|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۹
کد خبر: ۳۹۸۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۰
در سال‌های اخیر سابقه نداشته که همه فیلمسازان فیلم‌های فصل اکران نوروزی، نام‌آشنا و دست‌کم جزو برترین‌ها به لحاظ اعتبار هنری و توانایی فیلمسازی باشند.
تماشاگران سینمای ایران سال جدید خود را با دیدن تازه‌ترین ساخته‌های کارگردانان سرشناس کشورمان آغاز می‌کنند و در نوروز 94 به تماشای «ایران‌برگر» مسعود جعفری‌جوزانی، «طعم شیرین خیال» کمال تبریزی، «رخ دیوانه» ابوالحسن داوودی و «استراحت مطلق» عبدالرضا کاهانی می‌نشینند. فهرستی که با افزودن فیلم «روباه» به کارگردانی یکی دیگر از فیلمسازان شاخص سینما تکمیل خواهد شد.

چهار فیلمی که اسامی آنها روز گذشته برای اکران در آغاز سال 94 و نمایش در ایام نوروز قطعی شد، نام چهار فیلمساز برجسته از نسل‌های مختلف فیلمسازی کشورمان را یدک می‌کشد. می‌توان گفت در سال‌های اخیر سابقه نداشته که همه فیلمسازان فیلم‌های فصل اکران نوروزی، نام‌آشنا و دست‌کم جزو برترین‌ها به لحاظ اعتبار هنری و توانایی فیلمسازی باشند، اما این اتفاق در اکران نوروز پیش رو افتاده و مسعود جعفری‌جوزانی، کمال تبریزی، ابوالحسن داوودی، عبدالرضا کاهانی و بهروز افخمی کارنامه خوب و قابل اعتنایی دارند و از جمله بهترین کارگردان‌های سینمای ایران محسوب می‌شوند.

چینش و انتخاب فیلم‌ها هم مناسب به نظر می‌رسد و می‌توان امیدوار بود که اکران نوروزی با اقبال مخاطبان مواجه شود.

رخ دیوانه (ابوالحسن داوودی)

بهترین فیلم جشنواره اخیر فجر که توانست با تائید مردم، سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را هم به دست آورد، مناسب‌ترین گزینه برای اکران نوروزی است. این فیلم جوان‌پسند که قصه و ساختار مناسب و جذابی هم دارد، در گروه استقلال روی پرده می‌رود.

داستان فیلم درباره قرار و مدار اینترنتی چند جوان غریبه است که اتفاقات مهمی را رقم می‌زند و کار دستشان می‌دهد. حضور بازیگران نام‌آشنایی چون طناز طباطبایی، صابر ابر، نازنین بیاتی، ساعد سهیلی و بیژن امکانیان در کنار سوژه جذاب می‌تواند تماشاگران بسیاری را به سینما بکشاند و «رخ دیوانه» را حتی به پرفروش‌ترین فیلم سال هم تبدیل کند.

ایران‌برگر (مسعود جعفری‌جوزانی)

ایران‌برگر به کارگردانی جعفری‌جوزانی هم که در گروه آزادی اکران می‌شود، همه ظرفیت‌های لازم را برای تبدیل شدن به فیلمی پرفروش دارد. مضاف بر این‌که فضای مفرح و کمدی ساده و روستایی اثر هم می‌تواند یکی از دلایل استقبال تماشاگران باشد.

قصه فیلم درباره رقابت انتخاباتی امرالله‌خان و فتح‌الله‌خان است که به خاطر نماینده مجلس شدن تلاش می‌کنند.

ترکیب انبوه چهره سرشناس و کمدین‌های نام‌آشنا همچون علی نصیریان، محسن تنابنده، احمد مهرانفر، هادی کاظمی، سحر جعفری‌جوزانی، حمید گودرزی، گوهر خیراندیش، محمدرضا هدایتی و نیوشا ضیغمی از جمله برگ برنده‌های جعفری‌جوزانی هستند. کارگردان آثاری چون جاده‌های سرد، شیرسنگی و مجموعه در چشم باد، با «ایران‌برگر» امید فراوانی به فتح گیشه‌ها دارد.

طعم شیرین خیال (کمال تبریزی)

تبریزی از جمله کارگردانان خوش‌اقبال اکران‌های سینمایی است و معمولا فیلم‌هایش ـ اگر امکان اکران پیدا کنند ـ به فروش‌های خوبی دست پیدا می‌کنند. او سال گذشته نیز با فیلم «طبقه حساس» در اکران نوروزی حاضر بود و فیلمش با حضور رضا عطاران به فروش بالایی دست پیدا کرد.

طعم شیرین خیال که با نگاهی محیط‌زیستی ساخته شده، البته مانند کمدی‌های تبریزی نیست و اصلا در کارنامه فیلمسازی‌اش اثر برجسته‌ای محسوب نمی‌شود، اما چیزهایی هم برای جلب توجه تماشاگر دارد. در این فیلم که قصه آشنایی و خواستگاری یک استاد دانشگاه از شاگردش شیرین را روایت می‌کند، بازیگرانی چون شهاب حسینی، نازنین بیاتی، نادر فلاح و نازنین فراهانی بازی می‌کنند. طعم شیرین خیال در گروه آفریقا اکران می‌شود.

استراحت مطلق (عبدالرضا کاهانی)

کاهانی از جمله کارگردانان سینماست که فیلم‌هایی چون هیچ، بیست و بی‌خود و بی‌جهت را در کارنامه دارد. فیلم استراحت مطلق او در حالی در گروه سینمایی قدس در نوروز 94 روی پرده می‌رود که نتوانست به جشنواره فیلم فجر راه یابد؛ اتفاقی که باعث اعتراض شدید کاهانی به مسئولان جشنواره و حتی مقامات دولتی شد.

با این حال از آنجا که فیلم‌های کاهانی همیشه با استقبال خوب تماشاگران روبه‌رو شده، می‌توان امیدوار بود که استقبال خوب مردم، تلخی پذیرفته نشدن فیلم در جشنواره را از یاد کاهانی ببرد. در این فیلم که مضمونی اجتماعی دارد، رضا عطاران، ترانه علیدوستی، مجید صالحی، فریده فرامرزی، امیرشهاب رضویان و بابک حمیدیان بازی می‌کنند.

روباه (بهروز افخمی)

با وجود این‌که فیلم چهار سرگروه سینمایی مشخص شده، اما فیلم پنجم اکران نوروزی و گروه فرهنگ هنوز قطعی نشده است. با این حال براساس گمانه‌زنی‌ها و اظهارنظر غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش در تسنیم، فیلم «روباه» افخمی حلقه اکران نوروزی را کامل خواهد کرد.

«روباه» یک تریلر جاسوسی ـ پلیسی است که نگاهی به ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان دارد. حمید گودرزی، مرجان شیرمحمدی، آرش مجیدی، بابک حمیدیان و جلال فاطمی بازیگران این فیلم هستند.

منبع: جام جم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین