|
|
امروز: سه‌شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۵
خبری خوش برای دوست‌داران اپل
کد خبر: ۴۰۰۳
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۶
شب گذشته شرکت اپل طی یک مراسم از دو گوشی هوشمند جدید خود با نام‌های آیفون 5S و آیفون 5C رونمایی کرد. مدل‌هایی که بازار به شدت چشم انتظار آن بود.
اپل آیفون 5S را معرفی کرد. اتفاقی که خیلی‌ها منتظرش بودند. از موافق گرفته تا مخالف. این گوشی با مشخصات جدیدتری به جنگ رقبا می‌رود.
- سه رنگ سپید، طلایی، خاکستری کبود (گرافیتی)
- چیپ جدید A7
- پردازنده ۶۴ بیتی و گرافیک جدید، ۲ برابر سریع تر نسبت به مدل های قبلی
- چیپ M7 برای پردازش داده های حرکتی مثل شتاب سنج و ژیروسکوب
- دوربین با لنز ۵ لایه و گشادگی f/2.2 و فلاش True Tone و لرزش‌گیر
- ضبط ویدیو ۱۲۰ فریم بر ثانیه در حالت اسلوموشن
- حسگر اثر انگشت با نام Touch ID
 
همان‌طور که متوجه شدید شایعات به حقیقت پیوست و مشکی دوستان دیگر آیفون را در ردای سیاه نخواهند دید. چیپ A7 استفاده شده در آیفون جدید از معماری ۶۴ بیتی بهره می‌برد که علاوه بر پشتیبانی از OpenGL ES 3.0 باعث می‌شود نسل حاضر تلفن آیفون در پردازش و گرافیک به ترتیب ۴۰ برابر و ۵۰ برابر سریع‌تر از نسل اول آیفون (۲۰۰۷) باشد.
 
حسگر دوربین هم نسبت به مدل قبلی ۱۵ درصد بزرگ‌تر شده تا تصاویر باکیفیت‌تری را باعث شود. اما اگر علاقه زیادی به عکاسی در شب دارید به جز بزرگ‌تر شدن حسگر دوربین، فلاشی در اختیار دارید که جلوی تداخل رنگ‌ها را می‌گیرد و عکس واضح‌تری تحویل می‌دهد.
 
دوربین از قابلیت لرزش‌گیر برخوردار است تا هنگام حرکت، لرزش‌های دست شما را با اغماض از نتیجه نهایی حذف کند.
 
و اما برسیم به قله شایعات این چند وقت اخیر که قبل هر مراسم معرفی، گوش فلک را کر می کرد و آن استفاده از یک حسگر اثر انگشت در تلفن هوشمند است. دیدیم که همین شایعه را در مورد G2ی ال جی هم گفتند، خصوصاً با آن قسمت عجیب پشت دستگاه، ولی در نهایت درست از آب در نیامد.
 
ولی اپل توانست گوی سبقت را در این زمینه از رقبا بدزدد و اولین تلفن هوشمند مجهز به چنین حسگری را تولید نماید. تاچ آی دی آیفون درواقع یک حسگر خازنی ست که ضخامت ۱۷۰ میکرون و دقت ۵۰۰ پی پی آی دارد. تاچ آی دی می تواند ۳۶۰ بیرونی پوست سر انگشتان شما را بخواند. این حسگر در همان قسمت دکمه معروف هوم قرار دارد.
 
درباره دکمه Home هم باید بگوییم که از ۴ لایه درست شده؛ در زیر آن یک سوییچ لمسی، بعد حسگر تاچ آی دی که دور آن یک حلقه تشخیص ضد زنگ قرار گرفته و روی آنها با صفحه یاقوت کبود تراش خورده پوشانده شده.
 
آیفون 5S در سه مدل ۱۶، ۳۲ و ۶۴ گیگابایت عرضه خواهد شد که اپراتورها آنها را به ترتیب با قیمت های ۱۹۹، ۲۹۹ و ۳۹۹ خواهند فروخت. قیمت غیر اپراتوری آنها هم ۶۴۹، ۷۴۹ و ۸۴۹ دلار می باشد که از ۲۹ شهریور آماده فروش خواهد بود.
 
از آن‌‌سو کمی قبل‌تر از رونمایی 5S، محصول ارزان‌تری از آیفون به اسم 5C. مشخصات این دستگاه چندان هم بد نیست و به میان رده های دیگر شرکت ها طعنه می زند:
 
- پنج رنگ آبی، صورتی، سپید، سبز و زرد
- پردازنده A6
- نمایشگر رتینا ۴ اینچی
- دوربین ۸ مگاپیکسلی در عقب و یک دوربین ۱.۹ مگاپیکسلی برای مکالمه در جلو
 
iPhone 5C در دو مدل ۱۶ و ۳۲ گیگابایتی عرضه خواهد شد. تحت قرارداد اپراتوری دو ساله قیمت اولی ۹۹ و دومی ۱۹۹ دلار آمریکا خواهد بود. در ضمن مجموعه اپ های iWork هم طبق وعده اپل به رایگان در اختیار خریداران این دستگاه قرار خواهد گرفت. به نظر شما این یک شروع فوق برای حضور اپل در میان رده تلفن های هوشمند خواهد بود؟
 
قیمت گذاری آیفون 5S و آیفون 5C

طبق اطلاعات به دست آمده از سایت اپل، قیمت آیفون 5C مدل ۱۶ و ۳۲ گیگابایت، به ترتیب ۵۴۹ و ۶۴۹ (آزاد، بدون قرارداد اوپراتور) خواهد بود.
 
همچنین قیمتگذاری آیفون 5S نیز با آیفون 5 هیچ فرقی نکرده و سه مدل ۱۶، ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی آن، با همان قیمت های ۶۴۹، ۷۴۹ و ۸۴۹ دلار (آزاد، بدون قرارداد اوپراتور) به فروش خواهند رسید.
 
با این اوصاف کیست که آیفون 5C با حافظه ۳۲ گیگابایت را به آیفون 5S با حافظه ۱۶ گیگابایت ترجیح دهد؟

نگاهی به چیپ های A7 و M7 اپل

به گزارش نارنجی اپل به آیفون 5S یک لقب جسورانه داده: آینده گرا ترین آیفون تا به امروز. این محصول در ابعادی مشابه نسل قبل معرفی شده و حتی وزن آن هم تغییری نداشته؛ ۱۲۳.۸ در ۵۸.۶ در ۷.۶ میلیمتر، و ۱۱۲ گرم. ما حسابی به ظواهر دو آیفون جدید اپل پرداخته ایم و حالا وقت آن رسیده تا به درون پرچمدار جدید سرک بکشیم.
 
در قلب آیفون 5S شما دو چیپ جدید خواهید یافت که یکی از دیگری آشناتر است. اولی چیپ مجتمع پردازشی با نام A7 و دومی چیپ کمک پردازشی M7 است که در واقع پردازنده حرکتی دستگاه به شمار می رود.
 
چیپ A7

A7 اولین چیپ موبایل ۶۴ بیتی بر مبنای معماری ARM است که عرضه می شود و مهندسان اپل آن را به‌طور اختصاصی برای آیفون 5S طراحی کرده اند. بیش از ۱ میلیارد ترانزیستور در مساحت ۱۰۲ میلیمتر مربع قرار گرفته اند تا چیپ علاوه بر پشتیبانی از اپلیکیشن های ۳۲ بیتی، دست توسعه دهندگان برای بهره گیری از سرعت فوق العاده معماری ۶۴ بیتی جدید را نیز باز بگذارد.
 
سرعت هسته های پردازشی و گرافیکی نسبت به چیپ A6 پارسال، دو برابر افزایش یافته و پشتیبانی از OpenGL ES 3.0 نیز به گرافیک اضافه شده تا بهترین و پیچیده ترین افکت ها که تاکنون اپل تنها روی مک ارائه می کرد، برای آیفون 5S میسر شود و بافت ها و طرح های سنگین -و حتی انعکاس نور روی آب- را با دقت شبیه سازی نماید. همچنین iOS 7 نیز برای بهره گیری از قدرت A7 به طور کامل بهینه شده.
 
اما برسیم به چیپ دوم؛ M7 یک چیپ کمک پردازشی است، چیپی کاملا جدید برای سطحی کاملا متفاوت از بهینه بودن. M7 را این طور در نظر بگیرید: وزیر نیروی جناب A7.

چیپ M7

این چیپ کمکی طراحی شده تا به طور خاص، خود را وقف اندازه گیری داده های حرکتی به دست آمده از شتابسنج، ژیروسکوپ و قطب نما کند. وظایفی که در حالت عادی باید A7 آنها را انجام می داد ولی حالا M7 خیلی بهینه تر از پس شان بر می آید و شیره عمر باتری را کمتر می مکد.
 
حالا اپلیکیشن های مربوط به فعالیت های فیزیکی می توانند به داده های محاسبه شده توسط M7 دست یابند و در عین حال مصرف باتری کمتری هم داشته باشند.
 
فراتر اینکه M7 حتی می داند شما چه موقع مشغول دویدن، راه رفتن، یا ماشین سواری هستید، و از این اطلاعات در جهت بهینه سازی مصرف انرژی دستگاه کمک می گیرد. برای مثال تصویر کنید که اپلیکیشن Maps باز است. حال وقتی که خودرو را پارک می کنید تا پیاده به راه تان ادامه دهید، M7 متوجه می شود و بی درنگ راهبری turn-by-turn اپلیکیشن نقشه را از وضعیت سواره به پیاده تغییر می دهد.
 
یا وقتی با سرعت در خودرو خود مشغول حرکت هستید M7 با علم به این موضوع مانع از آن می شود که وای-فای برای اتصال به شبکه به تقلا بیفتد؛ یا وقتی که برای یک مدت تلفن ساکن باشد، مثلا وقتی خواب هستید، M7 از پینگ مدام شبکه برای دسترسی اینترنت می کاهد تا به هنگام بیدار شدن با باتری خالی مواجه نشوید.
 
بنابراین A7 و M7 دو بال پرواز آیفون 5S هستند که یکی قدرتمند است و دیگری بهینه.
 
علاوه بر اپلیکیشن های بومی ساخت اپل، توسعه دهندگان نیز با دسترسی به API های جدید CoreMotion می توانند اپ هایی بهینه تر و هوشمندتر خلق کنند که تجربه ای فراتر از سایر موبایل های موجود در بازار رقم خواهند زد.

نگاهی به دوربین آیفون 5S

یکسان ماندن ظاهر آیفون 5S این فرصت را پدید آورده که مهندسان اپل تمام تمرکز خودشان را روی بهبود واقعی سخت افزارهای خفته در درون آن معطوف کنند و در اینجا است که بحث دوربین هم به میان می آید.
 
ویژگی های کلیدی دوربین iSight به کار رفته در آیفون 5S را در دو بخش عکاسی و فیلمبرداری بیان می کنیم:
 
• سنسور ۸ مگاپیکسلی با پیکسل های ۱.۵ میکرونی و مساحت ۱۵٪ بزرگتر از سنسور قبلی
• گشادگی دهانه لنز f/2.2
• محافظ لنز یاقوت، سیستم لنز ۵ لایه
• فلش True Tone دوگانه
• سنسور با قابلیت روشن سازی پس زمینه (BSI)
• فیلتر جاذب مادون قرمز
• فوکوس خودکار، تپ برای فوکوس،  تشخیص چهره، پانوراما، عکس برداری سریع، و  سیستم لرزشگیر عکس
 
در بخش فیلمبرداری هم این موارد قابل اشاره هستند
• ضبط ویدیو 1080p با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه
• قابلیت ضبط ویدیوی اسلو موشن با نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه
• سیستم لرزشگیر بهبود یافته
• عکاسی در حین فیلمبرداری
• تشخیص چهره
• زوم ۳ برابر
 
فلش موسوم به True Tone را باید جالب ترین دستاورد اپل در این بخش دانست. وقتی شما با فلش عکاسی می کنید، گرمای رنگ ها بسته به نور فلش شما تغییر می کند و از حالت واقعی دور می شود. اما فلش آیفون 5S این مشکل را حل کرده و با دو عدد LED که نور یکی سفید (سرد) و دیگری کهربایی (گرم) است، قادر به بازسازی ۱۰۰۰ نوع نور با گرمای مختلف است. به گفته اپل، این اولین بار در کل دستگاه های عکاسی است که چنین فلشی را می بینیم.
 
این دوربین علاوه بر امکان ثبت عکس سریع با سرعت ۱۰ فریم بر ثانیه، قابلیت ثبت چندین عکس و سپس انتخاب بهترین مناطق در داخل هر یک برای تشکیل بهترین تصویر ممکن را دارد. همه این اتفاقات هم در آن واحد به طور خودکار رخ می دهند و کاربر درگیر آنها نمی شود.
 
در زمینه فیلمبرداری هم قابلیت اسلوموشن به کمک می آید تا با ضبط ۱۲۰ فریم در ثانیه با کیفیت HD 702p بتوانید ویدیویی خاص داشته باشید و سپس هر بخش دلخواهی از آن را با سرعت یک چهارم به صورت اسلوموشن تدوین و پخش کنید. در حالت پانوراما نیز می توانید حین حرکت دست برای ثبت عکس، درجه نوردهی را تنظیم کنید.
 
 اپل یک گالری از عکس های گرفته شده با آیفون 5S در سایت خود دارد و در روزهای آینده نیز بررسی های دوربین این محصول از راه خواهند رسید. در ضمن فراموش نکنید که اپلیکیشن دوربین نیز در iOS 7 بهینه شده تا در خدمت سخت افزار قرار بگیرد. به این صورت است که فوکوس خودکار ۲ برابر سریع تر شده و گرفتن لرزش از عکس ها و ویدیوها نیز به طور خودکار انجام می شود.
 
 

سنسور اثرانگشت Touch ID آیفون 5S چطور کار می کند؟

اولین آیفون، با جادوی معرفی استیو جابز، این ایده را از اعماق بالا آورد که «لمسی بودن دستگاه ها» آینده دنیای دیجیتال است، و حالا نسل هفتم آیفون، این ایده را به سطحی دیگر برده.
 
همه انسان ها اثر انگشت منحصر به فرد خودشان را دارند. حال چه می شود اگر برای استفاده از دستگاهی که هر روز چندین بار باید آن را روشن و خاموش کرد، دیگر نیازی به وارد کردن رمز نباشد و بتوان از لمس سر انگشت استفاده کرد؟
 
لمس کنید تا عکسی گرفته شود. لمس کنید تا به مرورگر بروید. همه چیز با انگشت شما شروع می شود. چیزی ساده ولی در عین حال کامل. انگشت شما بهترین رمز است. همیشه همراه تان است. و هرگز کسی نمی تواند آن را حدس بزند! فراتر اینکه تلفن شما، می تواند با خصیصه ای منحصر به خود شما، شناسایی تان کند، به خاطر بسپاردتان، و از تان بیاموزد؛ و همه اینها بدون نیاز به حفظ کردن رمز.
 
 
در این راستا، اپل تاچ آی دی را که یک سنسور جدید اثر انگشت است برای بر عهده گرفتن این وظیفه طراحی کرده.  در درون و زیر دکمه Home آیفون 5S، چهار قطعه مختلف قرار دارد که در کنار هم ایفاگر نقش حسگر اثرانگشت هستند.
 
در بخش زیرین، یک سوییچ لمسی قرار دارد. یک لایه بالاتر از آن یعنی نزدیک به سطح، سنسور خازنی Touch ID با ضخامت ۱۷۰ میکرون، رزولوشن ۵۰۰ ppi و قابلیت اسکن لایه های رویی پوست دست، و خوانش ۳۶۰ درجه، قرار گرفته. دور تا دور دکمه Home، یک حلقه فلزی ضدزنگ قرار دارد که جلوتر به نقش آن اشاره می کنیم. سطح روی دکمه هوم نیز از جنس کریستال یاقوت با برش الماس است که نقش لنز را ایفا می کند.
 
وقتی انگشت خود را روی دکمه هوم می گذارید، لنز یاقوت تصویر آن را به سمت تاچ آی دی هدایت می کند و سنسور نیز لایه پوست سر انگشت شما را مورد اسکن و خوانش قرار می دهد تا یک پرینت مجازی دقیق تهیه شود. کار بیدار کردن سنسور از خواب ناز را، حلقه فلزی بر عهده دارد. این حلقه علاوه بر تشخیص حضور انگشت شما و بیدار کردن سنسور، وظیفه بهبود نسبت سیگنال-به-نویز را نیز ایفا می کند.
 
پس از اسکن انگشت تان، نرم افزار مخصوصی آن را با نمونه های از پیش ذخیره شده مقایسه کرده و قفل تلفن را باز می کند.
 
تاچ آی دی یک فناوری بسیار پیشرفته است که به محض ایفای نقش خود از سر راه تان کنار می رود تا به کارهای اصلی بپردازید. این کارها می توانند خرید از آیتونز، اپ استور، یا آیبوکز استور باشند. اینها همگی با اثر انگشت شدنی اند.
 
نکته بسیار جالب قابلیت خوانش ۳۶۰ درجه سنسور تاچ آی دی است. یعنی مهم نیست که زاویه انگشت شما با سطح رویی دکمه هوم چیست. عمودی، افقی، یا هر چیزی در این بین. اینها همه برای سنسور قابل تشخیص هستند و تاچ آی دی در هر حالتی، سر انگشت شما را به درستی خوانش می کند.
 
ضمنا از آنجایی که امکان ثبت چندین اثر انگشت در آیفون 5S وجود دارد، تلفن تان افرادی را که مورد اعتماد هستند نیز می شناسد.

Iphone 5C



Iphone 5S

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین