|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۳۹۷۷۴
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۳
صحبت در باب مشکلات واقعی خوزستان، بازتابی به اندازه استیضاح وزیر نفت و یا درگیری با معاونت رئیس جمهوری و رئیس سازمان محیط زیست ندارد تا بتوان از فرصت های ایجاد شده استفاده کرد!
یکی از دغدغه های همیشگی نخبگان سیاسی و اجتماعی در استان خوزستان، استفاده برخی کاندیدهای مجلس یا شوراهای شهر  از آرای قومی و بهره گیری از احساسات مردم برای کسب موفقیت در انتخابات است. به نحوی که در برخی از دوره های انتخاباتی گذشته به ویژه انتخابات مجلس شورای اسلامی، برخی نامزدها کم و بیش با ورود به این بازی، بدون داشتن پایگاه در بین نخبگان و عموم مردم توانسته اند با لابی گری های قومی به هدف خود برسند.
با توجه به شرایط و اوضاع جاری در استان خوزستان نظیر بحران گرد و خاک، بیکاری، مشکلات اجتماعی، بحرانهای زیست محیطی و مباحث انتقال آب ،تکرار این وضعیت در انتخابات پیش روی مجلس در استان ، بی شک موضوعی اسفبار برای جامعه خوزستانی خواهد بود و راهی شدن تعدادی از نامزدها به مجلس از استان با تکیه بر آرای قومی نه مردمی و یا با دادن وعده ها و شعارهایی ناشدنی قطعا پیامدهایی منفی بر منافع استان و کشور خواهد داشت.
بی شک قصد نگارنده از بیان مسایلی که در ذیل این مطلب خواهد آمد، حمله به نمایندگان فعلی استان در مجلس شورای اسلامی نیست اما بیان این مسایل نیز به نوعی لازم است تا برخی از کسانی که خود را نماینده مردم خوزستان در مجلس می دانند آگاه باشند و بدانند که فضای اجتماعی جامعه همزمان با تغییر فضای سیاسی و روی کار آمدن دولت تدبیر و امید ،به سطحی از رشد و جایگاه عقلانی رسیده که دیگر نتوان با شعار دادن و حرکت های نمایشی به دنبال پر کردن صندوق های رای بود؛ انتخابات دور یازدهم ریاست جمهوری و اجماع عمومی به انتخاب دولتی اعتدال گرا به خوبی مبین این امر بود.
 به نظر می رسد فعالیت های انتخاباتی بار دیگر پیش از موعد در استان و کشور آغاز شده و جامعه خصوصاً انجمن ها  و برخی فعالان سیاسی و مدنی  را به تکاپو انداخته و گروه ها و کمپین ها بدون معرفی کاندیدمشخص مورد نظر خود از همین حالا در حال فعالیت هستند .
در این بین برخی از نماینده های خوزستان در مجلس شورای اسلامی نیز پا به پای برخی از کاندیدهای احتمالی آینده (شما بخوانید مدیران فعلی ) از تمامی فرصت های موجود دولتی ،غیر دولتی ،فضاهای مجازی و کانون های تبلیغاتی بهره می گیرند تا از دیگر رقبا عقب نمانند .آنان از هر گونه ابزاری برای به دست آوردن جایگاه از بین رفته خود در بین مردم استفاده می کنند و در این میان گاه اشتباهاتی را انجام می دهند که جایگاه آن ها را بیشتر متزلزل می کند.
البته بی شک اگر از دیدی مثبت نگر به  این رویکرد که حاصل نگرانی برخی نماینده ها نسبت به از دست دادن جایگاهشان است،نگاه کنیم می توان گفت حداقل نتیجه مثبت آن این خواهد بود که مردم و رای دهندگان با شناخت بیشتر از ادبیات ،گفتمان و عملکرد این افراد این بار ، فردی را روانه خانه ملت کنند که منافع نظام ،دولت و مردم را در اولویت قرار دهند.
اشاره ای شد به برخی از اشتباهات تبلیغاتی بعضی از نماینده های عجول خوزستانی که با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و با توجه به وابستگیهای خود  به دولت قبلی اکنون در صدد برآمده اند با انتقاد از عملکرد هشت ساله دولت پیشین ورویکردهای پوپولیستی آن ،خود را از تمامی بی توجهی های گذشته نسبت به مصالح مردم استان تبرئه کنند .
از جمله این اقدامات شتاب زده برخی نماینده ها که جنبه های تبلیغاتی در ان موج می زند ،طرح استیضاح وزیر نفت است که از سوی یکی از نماینده های اهواز به دلیل آنچه وی از آن به عنوان فشار وزیر نفت به شرکت یکی از شرکتهای حفاری و حذف 3 هزار نیرو در این صنعت ، فعالیت 16 الی 17 دکل  چینی و در اختیار اجنبی‌ قرار دادن این صنعت عنوان شده، در مجلس کلید خورده است .
این در حالی است که شواهد نشان می دهد که طرح استیضاح وزیر نفت تنها به دلایل شخصی مطرح شده و این مساله نیز ناشی از عدم توجه وزیر به گزینه ها و خواست های نمایندگان سوال کننده جهت انتصاب مدیران مورد نظر آنها در مناصب وزارت نفت است. باید توجه داشت که غیر از نماینده خوزستان که مطرح کننده اصلی طرح سوال از وزیر نفت است  سایرامضاء کنندگان هیچ گونه آگاهی و تخصصی در حوزه صنعت نفت ندارند.
به تمامی این مسایل این نکته را نیز باید افزود؛ که کسانی که به این نماینده اهوازی مشاوره می دهند، از مدیران نفتی وابسته به وی هستند که در جهت منافع خود اطلاعات غلط به وی به عنوان طراح سوال از وزیر نفت می دهند.
 در زمینه  مساله مطرح شده در خصوص استفاده از دکل ها و شرکت های خارجی در صنعت حفاری نفت باید گفت این مساله  یکی از سیاست های دولت قبل بود که با آمدن دولت یازدهم با مدیریت فعلی وزیر نفت، این سیاست نیز تغییر کرده است که شواهد وقراین آن نیز موجود است .حال نکته مبهم این است نمایندگانی که بیش از سه سال از دوران خدمات خود در مجلس را در دولت دهم گذرانده اند  چگونه است که در دولت قبل از سیاست های غلط وزرا و مدیران انتقادی نداشتند  و تنها امروز به یاد منافع ملی و منافع کارگران خوزستانی نفت افتاده اند؛ آیا جز این است که یا در دولت قبل شجاعت بیان نظرات و انتقادات خود را نداشته و یا اینکه بنا به مصالحی در آن زمان سکوت اختیار کردند؟
یکی از نماینده های خوزستان در مجلس شورای اسلامی ،خوزستان را قلب تپنده کشور اعلام کرد و این مساله بی شک امری بدیهی است اما باید به این نماینده محترم هشدار داد خوزستان قلبی است که دیگر توان به دوش کشیدن مشکلاتی بیش از این در میان بی توجهی امثال شما را ندارد.
یکی دیگر از بهارستان نشین های  خوزستانی چندی قبل از کشف تونل انتقال آب کارون به فولاد مبارکه اصفهان خبر داد،اما پس از آن دیگر خبری در رسانه ها  در این زمینه از سوی این نماینده خوزستانی مطرح نشد و غیر از مانور رسانه ای اقدام دیگری دراین باره از سوی آن نماینده محترم صورت نگرفت، آیا به راستی اگر نیت صادقی دراین میان بود با توجه به بحران های متعدد زیست محیطی، منع کشت کشاورزان وعدم تامین حقابه تالابها و چندین معضل دیگر وزارت نیرو دراستان ،چگونه است که این مساله به سرعت به فراموشی سپرده شد و کسی احساس تکلیف نکرد با طرح سوال از وزیر نیرو از حقوق مردم و سلامت قلب بیمار کشور دفاع کندو به جای طرح سوال از وزیر نفت از وزیر نیرو خواسته می شد در صورت صحت داشتن این مساله پاسخ گوی نماینده ها و مردم استان باشد.
نمایندگان استان به ویژه این نماینده محترم می بایست به جای پرداختن به سهم خواهی و کارهای تبلیغاتی ، به مشکل کشاورزان خوزستانی رسیدگی کنند که با مشکل جدی تامین آب خصوصاً در حوزه های کرخه و زهره مواجه هستند آنان باید برای آزاد سازی بخشی از آب های ذخیره شده در پشت سد های سیمره و کوثر تلاش می کردند و از وزیر نیرو می خواستند که به خواسته به حق مردم خوزستان عمل کند.
صحبت از روستاهایی شد که در 500 متری لوله های تامین آب آشامیدنی شرکت های نفتی قرار دارند اما از نعمت آب سالم بی بهره هستند،چگونه می شود که نماینده ای چنین مساله ای را مطرح کند و توجهی به این نکته نداشته باشد که یکی از وظایف نماینده های مجلس پیگیری امور مردم است و هیچ با خود اندیشیده که به عنوان خدمتگزار مردم ویکی از مدافعان حقوق آنان در مرکز، در این محرومیت چقدر نقش داشته است ؟
 وقوع پدیده گردو خاک های اخیر در استان خوزستان بالاخره موجب بیداری برخی نماینده های استان از خواب زمستانی شد (شاید هم فرصت برای کار رسانه ای وتبلیغاتی را مغتنم دیدند)  و در هفته گذشته یکی از نماینده ها در که در سال های دولت گذشته با وجود تمامی مشکلات زیست محیطی در خوزستان تنها به نشستن بر کرسی مجلس اکتفا کرده و در مقابل سیاست های غلط اعمال شده سکوت کرده بود ، اولین راهکار جهت کاهش تاثیرات گردو خاک ها که به بیش از ده هزار میکرو گرم رسید را پرداختن رئیس سازمان محیط زیست  به امور خانه داری و آشپزی و استعفا از ریاست این سازمان دانست !!
البته ارایه این راهکار علمی از سوی نماینده مردم اهواز در مجلس نیز بی جواب نماند و معصومه ابتکار در نشستی خبری اعلام کرد،به عنوان یک زن افتخار می کند که به وظایف مدیریتی در خانواده می پردازد وتنها نتیجه عقلانی سخنان این نماینده محترم نمود این واقعیت بود که درحالی که در همه جای دنیا مردان همپای زنان سرگرم تلاش ومبارزه برای اعتلای جایگاه زنان ورشد جامعه انسانی فراتر از نگرش جنسی هستند، نماینده ما جایگاه وتوانمندی زنان را تنها در چارچوب خانه و آشپزخانه قابل تعریف می داند وبه نوعی از نیمی از جامعه می خواهد از صحنه تصمیم گیریها کنار رفته و کار را به مردانی مانند وی بسپارند!
 کمتر فردی در استان خوزستان وجود دارد که علت بروز و تشدید گردو خاک های اخیر در استان را نداند و آگاه نباشد که  ساخت و آبگیری سد هایی در استان خوزستان و خشک شدن رودخانه ها و در پی آن خشک شدن تالاب ها و از بین رفتن مزارع و کشاورزی استان علاوه بر ریزگردهای خارجی موجب تشدید این پدیده در استان شده است .
سوالی که مطرح است اینکه چرا برخی نماینده های خوزستان در مجلس تاکنون در مقابل تمامی این اتفاقات سکوت می کردند ؟ مگر در دولت گذشته خوزستان با مشکل گرد و خاک ها مواجه نبود ؟حال که با بارش باران ونزول رحمت الهی برسر مردم استان، بار دیگر مساله ریزگردها در حال کمرنگ شدن در فضای رسانه ای و تبلیغاتی است ، خبری از این بزرگواران با تیترهای تند و  آتشین بر علیه محیط زیست و دولت وجود ندارد. جز این است که برخی نماینده ها در آن برهه از زمان تلاش کردند از وقایع پیش آمده استفاده های لازم را ببرند و حالا دیگر به  سوژه  جدید  با ابعاد تبلیغاتی بیشتر با عنوان استیضاح وزیر نفت پرداخته اند؟
چرا آقایان در خصوص سدهای ساخته شده در بالادست استان مانند سیمره و کوثر که موجب خشک شدن رودخانه های کرخه و زهره و خیر آباد شده و یا شوری سد گتوند و نابودی بسیاری از زمینهای کشاورزی ،اجرایی نشدن طرح 200هزار هکتاری مالچ پاشی ،فعالیت های تخریبی شرکت مهندسی توسعه نفت در تالاب هورالعظیم،ورود زه آبهای طرح توسعه نیشکر به تالاب شادگان و انتشار بوی مشمیز کننده تولیدات شرکت الکل رازی که موجب بروز بیماری های تنفسی بسیاری از مردم در مناطقی از شهر اهواز شده است و یا خروج شرکت کربن بلاک و اجرای نشدن طرح آماک صحبتی نمی کنند.
اکنون باید از نماینده های خوزستان در مجلس شورای اسلامی پرسید چگونه است که برای کاهش تاثیر ریزگردها در استان خوزستان دهها راهکار ارایه می شود اما هیچ کدام از این بزرگواران به فکر مشکلات مالی ،ورشکستگی وتعطیلی بیش از یکصد واحد صنعتی در استان خوزستان و بیکار شدن بیش از ده هزار نفر در استان خوزستان نیستند که در صورت ادامه روند به بیش از یکصد هزار بیکاری می رسند.
علت آن واضح است صحبت در باب این مسایل بازتابی به اندازه استیضاح وزیر نفت و یا درگیری با معاونت رئیس جمهوری و رئیس سازمان محیط زیست ندارد تا بتوان از فرصت های ایجاد شده استفاده کرد.
به هر حال برخی نماینده های خوزستان در مجلس شورای اسلامی این بار دیگر آگاه تر از دوره های گذشته پا به عرصه رقابت برای دستیابی به یکی از صندلی های بهارستان خواهند گذاشت زیرا می دانند با روی کار آمدن دولتی که خط مشی آن اعتدال ،تفکر ،دوری از باج دهی و باج خواهی و همچنین استفاده از ظرفیت های علمی و نخبگان در حوزه های مختلف است برخلاف دوره  گذشته که اصلی ترین هدف دولت عوام فریبی و نخبه ستیزی بود ،راهی سخت پیش رو دارند.
و این بار دیگر مردم با اتکا به داشته های دولت یازدهم به دور از احساس کسانی را به نمایندگی خود انتخاب خواهند کرد که بعد از چهار سال بدانند اگر نمایندگانشان قدمی برای نیل به اهداف کلان آن ها برندارند حداقل با اخلاق مدار بودن برای رسیدن به اهداف خود به مردم توهین نمی کنند و تلاش می کنند حق الناسی که به واسطه آرای مردمی بر گردنشان گذاشته می شود را با پرهیز از سیاسی کاری صرف و پیگیری منافع فردی وگروهی ادا کنند.

ایمان علیرضایی/ صنعتگر و کارآفرین جوان خوزستانی
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
0
0
درود بر شما جوان خوزستانی
علی کرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
0
0
البته باید پذیرفت بعضی از عزیزان نماینده مقداری پیش از موعد نسبت به تبلیغات اقدام نموده اند و به قول نگارنده درخصوص حفاری شمال چشم بصیرتی نبود که ببیند اشکالی ندارد ولی مدیر عامل حفاری شمال عملا تبلیغ برای دکل های چینی میکرد آیا عزیزان چرا در آن دوره کلامی خلاف مدبر حفاری چیزی نگفتند مگر مقام معظم رهبری درسالهای گذشته بارها تکلیف نکردند ساخت داخل حمایت شود چرا نه مدبر حفاری گوش کردو نه نمایندگانمان جلوی دکل های چینی را نگرفتند و البتهمصلحت نبود و حالا مصلحت است که ورود کنند و وزیرنفت را سیبل کنند و درخصوص کانال آب هم همینطورو در مورد سرکار خانم ابتکار که اصلا ناشیانه ورود کردند بهر جهت باید به دولت فرصت داد و عزبزان نماینده هم بپذیرند دیگر این تیپ کارها جواب نمیدهند بهتر است برای مردم شریف خوزستان کار کرد و از آنها انتظار حمایت داشت دیگر مردم اگاه شده اند به چلو کباب و گویش ها رای نمیدهند
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین