین چندین عنوان استاد بزرگی به مجموعه شطرنج کشور اضافه شد و تیم های ملی نونهالان، نوجوانان و جوانان نیز در مسابقات قهرمانی آسیا نتایج ارزشمندی را کسب کردند.

وی، فدراسیون شطرنج را در زمینه هایی چون روابط عمومی و ارتباط با رسانه ها، جذب حامیان مالی و برگزاری مسابقات باشگاهی دچار ضعف دانست و گفت: در کنار این موضوع باید از توجه به آموزش، افزایش پایگاه های شطرنج در کشور و توزیع مناسب میزبانی مسابقات کشوری به استان ها به عنوان نقاط قوت فدراسیون یاد کرد.

قائم مقامی، کشورمان را دارای استعدادهای فراوانی در شطرنج دانست و در پایان گفت: در صورت توجه کافی مسوولان و برنامه ریزی مناسب می توانیم در هر دو بخش همگانی و حرفه ای جزو بهترین های دنیا باشیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین