|
|
امروز: چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۴:۰۳
کد خبر: ۳۹۸۰۱
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۷
با پژوهش و مطالعات شناسایی شبکه‌ی آبرسانی دژ الموت و بر اساس یافته های این مطالعات فرضیه بالا بردن آب به بالای دژ منتفی شد.
به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، این مطلب راحمیده چوبک سرپرست هیأت کاوش در دژالموت درگزارش خود به سیزدهمین گردهمایی سالانه که یکی از جالب ترین گزارش ها بود مطرح ساخت.

وی گفت: بیشتر به نظرمی رسد آبهای ذخیره شده درمنابع ومخازن بالای قلعه به طرف پائین هدایت و زمینهای پیرامون آبرسانی می شده است.

رئیس پژوهشکده باستان شناسی یکی ازمهمترین پرسشهاواهداف کاوش دژ حسن صباح را شناخت نظام آبرسانی وتأمین آب این دژ دانست.

به گفته وی با ادامه کاوش‌های مستمر این دژ که از سال 1380 به طور بی وقفه پیگیری شد بخشی از شبکه آبرسانی مانند آب انبارها، حوضچه ها وجوی ها وشبکه آبرسانی بالوله های تنبوشه به دست آمده است.

چوبک با اشاره به جمعیت 8هزار نفری الموت و نگهداری 900 رأس از چهارپایان در محدوده قلعه الموت  اظهار داشت: بر این اساس تااندازه ای نظام مدیریتی آب دژ برای بهره برداری انسان، چهارپایان، کشاورزی ومصارف صنعتی شناسایی شد که وجود تعداد زیاد مخازن در دژ می تواند دلیلی بر حضور جمعیت زیاد ساکن در این محوطه باشد.

سرپرست هیأت کاوش در دژ الموت گفت: فصل سیزدهم این کاوشها به مدت دو ماه از شهریور تا آبان ماه سال 92 با یافته های نو معماری به ویژه در ارتباط با شبکه آبرسانی قلعه به انجام رسید.

بنابر این گزارش؛ رئیس پژوهشکده باستان شناسی با اشاره به اینکه در نوشته های تاریخی پژوهشگران، بارها از منابع متعدد تأمین آب قلعه معروف حسن صباح (الموت )، یاد شده است اظهار داشت:  یافته های کاوش توانمندی ودانش وفناوری دژنشینان رابرای جمع آوری آبهای ناشی از بارش‌ها ومدیریت وموفقیت آنهارانشان می دهد.به گفته وی ، دژ حسن صباح مانند دژهای کوهستانی داراي مخازن وحوضچۀ زيادي براي نگهداري آب است که در داخل صخره کنده شده اند. آب مصرفی دژنشینان، به ویژه در زمانهای محاصره، از راههای مختلف با جمع آوری آبهای سطحی جاری بر سطوح مختلف دژ در فصول پر برف و باران تامین می شده است.

درسیزدهمین گردهمایی سالانه باستان شناسی که به مدت سه روز درتالار موزه ملی ایران برگزار شد پژوهشگران به ارایه آخرین دستاورهای باستان شناسی حاصل از انجام برنامه های پژوهشی  "بررسی و شناسایی، گمانه زنی و کاوش "سال 1392در سراسر کشور پرداختند.

در این گردهمایی که با حضور تعداد زیادی از باستان شناسان ایرانی و خارجی همراه بود از پیشکسوتان باستان شناسی تجلیل به عمل آمد.

159 مقاله به دبیرخانه سیزدهمین گردهمایی باستان شناسی ارسال شد که تعدادی از آنها از سوی  هیأت تشخیص برای ارائه انتخاب شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین