|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۲
کد خبر: ۳۹۹۰۴
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۵
پورابراهیمی بر همین اساس یادآور شد: به جای اینکه موضوع مشکلات بازنشستگان فولاد و زغالسنگ را حل کنند، علیه استیضاحکنندگان موضعگیری میشود. آقای رئیسجمهور! این قابل قبول نیست، سریعاً مواردی که درباره کارت زرد وزیر تعاون مطرح شده را پیگیری کنید.وی از هیأت رئیسه مجلس درخواست کرد سریعاً موضوع استیضاح وزیر تعاون را اعلام وصول کند.
خانه ملت در روز چهارشنبه شاهد چالشی از جنس استیضاح بود که برخی باورها مبنی بر آغاز وزن کشی های سیاسی در آستانه انتخابات و نیزاعمال فشاربیشتراز سوی مخالفان دولت درآستانه توفیق در مذاکرات هسته ای را تقویت می کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی کاروکارگر – در نشست علنی روز چهارشنبه مجلس، وکلای ملت شاهد بحثی چالش برانگیز میان نمایندگان مردم ارومیه و کرمان بودند.موضع بحث، استیضاح وزیر کار بود که از سوی پور ابراهیمی نماینده مردم کرمان آغاز و با واکنش قاضی پور نماینده مردم ارومیه مواجه شد.جریان از این قرار بود که نماینده مردم کرمان در مجلس در تذکری شفاهی گفت: اگر رئیسجمهور نمیتواند تکلیف وزارت تعاون را روشن کند، مجلس این کار را انجام میدهد.

وی اظهار داشت: به رئیسجمهور طبق مواد 222 و 223 آییننامه داخلی تذکر میدهم که سؤال و استیضاح از وزیران حق نمایندگان مجلس است، در جلسه علنی بررسی سؤال از علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی همه مواد مربوط به مسائل این وزارتخانه مطرح شد اما تاکنون اقدامی برای رسیدگی این موارد انجام نگرفته است.

پور ابراهیمی افزود: اخیراً که بحث استیضاح وزیر تعاون مطرح شده، فشارهای سنگینی بر ما وارد شده است. آقای رئیسجمهور! 88 هزار نفر بارنشسته فولاد در بدترین شرایط به سر میبرند، چه کسی باید پاسخگوی آنها باشد؟ سه ماه است که این بازنشستگان فولاد حقوقی دریافت نکردهاند، از آنجایی که از وزیر کار و رفاه اجتماعی درخواست کردیم که پاسخگوی این بازنشستگان باشد و کسی پاسخگو نبود، طرح استیضاح آقای ربیعی مطرح شد.نماینده کرمان در مجلس در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: آیا درست است احزاب سیاسی در وزارت تعاون علیه استیضاحکنندگان بیانیه صادر کنند؟ خانه کارگر چه کاره است که علیه نمایندگان مجلس موضع میگیرد؟ آقای رئیسجمهور! اگر شما تکلیف وزارت تعاون را روشن نکنید، ما تکلیف این وزارتخانه را روشن میکنیم.

پورابراهیمی بر همین اساس یادآور شد: به جای اینکه موضوع مشکلات بازنشستگان فولاد و زغالسنگ را حل کنند، علیه استیضاحکنندگان موضعگیری میشود. آقای رئیسجمهور! این قابل قبول نیست، سریعاً مواردی که درباره کارت زرد وزیر تعاون مطرح شده را پیگیری کنید.وی از هیأت رئیسه مجلس درخواست کرد سریعاً موضوع استیضاح وزیر تعاون را اعلام وصول کند. در ادامه این جلسه، نادر قاضیپور نماینده مردم ارومیه و نایب رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به اظهارات پورابراهیمی درباره وزارت تعاون گفت: آقای پورابراهیمی هر چه از دهانش درآمد به خانه کارگر گفت؛ ما طرفداران خانه کارگر بیشترین سؤال را از وزیر کار و رفاه اجتماعی مطرح کردیم و چند سؤال نیز هنوز در نوبت پرسش باقیمانده است.وی در پاسخ به تذکر پورابراهیمی – که در حال حاضر به عنوان عضو شورای عالی بورس نیز فعالیت می کند – تاکید کرد: ما نخواهیم گفت که در بورس ایران چه گذشت، کارگزاران بورس چه کردند وهمچنین چه کسانی نگذاشتند تحقیق و تفحص از سازمان بورس انجام شود و از رانتخواران نام نمیبریم.

در این هنگام محمدرضا پورابراهیمی نیز به اظهارات قاضی پور واکنش نشان داد وافزود: من در تذکرم نکاتی درباره وظایف رئیس جمهور و وزرا مطرح کردم و کارت زردی که به آقای ربیعی در صحن دادیم بابت محورهایی بود که در صحن مطرح شد.وی افزود: سؤال ما از آقای ربیعی درباره ورود بستگان وزیر تعاون به مجموعه اقتصادی تا انتصاب افراد غیر متخصص در حوزههای مختلف اقتصادی بود. همچنین کسانی که امروز مطرح میکنند مدافع کارگر هستند، توجه کنند که بیانیه خانه کارگر کرمان را به آقای محجوب ارائه دادم و وی گفت خانه کارگر بیجا کرده چنین کاری انجام داده است.پورابراهیمی خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس حق سؤال و استیضاح دارند و نباید مورد حمله قرار گیرند، بنابراین حق مسلم نماینده مجلس استفاده از وظایف قانونی است؛ چرا کسی که در تریبون مجلس صحبت میکند، توجه نمیکند که موضوعات به رانتخواری ارتباط ندارد، به اسم کارگر مغازه دونبش زده اند؛ برخی نمایندگان نباید وکیل الدوله باشند.در ادامه این جلسه محمدحسن ابوترابیفرد نایبرئیس مجلس در پاسخ به این سخنان گفت: همانطور که اشاره کردید آقای محجوب نزد من آمد و عنوان کرده که چنین امری نبوده است؛ من به ایشان گفتم که نزد شما بیاید، تا مستندات شما را مطالعه کنند.

اصل موضوع ؛ احقاق حق یا وزن کشی سیاسی
تنش میان پور ابراهیمی و قاضی پورآن هم درست در روزهایی که کشور خود را آماده به ثمر رسیدن مذاکرات و انجام توافقات جدید هسته ای می کند و نیز در شرایطی که به طور غیر رسمی در فضای انتخابات قرار گرفته ایم، موضوعی قابل تامل است.محمدرضا پور ابراهیمی در اظهارات خویش به نام علیرضا محجوب و اظهار نظر وی در خصوص خانه کارگر کرمان اشاره کرد اما محجوب در گفتگو با خبرنگار پارلمانی کار و کارگر این ادله را استنباط شخصی نماینده کرمان خواند.دبیر کل خانه کارگر گفت: نسبتی که آقای پور ابراهیمی دادند،نسبتی ناروا بود که بر اساس استنباطی که ایشان از یک نامه ای که در خانه کارگر کرمان نوشته شده بود.محجوب در عین حال که سوال و استیضاح راحق قانونی نماینده بر می شمرد – ولو این که این استیضاح را دیگران برحق نشمارند- اظهار داشت: ما معتقدیم این استیضاح بر حق نیست و آن را در خصوص وزیر کار روا نمی دانیم و البته  نظراتمان رادر جای خود خواهیم گفت ولی به هر حال به سخره گرفتن سوال نماینده نیز ، سیاق و روش ما نیست .نمایندگان باید درطرح سوالات، نظرات و حتی استیضاح آزاد باشند.
این نماینده مردم تهران درپاسخ به این سوال که " آیا نزدیکی زمان انتخابات موجب طرح چنین سوالاتی نمی شود؟" چنین گفت: به هر حال طبیعی است. این موضوع در مجالس مختلف بوده است و نمی توان آن را انکار کرد.واقعیت این است که مشکلات امروز بازنشستگان فولاد مربوط به دولت فعلی تیست.ما درصددیم این مشکلات برطرف شود ولی ارتباط آن به دولت یازدهم، بی انصافی است و هیچ ادله ای در این باره وجود ندارد.وی همچنین اعمال فشار از سوی گروه های مختلف به دولت در آستانه نتیجه دادن مذاکرات را نیز امری نامحتمل نخواند و افزود: این مسئله ر اهم نمی توان نادیده گرفت.به هر حال باید بپذیریم که این شرایط هم می تواند وجود داشته باشد.نمی توان خود را به تغافل زد.

عابد فتاحی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی کارو کارگر به صراحت از وزن کشی گروه های سیاسی سخن گفت و خاطر نشان ساخت: استیضاح وزیر، استیضاح دولت نیست، استیضاح مردم است. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار داشت: با توجه به نزدیکی انتخابات ،فشار بر دولت از سوی گروه های مختلف هم زیادتر می شود.حتی به نظر می رسد در روزهای آتی فشار بر کابینه دولت از این هم بیشتر خواهد شد.ابن نماینده مردم ارومیه تاکید کرد: به نظر می رسد به زودی شاهد پیروزی در زمینه مذاکرات هسته ای خواهیم بود و این امر موجب اعمال فشار بیشتر بر از سوی مخالفان دولت تدبیر و امید خواهد بود.وی تاکید کرد: در این شرایط حساس ما نیاز به امنیت داریم و این امنیت است که برای ما پیروزی به همراه می آورد .مردم هم به خاطر همین امنیت است که فشارها و تنگناهای اقتصادی را تاب می آورند، بنابراین نباید چنین سرمایه بزرگی را به راحتی از دست داد.

وی تاکید کرد: استیضاح وزیری بی گناه، استیضاح مردم است.این موضوع ر ابه می توان در بازتاب هایی که استیضاح فرجی دانا در جامعه گذاشت، به وضوح مشاهده کرد.ایرج ندیمی نیز در این خصوص به خبرنگار کاروکارگر گفت: استیضاح وزیر کار، ظلمی بزرگ و آشکار است .  عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نهم افزود: استیضاح چند کار ناشایست ر ابا هم تعریف می کند.نخست آن که اصلا وزیر تعاون چه ارتباطی به موضع فولاد دارد؟

وی ادامه داد: اگر نماینده ای می داند که مشکل در وزیر نیست، پس چرا علم استیضاح را بلند می کند؟ وزیر2 هزار میلیارد تومان پول از کجا بیاورد؟ در ضمن این دولت چرا باید هزینه اتفاقی ر ابدهد که در دوره وزارت آقای محلوجی رخ داده است؟

ندیمی ضمن تلاشگر خواندن دولت یازدهم و بر حق بودن خواسته مردم ،ادامه داد: شکی نیست که دولت باید تدبیر کرده و این مشکل را بر طرف کند ولی راهش این نیست که مشکل به وجود آمده در دوره های سابق را به گردن وزیر فعلی بیندازیم.با این کار فقط مشکلات را افزایش می دهیم،حل نمی کنیم.ما در جدول 18 که به تصویب کمیسیون تلفیق هم رسید، راهکاری ارائه داده ایم که امیدواریم اجرایی شدن آن موضوع ر ابرطرف کند. نماینده مردم لاهیجان تاکید کرد: ربیعی را نباید قربانی ناکار آمدی نماینده مجلس و مسئولان دیگر کنیم.

محجوب: سهم تورم کارگران در سال 93 و سهم داده نشده آنها را بدهید

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: اقتصاددانان بزرگ گفته اند تورم ،جشن ثروتمندان و عزای فقراست. سهم تورم کارگران در سال 93 و سهم داده نشده آنها را بدهید.

علیرضا محجوب در نطق میان دستور خود، ضمن تسلیت ورود به ایام فاطمیه به فاطمیون جهان خصوصا شیعیان و همه مسلمانان و دوستداران آن حضرت(س)، گفت: همکاران عزیز روزهای نیمه اسفند است و شورای عالی کار باید حکم خود را درباره مهم ترین دغدغه کارگران یعنی دستمزد سال 1394 اعلام کند. اینکه نمایندگان کارفرمایان با کارگران و درخواست های مشروع آنها موافقت نمی کنند و آنها را حواله دولت می دهند جای تعمق دارد در حالی که آنها سهم تورم خود را گرفته و در جیب گذاشته اند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه لازم دانست از جانب خود و فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی که از نیمه آذرماه سال جاری در جلسات متعددی با حضور کارشناسان به موضوع رسیدگی کرده است نکاتی را اعلام کند که بر همین اساس گفت: اول اینکه کارگران از کسی صدقه نمی خواهند فقط حقوق به غارت رفته خود را که نان سر سفره آنها را به خانه های ثروتمندان برده است می خواهند که اقتصاددانان بزرگ گفته اند تورم جشن ثروتمندان و عزای فقراست. سهم تورم کارگران در سال 93 و سهم داده نشده آنها را بدهید.وی افزود: دوم اینکه نمایندگان کارفرمایان در این شورا و همه کارفرمایان محترم و همه نمایندگان محترم مردم و مردم شریف توجه داشته باشند که برابر تحقیق معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال 92 سهم مزد از قیمت تمام شده فقط 5.56 صدم درصد است یعنی سهم کار و کارگر از قیمت تمام شده از سهم پول شویان در تورم و قیمت تمام شده کالاها ناچیزتر است.

وی ادامه داد:  به قول معروف مورچه چیست که کله پاچه آن چه باشد تا اسم کارگر و حقوق کارگر می آید همه مشکلات تورم را به او نسبت می دهند؛ اینکه نمایندگان کارفرمایان با کارگران و درخواست های مشروع آنها موافقت نمی کنند و آنها را حواله دولت می دهند جای تعمق است در حالی که آنها سهم تورم خود را گرفته و در جیب گذاشته اند و حال به جای پرداختن حقوق سهم ناچیز کارگران گربه رقصانی کرده و امروزه برای تصمیم گیری امروز و فردا می کنند جای گله و توجه ویژه است.این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نهم خاطرنشان کرد: فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی به تبعیت از رهبری معظم انقلاب اسلامی و ریاست جمهوری، دولت و مجلس و بر اساس یک تحقیق علمی که آخرین سبد هزینه منتشره در سال 1383 را برای جلوگیری از کاهش قدرت خرید کارگران، اساس قرار داده است و جلوگیری از کوچک تر شدن بیشتر دستمزد در برابر قیمت تمام شده و جلوگیری از فقیرتر شدن کارگران درخواست تحقق این تحقیق توسط شورای عالی کار و عمل به آن را دارد.وی در ادامه از وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و دولت خواست در مورد عمل به درخواست های نمایندگان کارگران در شورای عالی کار به آنان یاری و همراهی کرده و به جای کارفرمایان طرف مظلوم را گرفته و خود را وقف دستیابی به درخواست های آنها کنند.
محجوب با بیان اینکه مروری بر جداول روند عملکرد دستمزد حقیقی و اسمی نشان می دهد که فاصله دستمزد حقیقی و اسمی امروزه حداقل یک به 5/2 است، یادآور شد: یعنی به عبارت صریح و ساده مجموع پرداخت هایی را که برابر محاسباتی که اعلام شد صورت پذیرفته است برای یک کارگر باید بیش از یک میلیون و 700 هزار تومان یا 17 میلیون ریال تعیین شود و این نشان می دهد که فاصله دستمزد میان حقیقی و اسمی شکاف عمیق وجود دارد و انتظار داریم که شورای عالی کار مخصوصا نمایندگان کارفرمایان دست از مخالفت برداشته و با موافقت با کارگران اجازه دهند حداقل های لازم به آنها داده شود.

وی در ادامه در تذکری به مسئولان صندوق فولاد بیان داشت: با وجود وعده هایی که هفته گذشته در مورد پرداخت حقوق آنها در هفته جاری در مورد بهمن، اسفند و عیدی آنها داده شد فقط بخشی از آن و آن هم دیروز عمل شد لذا تقاضا می کنیم هرچه زودتر به این درخواست عمل کنند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: از سازمان تأمین اجتماعی انتظار داریم که گزارش تحقیق و تفحص مجلس را ملاک عمل خود قرار داده و همچنین می خواهیم موضوع بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور را که با بخشنامه جدیدی عملا حق بیمه پرداختی بابت آن را از 4 درصد به 8 درصد افزایش داده است مطابق قانون تعدیل کرده و فقط مطابق قانون عمل کند ضمن اینکه از قوه قضاییه می خواهیم هرچه زودتر رأی قضایی خود را در این مورد صادر کنند.

رییس مجلس :مقایسه نگرانی نمایندگان  با رفتار خصمانه اسرائیل غیر منصفانه است

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه حاشیه سازی ها برای منافع ملی مضر است، گفت: مقایسه دلمشغولی های نمایندگان در مذاکرات هسته ای با رفتار خصمانه رژیم صهیونیستی مقایسه مع الفارق و غیر منصفانه است.علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی ضمن تسلیت شهادت حضرت زهرا (س) حضور نتانیاهو در کنگره آمریکا را یک شوی سیاسی خواند.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت :ممکن است بین نمایندگان محترم مجلس در تاکتیک های مذاکراتی اختلاف نظر باشد اما ما ملتی هستیم که ولی داریم، همان گونه که صدیقه طاهره تبعیت از ولایت را برای شیعیان معنی فرمود.وقتی سیاست های مذاکرات هسته ای توسط رهبری معظم مشخص گردید، مادامی که این چارچوب ها رعایت شود مذاکره کنندگان مورد حمایت همگان هستند.وی این همگرایی توام با صلابت را از نعمات ولایت فقیه خواند و اظهار داشت: این همگرایی درست در مقابل رفتار عجیب و غریب کنگره آمریکا در اجرای شوی سیاسی اخیر است که علیرغم مغایرت روشن حضور رئیس یک رژیم پوشالی در مذاکره با منافع ملی آنان، فقط به خاطر رقابت های سیاسی دست به چنین اقدامی زده اند.

لاریجانی ادامه داد: لذا اگر عده ای از نمایندگان نگرانی در باب مذاکرات هسته ای دارند از باب اهمیت موضوع در صیانت از این دستاورد ملی است.رئیس مجلس تاکید کرد: بنده به خاطر چارچوب هایی که برای مذاکرات مشخص شده است نگرانی ندارم.وی افزود: مقایسه این دلمشغولی برخی نمایندگان و افراد با رفتار خصمانه رژیم صهیونیستی مقایسه مع الفارق و غیر منصفانه است و اینکه در مجلس شورای اسلامی نمایندگان با آزادی نظرات خود را بیان می کنند نقطه برجسته نظام ماست و نباید آن را تخطئه کرد.البته هم نمایندگان و هم افراد دیگر در کشور باید از طرح مسائل غیرواقع پرهیز کنند و این قاعده اسلامی است که همه باید رعایت کنند.رئیس مجلس با اشاره به اظهارات یکی از وزرا مبنی بر ورود پول های قاچاق به ساختار قدرت، گفت: اگر اطلاعی از چنین انتقال پولی در انتخابات اخیر دارند که آنها را به قدرت رسانده، اعلام کنند.لاریجانی ادامه داد: این گونه گرد و مبهم حرف زدن چه فایده ای جز ایجاد شبهات بلاوجه برای کشور دارد؟ مگر مملکت قانون ندارد. اگر کسی از این گونه اقدامات اطلاعی دارد باید در اختیار قوه قضائیه قرار دهد تا رسیدگی شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین