|
|
امروز: جمعه ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۳۹
کد خبر: ۳۹۷۸۲
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۱
این موزه ها قرار است به حفظ میراث صد ساله صنعتی بپردازند که بیش از یک قرن است مخارج ملت ایران را تامین می کند.
چه کسی هست که نداند چهره ایران عقب مانده قجری را نفت به چهره ایران مدرن امروزی تبدیل کرده است؟ مایع سیاه بد بویی که بیش از یکصد سال پیش در مسجد سلیمان اولین چاه نفت خاورمیانه کشف شد و نه تنها ایران که آینده خاورمیانه را تغییر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، شاید کمتر کسانی بدانند اولین سینمای ایران، اولین استخر عمومی ایران، اولین باند فرودگاه، اولین خط ریلی و هزاران اولین دیگر در فرآیند توسعه شهری ایران در مسجد سلیمان و به دنبال شکل گیری صنعت نفت بوجود آمده اند؛ اما همه می‌دانند که صنعت نفت موتور رشد و توسعه کل اقتصاد کشور در یک قرن گذشته بوده است.

اما این تاریخ توسعه ایران در گذر زمان در حال نابودی است و کسی به ثبت این تاریخ تحول عظیم ملی عطف توجهی ندارد.

این احوال تا چندی پیش ادامه داشت که بالاخره با ابتکار دکتر اکبر نعمت الهی، مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت، پروسه تاسیس موزه های صنعت نفت ایران  کلید زده شد.

موزه هایی که قرار است به حفظ میراث صد ساله صنعتی بپردازند که بیش از یک قرن است مخارج ملت ایران را تامین می کند.

شاید تاسیسات نفتی مسجد سلیمان از دید خیلی ها دیگر چندان ارزشی نداشته باشند زیرا چاههای این شهر دیگر نفتی ندارند و پس از صد سال روز های پایانی نیمه عمر دوم خود را سپری می کنند؛ و تاسیسات کهنه نفتی مسجد سلیمان نیز صرفه اقتصادی انتقال به محل دیگر برای استفاده مجدد را نخواهند داشت.

به زعم خیلی ها این تاسیسات باید به حال خود برای نابودی تدریجی رها می شدند اما ابتکار اخیر وزارت نفت برای تاسیس موزه های نفت در تهران آبادان و مسجد سلیمان نه تنها این تاسیسات بی مصرف مانده را نیز مجددا به چرخه ارزش اقتصادی وارد می کند؛ در حوزه فرهنگی نیز خدمت بزرگی به جوانان این کشور خواهد کرد که تاریخ تحول اقتصادی کشورشان را از نابودی حفظ کرده و آن را برای اطلاع رسانی و آموزش به آنان و نسلهای بعدی حفظ می کند.

کیست که نداند پالایشگاه آبادان در سالهای دفاع مقدس چه تاریخ خونبار و پرافتخاری را به چشمهای خویش دیده است اما آیا این تاریخ نانوشته که آمیخته شده با تاسیسات پتروشیمیِ آسیب دیده از انفجارات و ترکش های بی شمار برای نسلهای بعد نیز مانوس خواهد بود؟ خوشبختانه در طرح باغ موزه صنعت نفت آبادان بخشهایی از این تاسیسات به همراه بخشی از بافت های نفتی شهر آبادان برای اطلاع رسانی این تاریخ پر افتخار به نسل های آینده حفظ می شوند، بخشهایی از تاریخ نفتی این کشور که از اعتصاب کارکنان شرکت نفت در دوران ملی شدن صنعت نفت را به خاطر دارند تا خاطرات شیرین روز های اعتصاب کارگران در 1357 و خاطرات تلخ روز های حملات ناجوانمردانه بعثی ها.

آنچه مسلم است مدیریت صحیح اقتصادی در سایه تبدیل تهدیدها به فرصتهاست و این مساله در کنه سیاست تاسیس باغ موزه های صنعت نفت که در آغاز سه شهر تهران، مسجد سلیمان و آبادان را در بر می گیرد؛ به وضوح مشاهده می شود. تهدید از بین رفتن تاریخ و فراموشی آن به همراه مستهلک شدن برخی از لوازم وتاسیسات کهنه سازمان که تبدیل می شود به منبعی از الهام بخشی برای نسل های آینده، محلی برای برگزاری تورهای آموزشی علمی-تاریخی صنعت نفت برای بسیاری از دانشجویان در رشته های مرتبط از تاریخ و اقتصاد گرفته تا مهندسی نفت و پتروشیمی و ...  و جایگاهی برای یادآوری این مهم به کارکنان وزارت نفت که تاریخی به قدمت همه تحولات ایران مدرن به دنبال حرفه آنهاست و بخشیدنِ انگیزه مضاعف برای تلاش بیشترِ عزیزانی که در حیاتی ترین صنعت ایران و جهان مشغول به کارند تا هرچه بیشتر در گردش چرخهای توسعه کشور نقش موثری ایفا کنند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین