|
|
امروز: جمعه ۱۵ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۴
کد خبر: ۴۰۰۸۳
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۰
با برنامه‌هایی که از سوی استانداری خوزستان برای رونق تفریحات آبی در استان صورت گرفته، این استان در صورت اجرایی شدن پروژه های تعریف شده، به قطب تفریحات و گردشگری آبی کشور تبدیل می‌شود.
در آینده‌ای نزدیک ایرانیان باید خوزستان را به طبیعت، تفرجگاههای زیبا، تالاب‌های بکر و آداب و رسوم فرهنگی پربار آن بشناسند نه فقط به نفت و پتروشیمی و فولاد آن و بر هر خوزستانی است که پیش از آنکه برای سفر راهی شهرهای دیگر شود باید دیدنی‌های استان خود را کامل از بر باشد.

متاسفانه استان خوزستان در جذب و گردش درآمد اهالی خود کارنامه درخشانی ندارد.

قشر متوسط و توانمند استان برای خرید مایحتاج خانواده چشم به بازارهای پایتخت دوخته اند و در کوتاه‌ترین فرصت‌ها مناطقی مانند شهرهای شمالی کشور، اصفهان و مشهد را برای تفریح انتخاب می‌کنند که همه اینها نشان از ضعف بازار، کسب و کار و صنعت گردشگری و تفریح دارد.

اما امروز این درک در خوزستان ایجاد شده که باید برای ارتقای تامین و توسعه استان، ذهنیت‌ها را نسبت به کسب و کار تغییر داد زیرا نیاز به تغییر نگرش، ذائقه و رفتار اقتصادی بیش از پیش در خوزستان و مردم آن احساس می‌شود.

تفریح در کنار رودخانه کارون

وجود رودخانه‌های پهناور، تالاب‌های بین المللی، سواحل طولانی و مخازن بزرگ سدها و همچنین مناطق کوهستانی در شمال خوزستان، دشت و کویر زیبا در مرکز و جنوب استان در کنار آثار تاریخی و باستانی نمونه، می‌تواند خوزستان را به قطب گردشگری کشور تبدیل کند.

امضای تفاهمنامه ۱۳۰۰ میلیارد تومانی

در این خصوص می توان به تصمیمات راهبردی استاندار خوزستان در راستای تبدیل خوزستان به قطب گردشگری کشور اشاره کرد.

در همین راستا استاندار خوزستان با امضای تفاهم نامه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی برای توسعه مناطق گردشگری خوزستان به یکی از مهمترین تصمیمات  استراتژیک دوران مدیریت خود دست زده است.

این تفاهم نامه تنها آغاز یک پروژه بزرگ عمرانی نیست بلکه شروع یک دوران جدید برای استان و مردم خوزستان است، چرخشی است به سمت صنعت گردشگری و خدمات آن و درک دوباره‌ای از نعمت‌های خدادادی که تاکنون از آن بهره نبرده ایم.

سرمایه گذاری وسیعی که راه ما را به طبیعت زیبای خوزستان باز می‌کند و باید درآمد و گردش ثروت را در بخش گردشگری و خدمات به جریان در آورد.

استاندار خوزستان خود در این خصوص به خبرنگار مهر می‌گوید: باید مردم را از لحاظ نگاه و اقتصاد با مسائل و گردشگری آبی و رودخانه‌ای آشتی دهیم.

بخش اعظم اقتصاد خوزستان در درون رودخانه‌ها، تالاب‌ها و سواحل نهفته است که متاسفانه به علت نگاه انحصاری ما به بنادر و کشت و صنعت، مورد غفلت واقع شده است.

وی می‌افزاید: در حال حاضر در دنیا آب را در مسیری هدایت می‌کنند که بتوان از ارزش افزوده آن استفاده کرد. ما نیز باید کاری کنیم که نگاه مردم به مرکز رودخانه باشد نه پشت به رودخانه.

ما همچنین قصد داریم نشست کاملتری را با اعضای شورای اداری، اصحاب رسانه، سازمان‌های مردم نهاد تخصصی و دیگر مسئولان مربوطه برگزار کرده و به بررسی کارهای انجام شده بپردازیم.

تفریح در کنار رودخانه کارون

باید هر آن چه را که در استان خوزستان وجود دارد بازآفرینی شود تا بتوانیم بستر مناسبی را برای نقش آفرینی این استان نسبت به خود، کشور و دنیا فراهم کنیم و این پایه نگرش ما در امر گردشگری است.

اصحاب رسانه نیز بخشی از این جریان فکری در زمینه گردشگری هستند و می‌توانند به معرفی ظرفیت‌های استان بپردازند زیرا جامعه خوزستان باید نسبت به داشته‌هایش اشراف کامل پیدا کند.

همه باید یاری کنند

سازمان عمران ساحل کارون به عنوان مجری و پیمانکار طرح‌های گردشگری آبی با نظارت استانداری خوزستان عزم خود را جذب کرده است که این رسالت مهم و استراتژیک استاندار خوزستان را به مرحله اجرا برساند که در این میان نقش دیگر مسئولان کشوری و استانی و نقش اصحاب رسانه در یاری رساندن به سازمان عمران ساحل کارون نقشی بی‌بدیل و حیاتی به نظر می‌رسد.

در این راستا هفت پروژه گردشگری در حوزه رودخانه کارون، بهمنشیر و تالاب شادگان اجرا می‌شود و در مجموع پنج طرح گردشگری نیز از مقطع اهواز تا شهرستان کارون، یک طرح در جزیره شادمانی آبادان و یک طرح نیز در شهرستان شوشتر اجرا می‌شود که سازمان عمران ساحل کارون تلاش دارد تا در موعد مقرر خود این پروژه ها را آماده بهره برداری کند.

همچنین از جمله طرح‌های گردشگری آبی در مقطع می‌توان به دیوار ساحلی در اهواز، مجتمع تفریحی اروند در آبادان، پروژه روشنایی در مقطع رودخانه کارون و جزیره شادمانی آبادان نیز اشاره کرد که برای اجرای بهتر این پروژه ها از تمامی اختیارات در حوزه استانداری خوزستان استفاده شده و نظارت بر اجرای آنها نیز بر عهده استانداری خوزستان است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین