|
|
امروز: شنبه ۰۳ آذر ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۸
کد خبر: ۳۹۹۶۹
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۶
وی اظهار داشت:شخصیت سراسر جوش و خروش سید جمال الدین اسدآبادی با کلام و قلمی آتشین با تمسک به کلام جاودانه خداوند، امت اسلامی را به مقابله با استبداد و استعمار و بازگشت به خویش فرا می خواند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت : گرچه مزار بسیاری از مفاخر فرهنگی کشور در خارج از ایران قرار دارد اما این مفاخر متعلق به ایران بوده و هویت آن ها قابل مصادره نیست.

علی جنتی روز پنجشنبه در همایش مصلح بیدارگر در شهرستان اسدآباد افزود:برخی به دنبال مصادره تدریجی شخصیت های ایران اسلامی هستند با این وجود امروزه همگان می دانند که وجود مقالات و کتاب هایی که از این افراد نظیر سید جمال الدین اسدآبادی به چاپ رسیده نشانگر این است که این افراد متعلق به ایران هستند.

وی ادامه داد : نباید نگران بود که برخی سید جمال الدین اسدآبادی را افغانی می دانند یا مزار آن عالم بزرگ در کابل قرار دارد چراکه بسیاری از شخصیت های این کشور همانند میر سید علی همدانی که در حوزه فرهنگ و تمدن سرآمد هستند مزارشان در دیگر کشورها واقع شده است.

جنتی اضافه کرد: میر سید علی همدانی از علمای فرهیخته همدان است که مزارش در تاجیکستان قرار دارد ولی کسی نمی تواند چنین افرادی را مصادره و یا به جای دیگر منتسب کند چرا که وقتی نامی از میرسید علی همدانی یا سید جمال الدین اسدآبادی به میان می آید تمامی کشورهای جهان می دانند که این افراد متعلق به ایران اسلامی هستند.

وی ادامه داد:این مراسم با نام و یاد الگوی منادی خیزش اسلامی و نماد بیداری جوامع مسلمان در قرون اخیر، سید جمال الدین اسدآبادی برپا شده است.

وی اظهار داشت:شخصیت سراسر جوش و خروش سید جمال الدین اسدآبادی با کلام و قلمی آتشین با تمسک به کلام جاودانه خداوند، امت اسلامی را به مقابله با استبداد و استعمار و بازگشت به خویش فرا می خواند.

جنتی ادامه داد:سید جمال الدین اسدآبادی چهره ای خودساخته بود که در نتیجه آشنایی با ساحات گوناگون فرهنگی و درخشان اسلامی، مشقت ،رنج ،آوارگی و مخاطرات را تحمل کرد تا جوهره پویایی اسلام را به جوامع غفلت زده بشناساند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد:این عالم برجسته را باید از محورهای نهضت تاریخ ساز در قرون اخیر به شمار آورد که به عنوان بارقه ای آغازگر، فضای پس ازخود را روشنی بخشیده است.

جنتی بیان کرد:از اواسط قرن 13 هجری به بعد جنبش های اسلامی در جهان آغاز شد که این جنبش ها تا حدی در هجوم واکنش استعمار سیاسی،فرهنگی و اجتماعی غرب نوعی تجدید حیات و رویداد سازی را در جهان اسلام به دنبال داشت.

وی عنوان کرد:سید جمال الدین اسدآبادی بی تردید، سلسله جنبان نهضت های اسلامی در صد سال اخیر است و این مصلح بیدارگر، حرکت های اسلامی را در کشورهای مسلمان آغاز و دردهای اجتماعی مسلمین را با واقع بینی خاصی بازگو می کرد تا راه چاره و طریق اصلاح را نشان دهد.

وی ادامه داد:نهضت سید جمال الدین اسدآبادی هم زمینه فکری و هم زمینه اجتماعی دارد چرا که او می کوشید تا در اندیشه مسلمانان و در شیوه رفتار و سبک زندگی آنها تحول ایجاد کند و آنها را در بهره وری علوم روز و فن آوری نو و اصیل ایرانی هدایت کند.

وی تصریح کرد:او مهمترین درد جامعه را استبداد داخلی و استعمار خارجی می دانست و با تمام توان با این حربه به مبارزه برخاست تا جایی که جان خود را فدا کرد.

جنتی ادامه داد:سید جمال الدین اسدآبادی همبستگی دین وسیاست را ضرورت مقابله با استبداد داخلی و استعمار خارجی می داند.



منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین